Zakupy w Internecie – zalety i porady
Jeśli w naszym życiu możemy być czegoś pewni (poza podatkami i śmiercią), to są to zakupy. Dla jednych oznacza to mozolne chodzenie między regałami w sklepach, natomiast dla innych nie musi się to nawet wiązać z wychodzeniem w domu.
Statystyki mówią same za siebie
Zakupy internetowe cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W tym roku, wg. badań Gemius, kupujący online stanowią aż 73% internautów w Polsce. Jest to wynik o 11 punktów procentowych większy od tego z poprzedniego badania. Z raportu możemy również dowiedzieć się, że większość spośród tych 73 procent stanowią osoby młodsze. Pokusiłbym się również o wniosek, że tegoroczna pandemia mocno przyczyniła się do zwiększenia liczby osób robiących zakupy w Internecie.
Zalety kupowania przez Internet
Pozytywnych aspektów robienia zakupów online jest mnóstwo. Po pierwsze, ceny internetowe są zazwyczaj niższe od tych, które spotykamy w sklepach stacjonarnych. Jest to związane m.in. z tym, że sklepy internetowe nie muszą koniecznie wynajmować lokali sprzedażowych, a co za tym idzie, nie muszą ponosić dodatkowych kosztów.
Źródło: gemius.pl
Kolejnym plusem zakupów internetowych jest dostawa pod drzwi lub do punktu odbioru. Nie musimy już iść do sklepu i stać w kolejce do kasy – kurier przywiezie nam zamówione produkty prosto pod nasze drzwi. Jeśli nie mamy opcji odbioru paczki w domu, możemy ją również zamówić do punktu odbioru i odebrać ją w dowolnym momencie (ograniczenia czasowe przechowywania paczki w punkcie odbioru zależą od firmy transportowej).
Zakupy online możemy również robić z dowolnego miejsca, jeśli tylko mamy dostęp do sieci. Dlatego nie dziwi fakt, że aż 92% osób w przedziale wiekowym 15-24 lata do robienia zakupów wykorzystuje smartfony. Jest to niezwykle wygodne, kiedy jesteśmy w pracy lub szkole, a chcielibyśmy zamówić coś już teraz, by o tym nie zapomnieć.
Źródło: gemius.pl
Jeszcze innym pozytywnym aspektem takiego kupowania jest jego bezpieczeństwo. Bezpowrotnie odeszły czasy, gdy np. zamiast zamówionego laptopa dostawaliśmy worek ziemniaków, a oszuści czuli się bezkarni. Dzisiejsze sklepy internetowe korzystają z platform sprzedażowych i systemów płatności, które mocno ograniczają możliwość oszustwa. Sami klienci również pomagają internautom wystawiając sklepom opinie i dyskutując na forach internetowych czy w social media. Istnieją również programy ochrony kupujących, dzięki których zakupowicze mogą czuć się bezpieczniej.
Jak bezpiecznie kupować przez Internet
Pamiętajmy jednak, że nic nie ochroni nas przed oszustwem lepiej niż my sami. Dlatego podczas kupowania czegokolwiek w Internecie należy zachować zdrowy rozsądek i trzymać się kilku podstawowych zasad. Po pierwsze należy sprawdzić dane przedsiębiorcy, które powinny być dostępne na stronie internetowej. Warto też sprawdzić czy dany sklep posiada jakikolwiek certyfikat wiarygodności, np. Trusted Shops lub Euro-Label. Świadczą one o tym, że taki sklep został sprawdzony przez niezależnych specjalistów i jest on godzien zaufania.
Gdy już zamówiliśmy towar, musimy za niego zapłacić – pamiętaj, by posługiwać się bezpiecznymi metodami płatności. Istnieją serwisy, które zapewniają dodatkową ochronę – są to np. BLIK lub DotPay. Zachowaj też pełną korespondencję ze sprzedającym, na wszelki wypadek.
Jeśli mimo to coś pójdzie nie tak i towar nie będzie spełniał Twoich oczekiwań pamiętaj, że masz 14 dni na zwrot towaru zakupionego na odległość bez podania przyczyny. Pod warunkiem, że towar ten nie nosi śladów użytkowania.
0 komentarzy
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się