Skocz do zawartości

Czym jest pozycjonowanie i ile kosztuje? Podstawowe informacje


Ciamciaj

1 078 wyświetleń

Za skrótem SEO kryje się pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych. Działania te mają na celu poprawienie widoczności danej strony w wyszukiwarce Google i zwiększenie ruchu organicznego, jaki uzyskuje. Czym są organiczne wyniki wyszukiwania, co dokładnie wpływa na pozycje strony i czy pozycjonowanie jest darmowe?

Organiczne i płatne wyniki wyszukiwania

Wyniki wyszukiwania dzielą się na organiczne i sponsorowane. Jeśli nasze działania mają na celu pozyskiwanie ruchu organicznego, to odnosimy się do działań SEO. Szerszą dziedziną, która zawiera w sobie SEO, jest SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli całość działań marketingowych w wyszukiwarkach internetowych - pozyskiwanie ruchu organicznego i płatnego. Wpisując niemalże dowolne hasło w wyszukiwarkę Google, na samej górze otrzymamy listę wyników z dopiskiem "AD," czyli wyników płatnych.

Natomiast w przypadku np. sprzętu AGD równie często zobaczymy reklamy obrazkowe jeszcze nad samymi wynikami lub po bokach. Za reklamy w wynikach wyszukiwania w przypadku wyszukiwarki Google odpowiada Google Adwords. Reklamy tego typu są rozliczane zwykle w modelu CPC, co oznacza koszt za jedno kliknięcie. Koszt pojedynczego kliknięcia zależy w głównej mierze od konkurencyjności frazy, a może wynosić od kilkunastu groszy do kilku złotych lub nawet więcej.

Co dokładnie wpływa na pozycje strony?

Na pozycjonowanie wpływa szereg czynników, jednak co do zasady wyróżniamy działania On-site i Off-site. Te pierwsze to działania mające na celu usprawnienie działania naszej strony: szybkość wczytywania, szybkość działania, bezpieczne połączenie SSL, czy optymalizacja treści, które publikujemy. Natomiast działania Off-site to działania, które podejmujemy poza naszą strony, a chodzi tu głównie o tworzenie linków w celu podniesienia autorytetu domeny, na której jest opublikowana. 

Niestety nie znajdziemy oficjalnych informacji od Google o tym, co wpływa na pozycje strony, a jedynie podpowiedzi w postaci "dobrych praktyk." Do tych podpowiedzi należy podchodzić z dystansem, ponieważ jest tam wiele informacji o tym, że proces SEO powinien ograniczać się jedynie do działań mających na celu usprawnienie działania naszej strony i publikowanych przez nas treści.

Rzeczywistość jest jednak taka, że w przypadku większości komercyjnych fraz nie osiągniemy pożądanych lub nawet żadnych wyników bez tworzenia linków do naszej strony, a więc działań określanych jako niepożądane. Więcej na ten temat możesz znaleźć tutaj - https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/36/na-czym-polega-pozycjonowanie-stron-internetowych

Tak więc czy pozycjonowanie stron jest darmowe?

Ruch organiczny jest co do zasady darmowy, jednak jego pozyskanie nie jest wcale takie łatwe. Pierwszym kosztem, na jaki musimy się przygotować, jest domena i hosting, ponieważ pozycjonowanie stron bez dedykowanej domeny i dobrego hostingu mija się z celem. Dzieje się tak dlatego, że domeny lokalne, a więc w przypadku Polski rozszerzenie ".pl," są traktowane priorytetowo na rynku lokalnym, a na rynku globalnym przewagę mają domeny pierwszego stopnia, przede wszystkim te z końcówką ".com." Koszt domeny i dobrego hostingu w ujęciu rocznym może wynosić od stu do kilkuset złotych. 

Kolejnym kosztem, o ile nie potrafimy tego zrobić samodzielnie, jest utworzenie strony i optymalizacja pod czynniki techniczne. Nie jest to takie trudne, ponieważ większość kreatorów, czy popularny Wordpress, oferują wiele rozwiązań, które pomagają w tym procesie. Mimo wszystko chcąc utworzyć profesjonalną stronę, musimy albo poświęcić czas, albo zlecić to profesjonalnej firmie, co wraz z optymalizacją, może kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Po utworzeniu poprawnie zoptymalizowanej strony musimy umieścić na niej unikalne, czytelne i jakościowe treści. Oczywiście możemy napisać je sami lub zlecić. Finalnym procesem SEO jest pozycjonowanie właściwe, czyli tworzenie linków.

Jeśli nie posiadamy wiedzy, jak skutecznie pozyskiwać wartościowe linki, to powinniśmy podjąć współpracę z profesjonalną agencją SEO, ponieważ złe linkowanie może zniweczyć cały dotychczasowy wysiłek. Współpraca z taką agencją to koszt od kilkuset do kilku tysięcy i więcej złotych rocznie.

Podsumowując

Choć pozycjonowanie i optymalizacja stron odnośni się do ruchu organicznego, który co do zasady jest darmowy, to konkurencyjność rynku narzuca konieczność poniesienia dodatkowych kosztów na odpowiednią optymalizacje i linkowanie strony.

Mimo wszystko są to koszty, które zdecydowanie warto ponieść, ponieważ ruch organiczny z wyszukiwarki jest bardzo jakościowy, a tym samym pozwala uzyskać wiele sprzedaży, lub innych konwersji.

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Polecana zawartość

    • Answer Engine Optimization (AEO) i Generative Engine Optimization (GEO) to nowe SEO
      Internet się zmienia na naszych oczach. Obecnie nie można już patrzeć na SEO w oderwaniu od AEO i GEO. Trzy te elementy są ze sobą powiązane i wspólnie decydują o sukcesie w widoczności online. Klasyczne SEO nadal pozostaje podstawą, ale jego rola się zmniejsza - staje się narzędziem wspierającym. Największą wartość w nadchodzących latach moim zdaniem będą miały treści tworzone pod kątem sztucznej inteligencji, odpowiadające na pytania i łatwe do wykorzystania w generatywnych podsumowaniach.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak zacząć zarabiać na płatnych publikacjach artykułów sponsorowanych?
      Zarabianie na artykułach sponsorowanych to obecnie jedna z najbardziej popularnych możliwości zarabiania przez Internet. Latami była to niby oczywista, a jednak bardzo niedoceniana metoda monetyzacji stron internetowych.

      Niby każdy wiedział, że może tak zarabiać.. a jednak właściciele blogów, portali tematycznych czy stron firmowych skupiali się przede wszystkim na afiliacji, google adsense, bannerach, itd.
      • 12 odpowiedzi
    • Afiliacja biur podróży w sezonie wakacyjnym i sposób na tańsze wakacje
      Jak zarabiać na reklamowaniu wakacji i samemu pojechać na nie taniej?

      Reklamowanie wakacji do prostych nisz afiliacyjnych niestety nie należy - natomiast w okresie wakacyjnym, zwłaszcza z wyjazdów last minute kupowanych pod wpływem chwili (czas ucieka = ostatnie wolne miejsca = trzeba się decydować szybko) - można zgarnąć dodatkowe przychody na JUŻ POSIADANYM zapleczu.

      Kolejna możliwość to zakup własnych wakacji poprzez własny link afiliacyjny - oraz zaproponowanie takiej możliwości rodzinie i znajomym. W ten sposób można otrzymać jakiś "zwrot" za wakacje na które i tak by się pojechało.
    • [MENTORING] Oficjalny mentoring zarabiania na Make-Cash.pl! Aktywuj dostęp Get Paid 2.0!
      PRAWDZIWY - PROFESJONALNY - EFEKTYWNY
      MENTORING GET. PAID 2.0

      AUTORZY: Muraszczyk + Snaggy + Id-user + Harry + Cherri + Vasaki + Mysc
      Zarabianie. przez internet - Skuteczna oferta pomocy

      DOSTĘP DO PORADNIKÓW OTRZYMASZ BEZPOŚREDNIO NAMAKE-CASH.PL

      Jedno konto = wszystkie funkcjonalności getpaid20.pl i make-cash.pl
      • 161 odpowiedzi
    • Poradnik podatkowy 2025 - jak rozliczać się z pieniędzy zarobionych przez Internet bez DG?
      Zarabianie w Internecie wiąże się z koniecznością płacenia podatków - a rozliczanie się z urzędem skarbowym nie jest jednoznaczne i proste. Prawo podatkowe w Polsce jest nieujednolicone - co oznacza, że każdy urząd skarbowy może mieć inne interpretacje. Sprawdź jak się za to zabrać!
      • 28 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .