Skocz do zawartości

Big data – co to? Definicja i przykłady


Ciamciaj

1 776 wyświetleń

Setki terabajtów danych przetwarzane są dzień w dzień. Analizowanie ich jest złożonym procesem, który jest głównym przedmiotem stosunkowo nowej dziedziny – big data. Tego typu badania mają przełożenie na wiele aspektów funkcjonowania biznesu, także w e-commerce.

Co to jest big data? Definicja

Pierwsza definicja big data powstała prawdopodobnie w 2001 roku. Została ukuta przez amerykańską firmę badawczo-rozwojową. Zgodnie z nią, aby można było zaliczyć dane działania do big data, muszą one dotyczyć analizy bardzo dużej ilości danych (często zupełnie różnego rodzaju). Drugim warunkiem jest wysoka prędkość w przetwarzaniu tych informacji, trzecim zaś wysoki stopień zróżnicowania jakościowego.

Big data jest współcześnie motorem napędowym wielu biznesów, przede wszystkim tych największych, które pod względem organizacyjno-finansowym są w stanie pozwolić sobie na dokonywanie tak zaawansowanych badań. Niemniej jednak analiza big data znajduje zastosowanie także w marketingu internetowym. Bardziej skomplikowane i wielopłaszczyznowe badanie SEO w pewnym sensie również mogą podlegać pod big data w zależności od wykorzystywanej metodologii badań. Rezultatem stosowania big data w e-commerce może być lepsza optymalizacja stron i sklepów internetowych. W efekcie tego właściciele biznesów prowadzonych online mogą odnotowywać wyższy współczynniki ruchu na stronie, konwersji oraz sprzedaży.

Big data i nowoczesna analityka biznesowa

Bezpośrednio związaną dziedziną z big data jest analityka biznesowa. W jej obrębie analizy big data stanowią jedno z wykorzystywanych, ale jednocześnie najważniejszych narzędzi. W procesach analityki biznesowej realizowane są poszczególne procesy dedukcyjne i indukcyjne, które bazują na danych zastanych, uzyskanych za pomocą big data. Te zaś informacje poprzez zestawienie porównawcze z innymi danymi i indykatorami mogą tworzyć dane wywołane, stanowiące nową i cenną wiedzę dla firm. Wszystkie powyżej wymienione badania i szereg innych związane są z zaawansowaną matematyką, ekonomią, statystyką i informatyką.

Big data a pozycjonowanie stron i sklepów internetowych

Badania big data na rynku pozycjonowania stron i sklepów internetowych dopiero raczkują. Coraz częściej można się jednak z nimi spotkać. Profesjonalna implementacja analityki wykorzystującej big data w zakresie SEO może przynieść niesamowite rezultaty. Poprzez analizę danych demograficznych i behawioralnych użytkowników witryn internetowych, sposobów, w których poruszają się oni po danych stronach, można formułować wnioski dotyczące optymalizacji kodu i grafiki. Wszelkie kampanie reklamowe, promocyjne, w tym także te związane z usługami Google, będą coraz częściej powstawały w oparciu o analizy niemalże niezliczonych terabajtów danych. Wszystko to pomoże skutecznie w dostosowaniu i tworzeniu jak najlepszych stron internetowych, które sprzedają produkty lepiej od konkurencyjnych.

Big data – przykłady zastosowania

Istnieje wiele fenomenalnych przykładów zastosowania big data w biznesie. Techniki te powszechnie stosowane są przede wszystkim przez duże firmy, koncerny i korporacje. Masowo wykorzystywane są przez banki. Big data dostarcza świetnych rozwiązań na różnych polach. Wymienić warto chociażby słynny wniosek poparty analizą danych sformułowany swego czasu przez jedną z największych firm kurierskich. Postulował on wprowadzenie ograniczenia dla kierowców samochodów transportowych, polegające na… zakazaniu, kiedy to możliwe, skręcania w prawą stronę. Jakkolwiek kuriozalny nie jest to wniosek, przyśpieszył czas dostaw i zaoszczędził firmie olbrzymie pieniądze.

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Polecana zawartość

    • Answer Engine Optimization (AEO) i Generative Engine Optimization (GEO) to nowe SEO
      Internet się zmienia na naszych oczach. Obecnie nie można już patrzeć na SEO w oderwaniu od AEO i GEO. Trzy te elementy są ze sobą powiązane i wspólnie decydują o sukcesie w widoczności online. Klasyczne SEO nadal pozostaje podstawą, ale jego rola się zmniejsza - staje się narzędziem wspierającym. Największą wartość w nadchodzących latach moim zdaniem będą miały treści tworzone pod kątem sztucznej inteligencji, odpowiadające na pytania i łatwe do wykorzystania w generatywnych podsumowaniach.
      • 1 odpowiedź
    • Jak zacząć zarabiać na płatnych publikacjach artykułów sponsorowanych?
      Zarabianie na artykułach sponsorowanych to obecnie jedna z najbardziej popularnych możliwości zarabiania przez Internet. Latami była to niby oczywista, a jednak bardzo niedoceniana metoda monetyzacji stron internetowych.

      Niby każdy wiedział, że może tak zarabiać.. a jednak właściciele blogów, portali tematycznych czy stron firmowych skupiali się przede wszystkim na afiliacji, google adsense, bannerach, itd.
      • 12 odpowiedzi
    • Afiliacja biur podróży w sezonie wakacyjnym i sposób na tańsze wakacje
      Jak zarabiać na reklamowaniu wakacji i samemu pojechać na nie taniej?

      Reklamowanie wakacji do prostych nisz afiliacyjnych niestety nie należy - natomiast w okresie wakacyjnym, zwłaszcza z wyjazdów last minute kupowanych pod wpływem chwili (czas ucieka = ostatnie wolne miejsca = trzeba się decydować szybko) - można zgarnąć dodatkowe przychody na JUŻ POSIADANYM zapleczu.

      Kolejna możliwość to zakup własnych wakacji poprzez własny link afiliacyjny - oraz zaproponowanie takiej możliwości rodzinie i znajomym. W ten sposób można otrzymać jakiś "zwrot" za wakacje na które i tak by się pojechało.
    • [MENTORING] Oficjalny mentoring zarabiania na Make-Cash.pl! Aktywuj dostęp Get Paid 2.0!
      PRAWDZIWY - PROFESJONALNY - EFEKTYWNY
      MENTORING GET. PAID 2.0

      AUTORZY: Muraszczyk + Snaggy + Id-user + Harry + Cherri + Vasaki + Mysc
      Zarabianie. przez internet - Skuteczna oferta pomocy

      DOSTĘP DO PORADNIKÓW OTRZYMASZ BEZPOŚREDNIO NAMAKE-CASH.PL

      Jedno konto = wszystkie funkcjonalności getpaid20.pl i make-cash.pl
      • 161 odpowiedzi
    • Poradnik podatkowy 2025 - jak rozliczać się z pieniędzy zarobionych przez Internet bez DG?
      Zarabianie w Internecie wiąże się z koniecznością płacenia podatków - a rozliczanie się z urzędem skarbowym nie jest jednoznaczne i proste. Prawo podatkowe w Polsce jest nieujednolicone - co oznacza, że każdy urząd skarbowy może mieć inne interpretacje. Sprawdź jak się za to zabrać!
      • 28 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .