Skocz do zawartości
  • Zarejestruj się za darmo i naucz się zarabiać online!

    • Dostęp do darmowych poradników pokazujących krok po kroku jak zarabiać w Internecie
    • Sposoby zarabiania niepublikowane nigdzie indziej
    • Aktywna społeczność, która pomoże Ci rozwiązać problemy i doradzi
    • Profesjonalne treści na temat SEO, social media, afiliacji, kryptowalut, sztucznej inteligencji i wiele więcej!

Merchandising, czym jest i jakie są najważniejsze zasady?


Ciamciaj

571 wyświetleń

Czy zastanawiałeś się, dlaczego produkty w sklepie są tak kuszące? Obok niektórych ciężko przejść obojętnie. Uśmiechają się z regału i czekają, aż zabierzesz je ze sobą do domu. Odpowiednie rozmieszczenie towaru na półkach oraz wizualna prezentacja odgrywają istotną rolę w przyciąganiu uwagi klientów i zwiększaniu dochodów. Właśnie na tym polega merchandising! Dowiedz się, jakie są jego najważniejsze zasady i wejdź do dynamicznego świata sprzedaży.

 

Czym jest merchandising?

Merchandising to jedynie ustawianie produktów na wystawie? Oczywiście, że nie! Merchandiser musi ustalić, w jakim miejscu umieścić dany artykuł. Strategiczna ekspozycja towaru wpływa na efektywność sprzedaży. Umieszczenie produktów w odpowiedniej kolejności czy grupowanie podobnego asortymentu – to wszystko wpływa na zachowania klientów.

Dodatkowo merchandiser dba o prezentację produktów. Muszą być widoczne i łatwo dostępne. Część z nich może być umieszczona w kolorowych witrynach sklepowych czy regałach specjalnych, postawionych np. niedaleko wejścia do sklepu. Wyróżniony towar zwróci uwagę klientów i będzie częściej kupowany.

Merchandiser analizuje zachowania klientów i tworzy raporty ze swoich działań. Zagłębia się w proces zakupowy i na podstawie danych wprowadza modyfikacje. Merchandising sprawia, że konsument z łatwością dociera do potrzebnych produktów. Przez takie działania punkt handlowy odnotowuje wzrost sprzedaży, a klienci czerpią większą satysfakcję z robienia zakupów.

Jakie są podstawowe zasady merchandisingu?

Istnieje wiele zasad merchandisingu, które można zastosować w celu zwiększenia sprzedaży. Dotyczą one rozmieszczenia towarów w sklepie oraz dostępności produktów. Zobacz kilka reguł dotyczących prezentacji towarów, które pomogą przyciągnąć uwagę klienta:

  1. Rozmieszczenie produktów tworzy fundament strategii merchandisingowej. Należy umieszczać je w sposób strategiczny. Dla najważniejszego towaru trzeba wybrać widoczne i łatwo dostępne miejsca. Warto uwzględnić też tematyczne grupowanie towarów na półkach.
  2. Dobra organizacja punktu sprzedaży to podstawa. Alejki w sklepie muszą być przestronne, aby klienci mogli z łatwością poruszać się po całym obszarze.
  3. Wyróżnione produkty powinny znajdować się na poziomie oczu oraz na wyciągnięcie ręki. Dzięki temu najważniejszy asortyment będzie przyciągał uwagę.
  4. Sezonowość i trendy mają znaczenie. Niektóre produkty są wyjątkowo pożądane w danym okresie, dlatego punkt sprzedażowy powinien to wykorzystać. Można stworzyć ekspozycje promocyjne albo umiejscowić je w kluczowych miejscach.
  5. Analizowanie i wprowadzanie zmian jest niezbędne. Jeżeli strategia nie przynosi efektów, to należy ją zmodyfikować. Właśnie dlatego do zadań merchandisera należy również tworzenie raportów.

Merchandising w praktyce, zrobić to samemu czy zlecić profesjonalistom?

Merchandising na pierwszy rzut oka może sprawiać wrażenie łatwego, jednak uwzględnienie wszystkich reguł wymaga wiedzy i doświadczenia. Ponadto działania merchandisingowe mogą również obejmować promocję zewnętrzną oraz kreatywne informowanie o nowościach pojawiających się w ofercie. To wymaga dodatkowych umiejętności! Lepiej ustalić całą strategię samemu? A może skorzystać z usług profesjonalistów?

Wszystko zależy od Twoich indywidualnych potrzeb. Jeżeli dopiero dowiedziałeś się o merchandisingu, to musisz zacząć od nauki. Upłynie trochę czasu, zanim zauważysz jakiekolwiek efekty. Dodatkowo nauka sama w sobie wymaga również zainwestowania czasu. Zaoszczędzisz jednak pieniądze, a w przypadku małych firm często ma to kluczowe znaczenie.

Merchandising prowadzony przez firmę zewnętrzną może dać lepsze rezultaty już na samym starcie. Zlecając działania merchandisingowe, zaoszczędzisz czas i będziesz mógł skupić się na pozostałych aspektach prowadzenia biznesu. W przypadku profesjonalnych firm, takich jak OEX Cursor, dostaniesz też szczegółowe raporty z działań. Dzięki nim sprawdzisz, czy wprowadzone zmiany wpływają na sprzedaż. Które rozwiązanie będzie lepsze? Wybór należy do Ciebie!

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .