Skocz do zawartości

Jak określić wielkość przedsiębiorstwa?


Ciamciaj

611 wyświetleń

Określenie wielkości przedsiębiorstwa może być przydatne z uwagi na przysługujące danej firmie prawa lub konieczne do spełnienia obowiązki. Co należy wziąć pod uwagę? Czym wyróżniają się mikro-, małe, średnie lub duże przedsiębiorstwa? Sprawdźmy!

Co brać pod uwagę określając status przedsiębiorstwa?

Prowadzenie firmy w Polsce wiąże się z wieloma formalnościami, co może powodować różne wątpliwości i pytania. Dotyczyć mogą one takich zagadnień jak np. zmiana PKD, opodatkowanie, czy właśnie określenie wielkości przedsiębiorstwa. W przypadku tego ostatniego potrzebne są dwa parametry. Są to liczba zatrudnionych oraz roczny obrót lub całkowity bilans roczny. Dane te dotyczą zamkniętego roku obrotowego.

Jeśli w ciągu danego roku firma przekroczy określony pułap finansowy lub próg zatrudnienia, nie wpłynie to jeszcze na zmianę statusu. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy sytuacja ta powtórzy się w ciągu dwóch kolejnych lat. Wówczas status firmy się zmieni. Może to mieć znaczenie np. przy pozyskiwaniu funduszy państwowych czy unijnych.

Wielkość przedsiębiorstwa a jego kategoria

Wyróżniamy przedsiębiorstwa duże, średnie, małe oraz mikro. Czym się od siebie różnią i jakie wymagania należy spełnić, by przyjąć dany status?

● Duże przedsiębiorstwo – liczba zatrudnionych osób jest większa niż 250, a roczny obrót firmy przekracza 50 mln euro lub osiągnięto całkowity bilans roczny 43 mln euro.

● Średnie przedsiębiorstwo – zatrudnia do 250 osób i osiąga roczny obrót do 50 mln euro lub do 43 mln euro całkowitego bilansu rocznego.

● Małe przedsiębiorstwo – jego liczba pracowników nie przekracza 50, a roczny obrót lub całkowity bilans roczny – 10 mln euro.

● Mikroprzedsiębiorstwo – liczba zatrudnionych osób wynosi maksymalnie 10, a roczny obrót/całkowity bilans roczny nie powinien przekraczać 2 mln euro. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat tego rodzaju przedsiębiorstwa, dowiedz się kim jest mikroprzedsiębiorca na Firmove.pl.

Co jeszcze warto wiedzieć podczas określania wielkości przedsiębiorstwa?

Oprócz podstawowych danych przedsiębiorstwa, konieczne jest sprawdzenie, czy podmiot jest samodzielny, czy powiązany z innymi. W tym pierwszym przypadku inna firma nie może posiadać w nim więcej niż 25% udziałów. Nie wpływa to wówczas na status podmiotu. Z kolei w przedsiębiorstwie partnerskim parametr ten jest wyższy i może wynosić do 50%. W takim wypadku trzeba dodać do własnych danych te, które dotyczą drugiej firmy.

Jak to wygląda w przypadku przedsiębiorstw powiązanych? Są to takie, w których inna firma ma m.in. większość praw głosu w roli udziałowca, akcjonariusza lub członka i może wyznaczyć, lub odwołać większość członków organu nadzorczego, administracyjnego lub zarządzającego. Konieczne jest wówczas dodanie do własnych danych 100% tych, które dotyczą powiązanego przedsiębiorstwa.

Mamy nadzieję, że wiesz już, jak określić, czy przedsiębiorstwo jest mikro–, małe, średnie czy duże. Jeśli chcesz obliczyć swój roczny wynik netto, by łatwiej ustalić status firmy, możesz tego dokonać na kalkulatorze B2B.

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Polecana zawartość

    • Answer Engine Optimization (AEO) i Generative Engine Optimization (GEO) to nowe SEO
      Internet się zmienia na naszych oczach. Obecnie nie można już patrzeć na SEO w oderwaniu od AEO i GEO. Trzy te elementy są ze sobą powiązane i wspólnie decydują o sukcesie w widoczności online. Klasyczne SEO nadal pozostaje podstawą, ale jego rola się zmniejsza - staje się narzędziem wspierającym. Największą wartość w nadchodzących latach moim zdaniem będą miały treści tworzone pod kątem sztucznej inteligencji, odpowiadające na pytania i łatwe do wykorzystania w generatywnych podsumowaniach.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak zacząć zarabiać na płatnych publikacjach artykułów sponsorowanych?
      Zarabianie na artykułach sponsorowanych to obecnie jedna z najbardziej popularnych możliwości zarabiania przez Internet. Latami była to niby oczywista, a jednak bardzo niedoceniana metoda monetyzacji stron internetowych.

      Niby każdy wiedział, że może tak zarabiać.. a jednak właściciele blogów, portali tematycznych czy stron firmowych skupiali się przede wszystkim na afiliacji, google adsense, bannerach, itd.
      • 12 odpowiedzi
    • Afiliacja biur podróży w sezonie wakacyjnym i sposób na tańsze wakacje
      Jak zarabiać na reklamowaniu wakacji i samemu pojechać na nie taniej?

      Reklamowanie wakacji do prostych nisz afiliacyjnych niestety nie należy - natomiast w okresie wakacyjnym, zwłaszcza z wyjazdów last minute kupowanych pod wpływem chwili (czas ucieka = ostatnie wolne miejsca = trzeba się decydować szybko) - można zgarnąć dodatkowe przychody na JUŻ POSIADANYM zapleczu.

      Kolejna możliwość to zakup własnych wakacji poprzez własny link afiliacyjny - oraz zaproponowanie takiej możliwości rodzinie i znajomym. W ten sposób można otrzymać jakiś "zwrot" za wakacje na które i tak by się pojechało.
    • [MENTORING] Oficjalny mentoring zarabiania na Make-Cash.pl! Aktywuj dostęp Get Paid 2.0!
      PRAWDZIWY - PROFESJONALNY - EFEKTYWNY
      MENTORING GET. PAID 2.0

      AUTORZY: Muraszczyk + Snaggy + Id-user + Harry + Cherri + Vasaki + Mysc
      Zarabianie. przez internet - Skuteczna oferta pomocy

      DOSTĘP DO PORADNIKÓW OTRZYMASZ BEZPOŚREDNIO NAMAKE-CASH.PL

      Jedno konto = wszystkie funkcjonalności getpaid20.pl i make-cash.pl
      • 161 odpowiedzi
    • Poradnik podatkowy 2025 - jak rozliczać się z pieniędzy zarobionych przez Internet bez DG?
      Zarabianie w Internecie wiąże się z koniecznością płacenia podatków - a rozliczanie się z urzędem skarbowym nie jest jednoznaczne i proste. Prawo podatkowe w Polsce jest nieujednolicone - co oznacza, że każdy urząd skarbowy może mieć inne interpretacje. Sprawdź jak się za to zabrać!
      • 28 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .