Jakie działania wchodzą w skład pozycjonowania strony?
Kilka słów o pozycjonowaniu stron internetowych
Pozycjonowanie stron internetowych, powszechnie znane pod hasłem SEO (Search Engine Optimization), to zbiór działań mających na celu poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania na różnych platformach, głównie w wyszukiwarce Google. Istota SEO polega na optymalizacji strony internetowej pod kątem algorytmów wyszukiwania, co umożliwia osiągnięcie wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Główne obszary pozycjonowania (SEO)
Każda dziedzina, która jest szeroka w swoim zakresie, dzieli się na mniejsze obszary specjalizacji. Pozycjonowanie stron nie różni się w tym kontekście od przykładowo matematyki. Arytmetyka czy geometria jest takim samym działem królowej nauk, jak w SEO aspekt techniczny, link-building, czy content specjalizacją. Co kryje się za tymi hasłami? W skrócie możemy je wytłumaczyć następująco:
- SEO techniczne – obejmuje działania związane z optymalizacją samej struktury technicznej witryny, które mają na celu ułatwienie indeksowania i zrozumienia treści przez roboty wyszukiwarek, a także dbać o komfort użytkowania strony dla odbiorców.
- Link-building – polega na budowaniu sieci linków wzmacniających pozycję witryny. Linkowanie najczęściej dzielone jest na wewnętrzne, które polega na przelinkowaniu podstron witryny pomiędzy sobą w jej obrębie, oraz zewnętrzne, czyli pozyskiwanie linków prowadzących do naszej strony internetowej z zewnętrznych źródeł, co ma wpływ na jej reputację i postrzeganie przez algorytmy wyszukiwarek.
- Content – skupia się na tworzeniu wartościowych i atrakcyjnych treści na stronie (z uwzględnieniem słów kluczowych), które przyciągają uwagę użytkowników i zwiększają zaangażowanie, co z kolei wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Jak Google podchodzi do pozycjonowania?
Wyszukiwarka Google działa na zasadzie przeszukiwania, indeksowania i wyświetlania odpowiedzi na zapytania użytkowników.
Roboty indeksujące, nazywane również crawlerami, pająkami lub botami, przeszukują internet w poszukiwaniu nowych i istniejących stron internetowych. Gdy natrafią na nową stronę, analizują jej zawartość, odwiedzając kolejne linki i zbierając informacje na temat treści i struktury strony. Następnie te informacje są zapisywane w indeksie Google, ogromnej bazie danych, która przechowuje informacje o wszystkich znalezionych stronach. Podczas gdy roboty indeksujące przeszukują i indeksują strony, algorytmy Google analizują i oceniają ich wartość i jakość, aby określić, jakie strony powinny być wyświetlane w odpowiedzi na konkretne zapytania użytkowników.
Skuteczne pozycjonowanie stron polega więc nie tylko na dostosowaniu strony do wymagań technicznych wyszukiwarki, ale także na tworzeniu wartościowych treści i budowaniu wysokiej jakości linków, które pomagają witrynie uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google.
SEO techniczne
Wracając do tematu konkretnych działań wchodzących w zakres pozycjonowania, warto rozpocząć od SEO technicznego. To fundament skutecznej strategii pozycjonowania. Obejmuje ono szereg detali związanych z budową i funkcjonowaniem strony, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla jej widoczności w wyszukiwarkach oraz możliwością użytkowania jej przez odwiedzających.
Struktura URL
Dobre praktyki obejmują krótkie, zrozumiałe i opisowe adresy URL, które zawierają główne słowa kluczowe związane z treścią danej strony. Należy unikać długich i nieczytelnych URLi, które mogą być trudne do zapamiętania i rozumienia zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek.
Prędkość ładowania strony
Szybkość ładowania strony ma kluczowe znaczenie dla doświadczenia użytkownika. Wyszukiwarki, w tym Google, coraz bardziej kładą nacisk na szybkość ładowania stron jako czynnik rankingowy. Dlatego ważne jest, aby zoptymalizować elementy takie jak wielkość plików, kodowanie, hosting oraz wykorzystywanie pamięci podręcznej, aby zapewnić jak najszybsze ładowanie się strony.
Struktura nagłówków
Nagłówki (H1, H2, H3 itd.) są istotnym elementem struktury strony, zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek. Poprawna hierarchia nagłówków pomaga zrozumieć, o czym jest dana strona i jakie są jej główne sekcje. Pamiętajmy również o używaniu słów kluczowych w nagłówkach, jednak róbmy to w sposób naturalny i zgodny z sensowną strukturą treści.
Optymalizacja tagów meta
Tagi meta, takie jak meta tytuł i meta opis, są wykorzystywane przez wyszukiwarki do zrozumienia, o czym jest strona. Powinny one być zwięzłe, opisowe i zawierać główne słowa kluczowe. Meta tytuł powinien być krótki i atrakcyjny, aby zachęcić użytkowników do kliknięcia, natomiast meta opis powinien zawierać podsumowanie treści witryny.
Responsywność mobilna
Aktualnie mało osób wyobraża sobie, żeby nie móc otworzyć danej strony na telefonie czy tablecie. Badania coraz częściej wskazują, że choć finalny zakup realizujemy przez laptop lub komputer stacjonarny, to na etapie poszukiwań, informacji o produktach najczęściej szukamy poprzez urządzenia mobilne. Właśnie z tego powodu responsywność strony jest kluczowa. Strony internetowe, które nie są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, mogą stracić na widoczności w wynikach wyszukiwania mobilnego. Tworząc stronę, koniecznie należy upewnić się, że jest ona responsywna i dobrze wygląda oraz działa na różnych urządzeniach, od smartfonów po tablety.
Link-building
Kolejnym z wartych omówienia obszarów jest link-building. Jest to proces budowania sieci linków prowadzących do naszej strony z innych podstron w obrębie naszej witryny lub kierujących do niej z zewnętrznych stron internetowych. Szczególnie istotne jest pozyskiwanie dobrych linków zewnętrznych. Mają one kluczowe znaczenie dla reputacji witryny w oczach wyszukiwarek, a co za tym idzie, dla jej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Budowanie linków z autorytarnych stron
Linki pochodzące z zaufanych i autorytarnych stron mają większą wartość dla algorytmów wyszukiwarek. Dlatego ważne jest, aby skupić się na pozyskiwaniu linków z witryn o wysokim zaufaniu i dobrej reputacji w swojej branży.
Tworzenie wartościowej treści do linkowania
Publikowanie wartościowych treści, które są warte polecania i linkowania, jest kluczowym elementem, skutecznego link-buildingu. Artykuły, raporty, infografiki, studia przypadków — to tylko kilka przykładów treści, które mogą przyciągnąć uwagę innych witryn i skłonić je do udostępnienia linka do konkretnej strony.
Zarządzanie linkami
Monitorowanie linków prowadzących do naszej strony oraz eliminowanie tych niskiej jakości lub potencjalnie szkodliwych może przynieść korzyści w dłuższej perspektywie. Narzędzia do monitorowania linków, takie jak Google Search Console czy Ahrefs, mogą być bardzo pomocne w śledzeniu profilu linków i identyfikowaniu potencjalnych zagrożeń.
Content
W internecie krąży wiele branżowych obrazków z napisem “Content is King!”. W pewien sposób słowa Billa Gatesa wypowiedziane w 1996 r. były prorocze i śmiało można stwierdzić, że jest w nich wiele prawdy! Treść, odgrywa kluczową rolę w procesie pozycjonowania stron. Odpowiednio zoptymalizowane i wartościowe treści przyciągają uwagę użytkowników oraz sprzyjają indeksacji przez wyszukiwarki.
Badanie słów kluczowych
Kluczowe jest badanie słów kluczowych i zrozumienie, jakie pytania i problemy mają użytkownicy w naszej branży. Analiza fraz wyszukiwania pozwala dostosować treści do potrzeb użytkowników i zwiększyć ich widoczność w wynikach wyszukiwania.
Tworzenie wartościowych treści
Treści powinny być nie tylko zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, ale przede wszystkim wartościowe dla użytkowników. Na pierwszym miejscu powinniśmy dostarczać treści, które odpowiadają na pytania, rozwiązują problemy i dostarczają informacji, które są dla danej grupy docelowej istotne i ciekawe.
Optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych
Umiejętne wkomponowanie słów kluczowych w treść pomaga zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy jednak, że kluczowe jest zachowanie naturalnego i płynnego stylu pisania. Nadmierne skondensowanie słów kluczowych w treści może być postrzegane jako spam przez wyszukiwarki.
Regularne aktualizowanie treści
Świeże i aktualne treści są bardziej atrakcyjne zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek. Regularne aktualizowanie i uzupełnianie istniejących treści oraz publikowanie nowych artykułów czy blogów może przyczynić się do utrzymania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Podsumowanie
Jak można zauważyć, odpowiedź na pytanie z początku artykułu nasuwa się sama. Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej zdecydowanie wymaga holistycznego podejścia, które uwzględnia wszystkie omówione obszary. Dbając o tylko jeden z nich, będziemy odnosili marne efekty swojej pracy, natomiast solidne podejście do nich wszystkich może przynieść znacznie więcej widocznych i mierzalnych profitów. Warto inwestować czas i środki w kompleksową strategię SEO, aby osiągnąć sukces w świecie online. Warto również nie zapominać o audytach strony internetowej oraz analizach tego co robimy. Optymalizacja oraz analityka internetowa to dwa czynniki, które dopełniają i wspierają pozycjonowanie w ogromnym stopniu.
Jeżeli nie wiemy, jak rozpocząć planowanie strategii SEO oraz wdrożenie działań, warto skierować swoje pytania do agencji marketingowej, która może wesprzeć witrynę w procesach wdrażania i optymalizacji dobrych praktyk SEO, dzięki wiedzy specjalistów.
0 komentarzy
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się