Skocz do zawartości

System ERP a system CRM – jakie są różnice i jak wybrać rozwiązanie dla siebie?


Ciamciaj

1 452 wyświetleń

Zarówno system ERP jak i system CRM są stosowane powszechnie w wielu firmach. Oba służą do zarządzania i wspierają prowadzenie biznesu, ale nie znaczą tego samego. Mogą się wzajemnie uzupełniać bądź przenikać, ale są też między nimi pewne różnice.

ERP jest rozwinięciem skrótu Enterprise Resource Planning, natomiast CRM jest rozwinięciem skrótu Customer Relationship Management. Są to rozwiązania informatyczne, które będą sprzyjać lepszej organizacji firmy, ale jak wybrać ten, który sprawdzi się lepiej? Podstawowa różnica między oboma rozwiązaniami polega na tym, że CRM dotyczy głównie marketingu oraz relacji z kontrahentami. Natomiast ERP to obejmuje wszystkie obszary działalności firmy. Przeanalizujmy charakterystykę każdego z tych systemów.

System CRM

System CRM ma wspierać firmę w zarządzaniu relacjami z klientami. W bazie danych znajdują się dokładne informacje na temat poszczególnych klientów, jak ich dane teleadresowe. W systemie znajdują się dotychczasowe transakcje, jest też miejsce na notatki.

Oprogramowanie CRM znajduje swoje zastosowanie w automatyzacji działań marketingowych i procesu obsługi klienta. CRM wspiera także sprzedaż i pozwala łatwiej zidentyfikować możliwości biznesowe firmy. Dobry system CRM umożliwia łatwą analizę wybranych danych, generację raportów, daje zdalny dostęp do bazy kontaktów i zadań. Korzystają z niego przede wszystkim handlowcy, pracownicy działu marketingu i sprzedaży. Jego wdrożenie wiąże się ze zwiększeniem sprzedaży, zdobyciem zaufania klientów i wzrostem efektywności działań marketingowych.

System ERP

Oprogramowanie ERP służy do zarządzania wszystkimi procesami, jakie wiążą się z przedsiębiorstwem. Znajdują się one w jednej bazie danych. System je gromadzi i integruje. W jednym miejscu znajdują się dane z każdego działu firmy. Może mieć do nich dostęp każdy uprawniony pracownik. System ERP pomoże w standaryzacji procesów, a przez to dane będą uporządkowane. Efektywniejsze będzie zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie zasobami ludzkimi i sprzedażą. System ERP może być zintegrowany z innym oprogramowaniem na przykład z CRM. Możliwości i zastosowanie systemów ERP są więc znacznie szersze aniżeli samego systemu CRM.

Który wybrać?

Odpowiedź na to pytanie nie jest całkiem prosta. Korzyści czerpać będziemy zarówno przy wdrożeniu systemu CRM, jak i systemu ERP. To, który z nich wybrać, w dużej mierze zależy od tego, jaki chcemy osiągnąć efekt i jaki budżet możemy przeznaczyć. Jeżeli naszym priorytetem jest pozyskiwanie nowych klientów i poprawa relacji z obecnymi, to z pewnością warty uwagi jest system CRM. Natomiast w sytuacji, kiedy zależy nam na poprawie funkcjonowania firmy, ergonomii i wydajności najlepiej skoncentrować się na systemach ERP.

Pytanie o to, które oprogramowanie wybrać, pojawia się najczęściej na początku działalności firmy. Często okazuje się, że przychodzi pewien etap w rozwoju, kiedy potrzebne są oba systemy. Dlatego też dobrą wiadomością jest to, że można je połączyć. Poza tym decydując się na system ERP, można z czasem dodawać kolejne moduły.

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .