Wycena wartości firmy w praktyce
[Artykuł opublikowany we współpracy z wycenafirm.com.pl]
Jaka jest wartość Twojego przedsiębiorstwa? To fundamentalne pytanie nurtuje licznych właścicieli biznesów, szczególnie w przełomowych chwilach - gdy rozważają konkretną opcję dotycząca sprzedaży, gdy szukają kapitału od inwestorów lub zwyczajnie dla własnej wiedzy. Określenie wartości przedsiębiorstwa wykracza jednak poza zwykłą liczbę umieszczoną w dokumentacji - stanowi ono praktyczne narzędzie wspierające przemyślane wybory w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Wycena firmy - co to znaczy?
Wycena firmy to po prostu odpowiedź na pytanie: "Ile moja firma jest dziś warta?"
Można to dość łatwo wytłumaczyć. Wyobraź sobie, że planujesz sprzedaż domu, mieszkania lub samochodu. W takiej sytuacji wiesz, że najpierw musisz się dowiedzieć, ile można za niego dostać na rynku.
Zwracasz jednak uwagę na więcej aspektów, przy czym w przypadku samochodu będą to: marka, rocznik, przebieg, stan techniczny i porównujesz z podobnymi ofertami na rynku. Tylko że firma to znacznie bardziej skomplikowany "pojazd".
Podobnie jest z firmą - wycena to inaczej określenie, ile ktoś byłby skłonny za nią zapłacić, gdybyś chciał ją sprzedać.
Wartość firmy i jej definicja
Mówiąc o wycenie przedsiębiorstwa, nie można nie wspomnieć o elementach, które składają się na wartość firmy.
Zacznijmy od tego, że mówiąc o realnej wartości firmy chodzi nam nie tylko o to, co widać w księgach. Składa się na nią wszystko, co sprawia, że biznes może zarabiać pieniądze. Są to:
- wartości materialne (rzeczy, których można dotknąć) - budynki, maszyny, samochody, gotówka na koncie,
- wartości niematerialne (nie mają fizycznej postaci) - dobra reputacja, zaufanie klientów, know-how pracowników czy umowy z dostawcami,
- przewidywane zarobki w przyszłości - ile firma prawdopodobnie zarobi w kolejnych latach.
Wiesz, dlaczego nie powinno się za bardzo przywiązywać wagi do wartości księgowej firmy? Chodzi o to, że w dokumentach księgowych Twoja firma może być warta np. 100 tysięcy złotych, ale w rzeczywistości ktoś może być gotów zapłacić za nią 300 tysięcy.
Jak to możliwe? Otóż różnica polega na tym, że księgi pokazują tylko przeszłość, a kupujący płaci za przyszłość. Gdy zdecyduje się ją kupić, przestaną się wtedy liczyć dane historyczne.
Poza tym ostateczna wartość biznesu zależy jeszcze od jednej rzeczy - tego, jak bardzo jest on atrakcyjny dla potencjalnych kupujących.
Kiedy warto poznać wartość firmy?
Zastanówmy się teraz nad kolejną ważną kwestią, czyli w jakich przypadkach szczególnie warto ustalić wartość firmy.
Do najważniejszych z nich należą:
- wycena firmy przed sprzedażą,
- poszukiwanie inwestora lub wspólnika,
- chęć wzięcia kredytu,
- podział firmy między spadkobierców,
- ciekawość tego, jak dobrze radzi sobie firma.
Jak wycenić firmę i poznać jej wartość?
Skoro poznałeś już najważniejsze informacje, omówimy teraz pozostałe kwestie dotyczące wyceny spółki. Nie będę Cię zanudzał teorią i metodami wyceny, bo raczej nie o to chodzi. Wspomnę jednak o samym procesie wyceny, którego celem jest oszacowanie wartości firmy.
Musisz wiedzieć, że wycenianiem wartości firmy nie może zajmować się ktokolwiek, a jedynie specjaliści.
Jeśli zależy Ci na rzetelnej wycenie firmy, skontaktuj się z nami. Jesteśmy doświadczonym zespołem ekspertów, którzy chętnie pomogą ocenić rzeczywistą wartość Twojego biznesu.
O autorze:
Mateusz Laska - Prezes Zarządu Corporate Mind, Doradca Inwestycyjny nr 570, Makler Papierów Wartościowych nr 2931. Biegły sądowy przy Sądzie Okręgowym w Warszawie z zakresu wyceny przedsiębiorstw. Jeden z około 1 000 licencjonowanych doradców inwestycyjnych w Polsce. W trakcie wieloletniej pracy wykonał setki analiz finansowych, wycen i due diligence finansowych.
0 komentarzy
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się