Blog Ziemnego

  • wpisów
    7
  • komentarzy
    25
  • wyświetleń
    11052

O blogu

Wpisy na tym blogu

Wujek Ziemny

0d791f9fd95a4936b06427befbf105ad.png

Zarabianie w internecie daje Ci komfort i wolność zarządzania swoim czasem, wg. własnych upodobań. Ta wolność to olbrzymi obowiązek, szczególnie gdy jesteś początkujący. Niektórzy są bardziej produktywni w domu, niż inni pracujący w biurach, jednakże wielu walczy z samym sobą, gdy są pozostawieni bez nadzoru.

Może Ty też tego doświadczyłeś - zaczynasz pisać artykuł na bloga, ale za pół godziny nagle znajdujesz się w kuchni, jedząc płatki na mleku. Wydaje Ci się, że więcej pierzesz niż pracujesz lub gubisz się w newsach na swoim profilu na Facebooku. Jeśli brzmi to znajomo, poeksperymentuj z jedną z poniższych porad i sprawdź, czy poprawi ona Twoją produktywność. Te nawyki pomagają mi utrzymać dobre tempo pracy, więc mam nadzieję, że pomogą i Tobie.

 

Napisz listę każdej czynności, którą możesz wykonać w pracy

Bez znaczenia jak ważna lub mało ważna jest to czynność, zapisz ją. Sprawdzanie maili, wysyłanie faktur, pisanie postów na bloga, aktualizacja strony internetowej - wypisz wszystko i trzymaj listę pod ręką. Kiedy nie jesteś pewien co robić lub nie masz ochoty pracować nad danym zadaniem, ale wiesz, że musisz jednak czymś się zająć, zajrzyj na swoją listę i wybierz czynność, która brzmi ciekawie. Nie chcesz jednak polegać na tym każdego dnia, ponieważ tak czy tak musisz wykonywać te nudniejsze czynności. Jednak od czasu do czasu dobrym pomysłem jest chwilowe odpuszczenie zadania, które nie jest aż tak nagłe.

 

Stwórz grafik, wydrukuj go i trzymaj w widocznym miejscu

Stwórz notatki na podstawie swojej pierwszej listy, wypisz najważniejsze czynności, które muszą być powtarzane codziennie. Stwórz harmonogram, wykorzystując odpowiednią ilość godzin każdego dnia, np. 9 - 12 są zawsze zajęte, ponieważ piszesz posta. 14 - 17 są dla zadań graficznych itd. 

By łatwiej było Ci trzymać się harmonogramu, wydrukuj go i trzymaj w miejscu, w którym będziesz go widział każdego dnia. Proponuję trzymać się wersji drukowanej, a nie pisanej, ponieważ wygląda ładniej, profesjonalniej i jest bardziej trwała. Swoją listę trzymam na kartce A4, nad swoim biurkiem, na korkowej tablicy. Przypomina mi ona jak poważnie podchodzę do swojej pracy oraz, że nie chcę zawieść siebie oraz innych swoim lenistwem.

 

Wydziel czas na rozrywkę

Mowa tu o Facebooku, pisaniu wiadomości, obowiązkach domowych, karmieniu wiewiórek - wszystkich rozpraszających Cię czynnościach. Kiedy tworzysz swoją listę z punktu 2, zawsze zostaw sobie 15 minut przerwy między czynnościami. Pisanie wiadomości do ludzi podczas Twojego dnia pracy zdarzy się na 100%, ale rób to tylko w konkretnych momentach. Jeśli wiesz, że masz wyznaczony czas na te czynności, będzie Cię mniej korciło, by robić to podczas pracy.

 

Bądź ze sobą szczery

Znasz siebie i swoje nawyki. Czemu miałbyś zmuszać się do pracy w godzinach 9-17, jeśli zazawyczaj najlepiej pracuje Ci się w nocy? Zaplanuj swój harmonogram oraz swoje "rozpraszacze" zgodnie z tym jak Ci będzie najwygodniej. Kiedy najlepiej Ci się pracuje? Co Cię rozprasza? Nie zmuszaj się do czegoś, co nie idzie w parze z Twoją naturą.

 

Śledź czynności, które już ukończyłeś 

Stwórz plik Excela, w którym będziesz zapisywał swoją produktywność. Zamiast listy TODO, na której będziesz skreślał czynności, log zapewnia Ci puste linie, które musisz zapełnić wykonanymi czynnościami. Nie chcesz widzieć tam pustego miejsca, prawda? Zapisywanie swoich osiągnięć oraz analizowanie ich każdego wieczora jest prostym nawykiem, który pozwoli Ci trzymać się swoich celów. Wpisuj tam wszystko, od odpowiadania na maile, aż do wykonywania bardziej skomplikowanych czynności, jak np. utworzenie strony internetowej.

 

Utwórz listę czynności, które MUSISZ wykonywać

Spośród wszystkich rzeczy na Twoje liście, które z nich musisz wykonywać codziennie, by przyniosły efekt w przyszłości? Mówię tutaj np. o planowaniu tematów 5 postów, komentowanie na blogach, wysyłanie wiadomości do potencjalnych współpracowników, prowadzenie fanpage'a itd. Ustalenie kilku rzeczy, które musisz robić codziennie daje Ci pewien schemat, więc gdy czujesz brak motywacji, możesz wskoczyć prosto w ten schemat i wpisać czynności wykonane w nim do swojego loga. Wykonanie ich może nawet okazać się motywujące i pozwoli Ci wykonać trudniejsze zadania!

 

Rób sobie przerwy na ćwiczenia

Wielu z nas prawdopodobnie cierpi na tzw. wycieńczenie godziny 15-tej. Pracowałeś już większość dnia i wyczekujesz końca. Ponieważ pracujesz w domu, możesz pomyśleć, że to świetny moment na drzemkę. Zamiast tego, skoro masz ten komfort, zrób sobie przerwę na obiad i pójdź na długi spacer lub zrób trening. Pozwoli Ci to naładować baterie w swoim ciele na wieczór, by dalej pracować zamiast iść spać. I czemu miałbyś nie robić sobie przerwy, by oddzielić swoją poranną pracę od popołudniowej? 

 

Zaplanuj swój następny dzień

Zanim odejdziesz od komputera, poświęć kilka minut na przygotowania jutrzejszego dnia. Czy nie zrobiłeś czegoś, co musisz przenieść na jutro? Zaplanuj to z wyprzedzeniem, byś nie musiał później decydować co będziesz robił najpierw, gdy usiądziesz do pracy jutrzejszego dnia. Znajomość swojego harmonogramu z wyprzedzeniem pozwala Ci zaplanować sobie swój czas wolny.

 

Zawsze bądź gotów na zmiany

Gdy pracujesz w domu, możesz mieć wrażenie, że panujesz nad wszystkim. W większości przypadków jest to prawda, ale co się stanie, gdy przestaie działać internet? Albo gdy Twój partner/partnerka są chorzy i wymagają opieki? Albo dostaniesz niespodziewany telefon od klienta, który zajmie Ci większość poranka? Mało produktywna osoba podda się w takim przypadku i zmarnuje resztę dnia narzekając na wydarzenia, które do tego doprowadziły. Jeśli Twój dzień nie idzie zgodnie z planem, który sobie rozpisałeś, nie oznacza to, że cały dzień jest stracony. Dostosuj się do otoczenia. Pomyśl nad sposobami ominięcia problemu. Internet nie działa? Zajrzyj na listę i sprawdź, które czynności możesz wykonać bez dostępu do sieci. Partner/partnerka Cię wkurzaą? Zamknij drzwi lub pracuj na zewnątrz. Uświadom ich, że pracujesz i masz swoje obowiązki.

 

Zawsze miej pod ręką notatnik

Wiesz jak jest - jesteś w trakcie pisania artykuły i nagle przypominasz sobie, że musisz zapłacić rachunek za telefon. Zamykasz Worda, płacisz rachunek i nagle znajdujesz się na Facebooku, przeglądając fanpage z kotami. Losowe myśli pojawiają się co jakiś czas, ale nie muszą odrywać nas od pracy. Trzymaj pod ręką mały notatnik, w którym możesz je zapisywać. Sprwadzaj notatki w przerwach między zadaniami oraz pod koniec dnia i dopiero wtedy zajmuj się swoimi zapisanymi myślami.

 

Na Make-Cash.pl staramy się ułatwić Ci zarabianie w domu, więc nie utrudniaj sobie tego poprzez obijanie się. Nie jest łatwo trzymać dyscyplinę każdego dnia, więc często będziesz musiał lepiej przyjrzeć się swoim nawykom, by poprawić swoją produktywność. Choć zmiana przyzwyczajeń może na początku wydawać się bardzo trudna, nie poddawaj się, a jeszcze się zdziwisz jak łatwo utrzymać produktywność na wysokim poziomie podczas pracy w domu.

Wujek Ziemny

blog-0817053001433845119.jpgOptymalizacja strony - co to takiego?

W dzisiejszych czasach samodzielne stworzenie strony internetowej to już żaden problem. Wystarczy odrobina wiedzy i nieduży nakład środków, by w parę godzin utworzyć i opublikować, lepszą czy gorszą, własną stronę www. Trudności zaczynają się gdy chcemy, aby ta strona była często odwiedzana i przynosiła zyski. Co należy zrobić, by umożliwić innym znalezienie naszej strony? Tym, którzy mają nieco pojęcia na temat e-biznesu przychodzi na myśl pozycjonowanie strony internetowej. Rozpoczęcie prac pozycjonerskich to jednak nie pierwszy krok jaki należy wykonać, aby osiągnąć jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Niezwykle istotny wpływ na skuteczność pozycjonowania ma optymalizacja nowo powstałej strony internetowej pod kątem SEO.

Czym jest optymalizacja strony internetowej?

Optymalizacja to szereg działań, które przyczynią się do lepszego zrozumienia zawartości witryny. Optymalizacja strony powinna polegać na zwiększeniu użyteczności oraz jakości naszej strony. Dzięki dobrej optymalizacji ułatwimy sobie dalsze prace pozycjonerskie - szybciej i taniej osiągniemy wyższe pozycje w Google. Do przeprowadzenia prawidłowej optymalizacji strony internetowej niezbędny jest audyt SEO - raport, który dokładnie określi w jaki sposób powinna ona być wykonana. Jeśli nie chcemy korzystać z usług profesjonalnej firmy zajmującej się optymalizacją i pozycjonowaniem, warto zajrzeć do działu optymalizacji, gdzie znajdziemy sporo informacji na ten temat, a w razie problemów z samodzielną pracą nad naszą witryną możemy liczyć na pomoc użytkowników.

vn9uwt9.png

Jakie są podstawy prawidłowej optymalizacji?

Warto wiedzieć, co dokładnie wchodzi w zakresie optymalizacji, jakie działania są przez Google zabronione, a które są dobrze oceniane. Optymalizacja składa się z kilku etapów prac nad witryną internetową:

  • optymalizacja kodu - poprawienie ewentualnych błędów w kodzie źródłowym, które mogłyby przeszkodzić w pracach nad budowaniem popularności strony. Ten etap prac powinien doprowadzić do sytuacji, w której roboty sieciowe mogą z łatwością poruszać się po podstronach serwisu - czytać ją w prawidłowy sposób i zapamiętywać.

  • optymalizaja treści - musimy pamiętać, że roboty nie potrafią czytać obrazków - stronę widzą w formie tekstowej. Zatem naszym celem powinno być zgromadzenie na stronie wartościowych treści tekstowych i zminimalizowanie ilości obrazków, które postrzegają jako puste przestrzenie, co przekłada się na negatywną ocenę całego serwisu. Ponadto ważne jest wskazanie robotom najważniejszych treści. Do tego celu stworzono różnego rodzaju nagłówki. Na naszej stronie powinno znaleźć się miejsce a nagłówek <h1>, który będzie jednoznacznie wskazywał jaki jest temat strony internetowej. Musimy też pamiętać, że algorytmy wyszukiwarek przywiązują coraz większą wagę do poziomu wartości treści dla użytkowników i stosowania legalnych metod pozycjonowania. Treści publikowana na naszej stronie powinny być unikalne i bogate w przydatne informacje.

  • optymalizacja grafiki - optymalizacja grafiki powinna doprowadzić do zmniejszenia wagi plików, co ma znaczenie w szybkości działania naszej strony internetowej. Zaleca się między innymi wykorzystywanie kompresji obrazów. Należy pamiętać także o wprowadzeniu opisów grafik.

  • optymalizacja linków wewnętrznych - linki umożliwiają użytkownikom i robotom dotarcie do podstron witryny. Istotne jest tu maksymalne uproszczenie struktury linków, tak by w możliwie najłatwiejszy sposób poruszać się po wszystkich podstronach. Ponadto linki na stronie powinny być w formie tekstowej i nigdy nie mogą wskazywać na strony puste. Wszystkie strony z błędami powinny być zablokowane. Gdy użytkownik wpisze niepoprawnie adres witryny, powinien zostać automatycznie przekierowany na inną stronę lub uzyskać informacje o błędzie. Nie możemy doprowadzić do sytuacji, że użytkownik a także robot ujrzy stronę zawierającą informację “Błąd 404”. Taka strona jest czytana jako pusta i wpływa negatywnie na ocenę użyteczności naszej witryny.

  • optymalizacja słów kluczowych - to jeden z najważniejszych etapów optymalizacji, który ma duże znaczenie w dalszym pracach pozycjonerskich. Musimy zadać sobie pytanie na jakie frazy chcemy być widoczni w sieci i właśnie tymi frazami wypełnić naszą stronę. Ważne, by dane grupy fraz były przypisane do konkretnych podstron i zostały odpowiednio wyróżnione, jednocześnie należy zadbać o to, aby tekst był jak najbardziej naturalny.

Wujek Ziemny

blog-0383668001429106451.jpgInternet jest bardzo dużą, globalną wioską. Dzięki niemu możemy zgłębiać tajemnice świata, ale co sprytniejsi potrafią wykorzystać go do zarabiania pieniędzy. Dla wielu osób zarabianie w sieci jest nadal czarną magią. Na niektóre pytania nie potrafiliście znaleźć odpowiedzi. Dlatego zrobiliśmy to za Was. Zebraliśmy wasze pytania, a o odpowiedź poprosiliśmy ekspertów.

Pytanie: Czy zarabianie przez internet jest w ogóle możliwe?

Oczywiście że tak. Internet daje nam teraz bardzo wiele możliwości, a w tym i zyskanie dzięki niemu pracy. Tak samo jak w przypadku pracy stacjonarnej, praca przez internet wymaga realizowania określonych zadań, za które otrzymujemy odpowiednie wynagrodzenie. W przypadku PPA to inni wykonują je za nas, ale już mniejsza o to :troll:

Pytanie: Czym się różni zarabianie przez internet od pracy freelancera, np. grafika, który komunikuje się z klientami przez internet?

Podstawową różnicą jest to, że to my sami zlecamy sobie pracę do wykonania. Poza tym nasza praca nie jest uzależniona od projektów innych osób. Nie mamy też ściśle określonego terminu do zrealizowania danego zadania. Na prace w internecie poświęcamy tyle czasu, ile możemy, a nie ile wymaga od nas projekt (w moim przypadku często jest to 10 minut dziennie, bo jestem leniwy - Z.)

Pytanie: Ile można zarobić przez internet?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo wysokość zarobków jest adekwatna do wysiłku, jaki włożyliśmy w pracę. Szacuje się jednak, że zarabiając na promowaniu produktów i poświęcając temu około 10 godzin dziennie jesteśmy w stanie zarobić bez problemu tzw. "średnią krajową". Im więcej czasu będziemy pracować, tym wyższe będą nasze zarobki. Oczywiście nie bez znaczenia jest też ilość produktów, na których zarabiamy. Na początek jednak warto zacząć od jednego źródła zarobku, aby wdrożyć się w specyfikę tej branży.

aeQLJPT.png

Pytanie: Czy zarabianie przez internet jest legalne?

Jak najbardziej. W przypadku programów partnerskich działanie oparte jest na marketingu internetowym, a jak dobrze nam wiadomo, tym zajmują się nawet agencje interaktywne. Za uzyskane przychody możemy otrzymać umowę i rozliczyć się, tak jak nakazuje nam polskie prawo.

Pytanie: Czy zarabianie przez internet to spamowanie?

Nie, chociaż niestety z tym kojarzy się części osób. Spam, który zapycha nasze skrzynki pocztowe sprawił, że wszelkie inne meile zawierające treści marketingowe uważane są za spam, jednak e-mail marketing to sztuka wymagająca specjalistycznej wiedzy.

Pytanie: Jak odróżnić program partnerski od piramidy finansowej?

Po pierwsze piramida finansowa jest nielegalnym źródłem zarobku, natomiast programy partnerskie są całkowicie legalne. Polegają one na podzieleniu się zysku z osobą, dzięki której dana firma zyskała nowych klientów. Zarabianie w ten sposób oczywiście jest zależne od tego, ile osób uda nam się zarekomendować do danego programu. Nie ma jednak w tym przypadku konieczności wpłacania pieniędzy, aby do programu przystąpić.

piramida-finansowa.jpg

Pytanie: Jakie są formy zarabiania przez internet?

Form zarabiania przez internet jest naprawdę wiele. Najpopularniejszą u nas na forum jest blokowanie plików i treści - PPA (lub w bardziej światowej wersji - PPD). Kolejna forma to programy partnerskie. Inną formą zarobku są blogi, a także filmiki na youtubie... Możemy również działać w zakresie e-mail marketingu. Możliwości jest naprawdę wiele - wystarczy tylko się rozejrzeć.

Pytanie: Gdzie mogę szukać pomocy odnośnie zarabiania przez internet? Czy są organizowane jakieś szkolenia?

Nie ma jeszcze organizowanych profesjonalnych szkoleń, ale w internecie dostępne są poradniki w formie e-booków tworzone przez osoby, które uznaje się za specjalistów w tej dziedzinie. Oczywiście informacji dotyczących zarabiania przez internet powinniśmy szukać w internecie, np. na specjalistycznych forach, jak make-cash.pl lub też blogach.

Od siebie mogę polecić swój poradnik zarabiania na promocji produktów za pomocą sieci społecznościowych, który pokrywa uczy od podstaw czym jest marketing internetowy, jak się za niego zabrać i czego oczekiwać: http://make-cash.pl/poradnik-clickbank-social-shark-nowy-rok-to-czas-na-zmiany-t9652/- Z.

11045336_807503549298483_336444133167642722_n.jpg?oh=8991706568a82fa78dee5cf5564694d0&oe=559F6B64&__gda__=1440351487_7aabf9dce3154e8b9ccee3dc14a60b06

Wujek Ziemny

blog-0977122001426246969.jpgJak skutecznie „sprzedać się” i zarobić w social media?

Prowadzisz fanpage na Facebooku, który przyciąga internautów i generuje ruch na Twojej stronie? Posiadasz na Instagramie zdjęcia, które stanowią inspirację dla innych? A może drzemie w Tobie ukryty duch filmowca i najwięcej radości daje Ci publikowanie filmów na YouTube? Codziennie, gdy logujesz się na swoim koncie otrzymujesz powiadomienia o nowych polubieniach strony, komentarzach pod zdjęciami i udostępnieniach? Bez względu, z jakiego kanału social media korzystasz, powinieneś mieć świadomość, że korzystają z niego miliardy ludzi dziennie. Dlaczego by na tym nie zarobić?

Facebook – skarbnica informacji

Podstawowym źródłem zarobku w przypadku Facebooka mogą być fanpage. Dobrze prowadzony fanpage to idealne środowisko dla marek, chcących wtopić w umysły klientów swoje produkty bądź usługi.

Zyski można czerpać z promocji wydarzeń. Jeśli np. Twój fanpage podpowiada: „gdzie najlepiej wybrać się na imprezę w Twoim mieście?”, a Ty zamieścisz we wpisie link promujący wydarzenie w konkretnym klubie, to prawdopodobieństwo, że tego dnia odwiedzi go zdecydowanie więcej osób jest bardzo wysokie.

Dlatego współpracując z PR-owcami tego typu firm możesz liczyć na naprawdę wysokie profity z działalności, która jednocześnie sprawia Ci wiele radości.

Nie rób jednak niczego wbrew sobie. Jeśli Twój fanpage dotyczy gotowania, nie reklamuj na nim zimowego obuwia. Tego typu zagrywki szybko spotkają się z niechęcią wśród Twoich fanów.

Instagram – żyjemy zdjęciami!

Instagram to świetnie miejsce na stworzenie społeczności wokół treści wizualnych. Będzie najlepszym narzędziem dla osób, które nie mają oporów przed publikowaniem osobistych zdjęć, nie raz przedstawiających naprawdę prywatne sytuacje. Jeśli chcesz zająć się prowadzeniem konta na Instagramie, powinieneś zainteresować zdjęciami odbiorców na tyle silne, aby stworzyć z nich społeczność, która chętnie będzie odwiedzała Twój profil. Na tego typu profilach, tak samo jak w przypadku pozostałych mediów społecznościach, bardzo ważny jest oryginalny pomysł i autentyczność.

Publikowane przez Ciebie zdjęcia powinny opowiadać pewną historię, skupiać się w miarę możliwości wokół jednego tematu. Obserwujący Cię użytkownicy, chcą mieć dostęp do Twoich treści, dlatego, że wiedzą co opublikujesz i czego mogą się po Tobie spodziewać!

W jaki sposób można zarabiać?

Najbardziej intratnym sposobem zarobku jest oferta współpracy opierająca się na lokowaniu produktu. Przyjmijmy, że zakładasz konto na Instagramie mające na celu obrazowanie konsumowanego przez Ciebie jedzenia, modnie teraz określane jako „porn food”. Jeśli nie przygotowujesz go własnoręcznie, a np. testujesz smaki w restauracjach, przy okazji zamieszczając na swoim profilu zdjęcia, możesz nawiązać współpracę z restauracjami, których produkty promujesz. Dlaczego reklama, którą de facto zamieszczasz miałaby być bezpłatna? Pomyśl o nawiązaniu tego typu współpracy. Korzyści będą obustronne.

YouTube – nakręć, promuj i zarabiaj

Z pewnością słyszałeś o sukcesie nagrania vlogera Wardęgi. Pomyśl jak ogromne są możliwości czerpania zysku z tak chętnie odwiedzanego przez internautów kanału na YouTube.

Szacuje się, że YouTube posiada ponad miliard użytkowników, z czego liczba godzin spędzanych przez nich w serwisie rośnie z każdym kolejnym rokiem średnio o 50%.

  • Oczywiście wypromowanie filmu nie jest proste. Największym powodzeniem wśród reklamodawców cieszą się autorskie poradniki, porównania, testowanie i wszystkie inne tego typu działalności, mające na celu prezentację produktu w jak najbardziej naturalny sposób.

  • Przykład: Youtuberka, która przetestowała szampony dodające włosom objętości będzie dla nas bardziej wiarygodna, niż opinia producenta zamieszczona na oficjalnej stronie. Firmy też wyczuły ten trend, dlatego coraz częściej proponują youtuberom recenzowanie ich produktów, usług i wszelkich innych rozwiązań, których działanie można przedstawić na filmiku. Koszt takiego przedsięwzięcia zazwyczaj nie jest duży, a korzyści mogą być astronomiczne.

Jak przedstawiają się zarobki?

Z pewnością jest to kwestia, która interesuje Cię najbardziej. Granice są jednak bardzo ruchome i podczas gdy amatorsko prowadzone profile mogą przynieść dochody rzędu kilkuset złotych miesięcznie, to te prowadzone w profesjonalny sposób mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jest o co walczyć!

Wujek Ziemny

blog-0192291001424016447.jpgStrona "O mnie" jest statystycznie najczęściej odwiedzaną podstroną całej witryny. Zrobienie takiej podstrony nie jest łatwym zadaniem, ale na pewno pozwoli Ci wznieść się ponad konkurencję!

1. Zacznij od opisywania swoich odbiorców, a nie od opisywania siebie

Ludzka natura nakazuje nam myśleć przede wszystkim o problemach swoich, a dopiero potem o problemach innych osób. Nawet jeśli ktoś jest zapalonym altruistą, to w przypadku szukania usług lub towarów dla samego siebie, skupi się on na swojej osobie oraz na tym co firma może zrobić dla niego. Dlatego warto stworzyć stronę typu "O mnie i o Tobie".

- poświęć kilka pierwszych zdań na opisanie problemów i/lub potrzeb swoich odbiorców. Zacznij od opisania powodu, dla którego znaleźli się oni na Twojej stronie. Jest to dobry sposób, by zademonstrować im ich własne potrzeby. Pamiętaj, że większość ludzi nie wie czego tak na prawdę chce, dopóki tego nie zobaczy.

- przedstaw fakty! Możesz napisać o swoich osiągnięciach z różnych dziedzin związanych z branżą, pokazać wykresy, tabele. Wykorzystaj ludzką potrzebę wspomagania swoich opinii różnego rodzaju recenzjami.

2. Pozwól swoim klientom mówić

Kiedy chcesz się wybrać do dentysty lub fryzjera nie chcesz słuchać tego co oni sami mówią o sobie, tylko opinii ich klientów. Wrzucając na swoją stronę aktualne oceny swoich usług będziesz mógł zyskać zaufanie nowych odwiedzających.

- pamiętaj, by użyć pełnego imienia i nazwiska recenzenta oraz kilka innych danych, które mogłyby dodać autentyczności. Jeśli masz taką możliwość, dodaj zdjęcie osoby recenzującej.

- jeśli zdobyłeś jakieś odznaczenia w ankietach, np. najczęściej odwiedzana strona w danej lokalizacji itp., pamiętaj, by umieścić to na swojej stronie!

3. Zamieszczaj różne rodzaje multimediów

Spraw, by Twoja strona "O mnie" była ucztą dla oczu. Używaj zdjęć, osi czasu, filmów i infografik. Ważne jest, by zwrócić uwagę klienta od samego początku.

- wizualizuj swoją markę za pomocą różnych zdjęć. Może to być zdjęcie biura, Twoje, Twoich pracowników, zdjęcia z imprez firmowych itp.

- filmy pozwalają zwrócić uwagę osób, które mają problemy ze skupieniem się. Dzięki takim filmom możesz przekazać wszystkie wartości oraz zalety Twojej usługi w ciągu kilku sekund. Pomyśl nad dodaniem vine'ów!

4. Opowiedz swoją historię

Nawet jeśli Twoja strona nie ma zbyt obszernej lub interesującej historii, nadal możesz ją opowiedzieć. Postaraj się opisać siebie jako "człowieka z ludu" i utożsamić się, wręcz zbratać ze swoimi klientami.

- nie bój się swoich początków. Każdy gdzieś zaczynał, a na pewno lepiej wygląda ktoś, kto firmę rozpoczął w garażu i doprowadził ją do stanu obecnego własnymi siłami niż osoba, która miała wszystko na tacy. Dzięki temu zdobędziesz zaufanie klienta.

- nie musisz mówić ludziom wszystkiego. Jeśli pracujesz w branży od 10 lat, klienci nie muszą słyszeć historii każdego miesiąca. Przeanalizuj informacje i wybierz te najważniejsze, dzięki którym pokażesz ludzką naturę firmy/marki.

5. Nie używaj żargonu

Nie każdy odwiedzający Cię klient będzie umiał rozwikłać skróty IPB, ACS itd. Używając skrótów sprawisz, że strona wyda się bardzo mechaniczna. Ludzie Cię nie zapamiętają! Jeśli chcesz być zapamiętanym, opowiedz im o sobie w łatwych do zapamiętania słowach.

- pisz w formie zachęcającej do konwersacji. Staraj się pisać tak, by Twoja treść była łatwo zrozumiała oraz by jej autor wydawał się przyjacielski.

- nie nazywaj swojej strony "O mnie" w dziwny sposób. Niektórzy mają tendencję do nazywania jej w stylu "Nasza przeszłość" lub "Nasze kredo". Ludzie szukają strony "O nas", "O mnie" lub "O firmie", więc daj im taką!

6. Poproś innych o ich opinie

Nie bój się zapytać znajomych lub rodziny o to jakie odczucia mają po przeczytaniu Twojej strony "O mnie". Nie ma bardziej obiektywnych sędziów, niż osoby trzecie, niezwiązane z tematem.

- kiedy zadecydujesz co sprawia, że jesteś wyjątkowy - skup się na tym.

Wujek Ziemny

blog-0862859001419165941.jpgInternet jest głównym źródłem naszej rozrywki. Każdego dnia ludzie na całym świecie przeglądają miliony zdjęć, oglądają filmiki lub słuchają muzyki na Youtube. Jeśli się nam coś podoba, lajkujemy to i udostępniamy dalej. I dopóki robimy to dla własnej przyjemności, jest wszystko w porządku. Sytuacja zaczyna się komplikować, kiedy chcemy dane medium wykorzystać na swoim blogu. Kwestia prawa autorskiego jest dosyć skomplikowana. Gdzie leży granica?

Czym jest prawo autorskie?

Zanim przejdziemy do analizy poszczególnych przypadków wytłumaczymy, czym jest prawo autorskie. Ogółem jest to zespół praw, który określa prawa, jakie przysługują twórcy danego wytworu artystycznego. Może nim być utwór muzyczny, film, dzieło plastyczne, fotograficzne, architektoniczne, wszelkie widowiska wizualne i wiele wiele więcej. Czyli w skrócie wszystko to, co zaliczamy do kanonu sztuki i powstało w skutek procesu twórczego. Wyróżnia się prawa autorskie osobiste i majątkowe.

Prawo autorskie osobiste oznacza, że dany wytwór procesu twórczego, np. utworu muzycznego, jest bezpośrednio związany z nazwiskiem jego twórcy. Prawo to jest niezbywalne i nie wygasa. Nie ma też możliwości zrzeczenia się praw do danego utworu, ani przeniesienia go na inną osobę. Prawo autorskie osobiste oznacza też, że autor utworu ma prawo do zachowania go w niezmienionej wersji. Oznacza to, że wszelkie przekształcenia utworu lub jego zniekształcenia są naruszeniem autorskiego prawa osobistego.

Prawo osobiste majątkowe oznacza posiadanie praw majątkowych do danego utworu. Osobą, która posiada te prawa, może być autor utworu lub też osoba, która uzyskała je na podstawie umowy z autorem. Prawo autorskie majątkowo pozwala na decydowanie o sposobie rozpowszechniania utworu na podstawie umowy licencyjnej. Takie licencje są najczęściej zawierane z rozgłośniami radiowymi oraz stacjami telewizyjnymi. Prawa majątkowe są ograniczone w czasie. Trwają przez całe życie jego twórcy oraz przez 70 lat po jego śmierci lub, jeśli twórca nie jest znany, przez 70 lat od momentu rozpowszechnienia utworu.

Co nam wolno, a czego nie?

Przyjrzymy się teraz, co z tych praw wynika. Czy oglądanie zdjęć na ekranie naszego komputera lub słuchanie utworu muzycznego na Youtube stanowi naruszenie praw autorskich? Nie. Wedle prawa mamy prawo do tego, aby w domowym zakątku odsłuchiwać utworów. Dopiero ich udostępnianie stanowi naruszenie prawa. Jeśli korzystacie z Torrenta wiecie, że wraz z pobieraniem pliku, następuje jego automatyczne udostępnianie. Oznacza to, że korzystając z tego programu narażamy się na konflikt z prawem. Grozi nam za to grzywna pieniężna, a także pozbawienie wolności.

Wielu youtuberów wykorzystuje do swoich filmików utwory muzyczne. Stanowią one atrakcyjne tło i przyciągają widzów. Często spotykamy się z tym, że niektóre filmiki po pewnym czasie znikają. Przyczyną może być zgłoszenie naruszenia praw autorskich. Jeśli nie wykupiliśmy licencji, a w filmiku puszczamy cały utwór, jego autor (lub właściciel praw majątkowych) może zażądać usunięcia filmiku. Jeśli natomiast wykorzystalibyśmy tylko jego fragment i podalibyśmy źródło oraz autora utworu, to jest to możliwe. Jest to “prawo cytatu”. Podobnie jest z fotografiką, którą zamieszczamy na naszych blogach. Jeśli podoba nam się jakieś zdjęcie i wykorzystamy je jako szablon, to naruszamy prawo i łamiemy je, bo przywłaszczamy sobie coś, co nie należy do nas. Takie zdjęcie możemy opublikować na blogu, ale koniecznie musimy podać, kto jest jego autorem. W żadnym przypadku nie mamy prawa do tego, aby umieszczać na nim znak wodny naszej strony.

Inne prawa do wykorzystywania fotografii jest wtedy, gdy zlecamy zawodowcom wykonanie zdjęcia, ale wykupujemy do niego pełne prawa i zaznaczamy, że autor zdjęcia nie może zabronić ich dalszego rozpowszechniania.

Jeśli jesteście twórcami (lub posiadaczami praw majątkowych), możecie w prosty sposób zaznaczyć, że nie życzycie sobie rozpowszechniania swoich dzieł umieszczając obok nich symbol © czyli copywright. W ten sposób osoby, które będą chciały wykorzystać wasze dzieło, będą musiały się do Was zgłosić i poprosić o zgodę na dalsze rozpowszechnianie dzieła.

Wujek Ziemny

blog-0572836001419097826.jpgWielu użytkowników forum ma problem ze znalezieniem odpowiedniego szablonu dla swojej strony. Czemu? Moim zdaniem jest to spowodowane zbyt dużym wyborem. Mając zbyt dużo opcji możemy dojść do sytuacji "paraliżu analitycznego", gdy będziemy czuć się przytłoczeni nadmiarem informacji.

W dzisiejszych czasach zbiór szablonów jest niemalże nieskończony. Może to prowadzić do wybrania źle zoptymalizowanego lub po prostu źle wyglądającego theme'u. Postaram się w tym artykule opisać Wam jak dobrać szablon odpowiadający naszym potrzebom i oczekiwaniom.

CwuPsYP.png

W ciągu mniej niż pół sekundy znalazłem ponad 400 TYSIĘCY (!) potencjalnych szablonów Wordpress.

Przedstawię więc sprawę w nieco łatwiejszy sposób - znajdujemy się w sklepie i chcemy kupić wino. O ile łatwiej będzie nam dokonać zakupu wiedząc, że preferujemy czerwone, pół-słodkie wina? Ta wiedza pozwoli nam okroić wybór z setek butelek do 10-15. W ten sam sposób postaram się opisać sytuację z templatkami do blogów, byście następnym razem od początku wiedzieli czego szukać w szablonie.

Na samym początku proste pytanie - czy warto jest płacić za szablon?

1. Darmowe vs Płatne szablony

Jeszcze kilka lat temu cena była dobrym wyznacznikiem jakości szblonu. Darmówki były wówczas zakodowane chaotycznie i niechlujnie, a czasem nawet wychwytywały ważne dane użytkowników. Czasy się jednak zmieniły, developerzy rozwinęli swoje umiejętności, a zbiór template'ów, również darmowych, urósł do gigantycznych rozmiarów. Niestety w chwili obecnej trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na zadane wcześniej pytanie, więc postaram się przedstawić plusy i minusy szablonów premium.

Zalety płatnych szablonów:

- częste aktualizacje

- mniej rozpoznawalny wygląd

- lepsza dokumentacja

- support

- brak odnośników do strony autora

Wady płatnych szablonów:

- cena

- bardziej skomplikowana konfiguracja

- niechciane dodatki

Podsumowując, najważniejszym aspektem, na który warto zwracać uwagę wybierając theme, zarówno płatny, jak i darmowy, jest jakość wykonania. Jakość kodu będzie miała wpływ na wszystko, co zostanie opisane poniżej, od bezpieczeństwa do szybkości działania strony.

Najłatwiej sprawdzić jakość szablonu czytając opinie kupujących. Jeśli theme ma publiczne forum z supportem, sprawdź jakie problemy ludzie najczęściej opisują i czy developerzy odpowiadają w sposób pozwalający te problemy rozwiązać.

2. Lekkość vs duża ilość funkcji

Wg. wielu znawców SEO, szybkość ładowania strony jest bardzo ważnym aspektem, mającym wpływ na nasze pozycje w wyszukiwarkach. Nie zdziwi Was zapewne fakt, że polecam unikać wolno ładujących się szablonów jak ognia. Ale co tak na prawdę może spowalniać naszą stronę?

- zbyt wiele funkcji

- nadużywanie niezoptymalizowanych formatów plików

- słaba jakość kodu

Najprościej sprawdzić szybkość ładowania się szablonu wchodząc na stronę http://tools.pingdom.com/fpt/, wpisując link do demo naszego template'a i sprawdzić jak szybko strona zostanie załadowana oraz ile zapytań HTTP wygeneruje. Strony, które generują setki zapytań HTTP zanim pokażą swoją zawartość są niestety często spotykane. Polecam ich unikać, chyba, że ktoś wie jak ominąć niektóre zapytania.

3. Jakość wykonania oraz interfejs

Wygląd szablonu to chyba dla każdego cecha priorytetowa - ma on pokazać nasz produkt w jak najlepszym świetle, co powinno przekładać się na nasz zarobek.

v4tHvaw.png

Takich szablonów unikamy!

Najpierw poszukajmy stron, gdzie najlepsi twórcy sprzedają swoje szablony. Osobiście polecam 4 strony:

- http://themeforest.net/

- http://www.templatemonster.com/pl/

- http://www.studiopress.com/

- http://www.elegantthemes.com/

Następnie sprawdzamy screeny oraz demo theme'a. Czy strona jest łatwa w użyciu? Czy jest na niej wystarczająco dużo pustej przestrzeni? Czy łatwo można odnaleźć na niej informacje?

Ostatecznie, pamiętaj też, by szablon był kompatybilny z wieloma platformami - wiele osób korzysta już nie tylko z komputerów, ale również z telefonów oraz tabletów korzystając z internetu.

4. Responsywność

Wg. statystyk na rok 2014, około 30% odwiedzin wszystkich stron pochodzi z urządzeń mobilnych. Szablon responsywny (dostosowany do takich urządzeń) jest więc bardzo ważnym wymogiem. Na szczęście dobre theme'y są przeważnie dostosowane do tabletów i smartfonów, a wyszukiwarki pozwalają odfiltrować te, które nie są do nich dostosowane. Aby sprawdzić jak nasza strona wyglądać będzie na urządzeniu mobilnym, możemy użyć tej strony: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

5. SEO

Dzięki wielu wtyczkom optymalizacyjnym, Wordpress jest jednym z najlepiej przystosowanych do SEO CMSów w sieci. Niestety, wiele szablonów powiela błędy ominięcia ważnych funkcji, jak np. nie wstawienie znaczników header lub alt, duplikujący się tekst oraz dynamiczne URLe.

Szukając szablonu pamiętajmy więc o wybieraniu tych, które są oznaczone znaczkiem "SEO optimized" lub "SEO ready", jednakże pamiętajmy, że to nadal tylko znaczek. Często developerzy zaznaczają tę opcję tylko po to, by szybciej sprzedać swój towar. Jest to jednak zawsze jakaś gwarancja, że twórca wziął chociaż pod uwagę opcję optymalizacji.

Na własną rękę możemy sprawdzić demo templatki takimi dodatkami jak MozBar (https://chrome.google.com/webstore/detail/mozbar/eakacpaijcpapndcfffdgphdiccmpknp?hl=en) lub SEO Site Tools (https://chrome.google.com/webstore/detail/seo-site-tools-site-analy/femogmcmjpjkokoojcljkpfdifkpbbpp?hl=en).

zBFFk4y.png

MozBar w użyciu.

6. Łatwość użytkowania

Wielu twórców do swojego szablonu dołącze różne dodatki ułatwiające konfigurację. Dodatki te, jak np. Visual Page Editor, pozwalają w szybki sposób dodać lub zmienić treść oraz wygląd bez potrzeby zmieniania całego stylu lub znajomości shortcode'ów. Niektórzy uważają takie pluginy za ograniczające funkcjonalność edytora, jednakże moim zdaniem jeśli ktoś nie jest koderem i nie chce zmieniać całej struktury szablonu, to jest to strzał w dziesiątkę. Warto więc sprawdzić demo panelu administracyjnego theme'u, jeśli developer takowe udostępnił.

7. Bezpieczeństwo

Jest wiele rzeczy, które mają wpływ na bezpieczeństwo strony - hosting, pluginy, długość i stopień skomplikowania haseł. Jakość wykonania szablonu jest równie ważne, co każdy inny czynnik wspomniany wcześniej.

Po pierwsze - czytajmy opinie użytkowników. Jeśli template został wykonany przez mało znanego developera i ma mało pobrań oraz ocen, polecam go ominąć. Najlepiej opinie sprawdzać na stronach typu ThemeForest, gdzie wyświetlane są wszystkie recenzje, a nie tylko te wybrane przez dev'a. Jeśli przykładowo szablon miałby jakąś dziurę w zabezpieczeniach, kupujący na pewno wskazaliby ją w komentarzach dla przyszłych klientów.

Podsumowanie

Pewnie brzmieć będzie to jak zdarta płyta, ale warto to powtórzyć - przede wszystkim jakość wykonania. Warto poświęcić trochę czasu na prześwietlenie osoby lub firmy, która stworzyła szablon. Sprawdzić czy ich reputacja jest faktycznie tak dobra, jak może się wydawać.

Oczywiście żaden szablon nie jest perfekcyjny i prawdpodobnie zawsze będziecie musieli pójść na parę kompromisów. Mam jednak nadzieję, że dzięki temu krótkiemu artykułowi będziecie wiedzieli na co najbardziej zwracać uwagę, by wybrać dobrze wyglądający, szybki oraz odpowiednio zoptymalizowany szablon Wordpress.