Wszystko o zasięgu na facebooku – jak zwiększyć zasięg postów?
Przeglądając fora o zarabianiu przez internet oraz różnego rodzaju blogi możemy spotkać się z wieloma opiniami na temat zasięgu na, obecnie najpopularniejszym w Polsce, portalu społecznościowym – czyli na facebooku. W jakiejś części omówiłem już temat problemów z zasięgiem w tekście dot. 10 mitów dotyczących reklamy na facebooku, ale jednak tutaj wypowiem się jeszcze szczegółowiej. Z tego wpisu dowiesz się: od czego zależy zasięg, czy facebook ucina zasięgi oraz jak zwiększyć zasięg postów na facebooku. Zapraszam serdecznie do lektury.
Od czego zależy zasięg postów na facebooku?
"Mniejsza liczba użytkowników widzi posty Twojej strony, ponieważ zbyt szybko wzrastająca ilość treści na Facebooku przyczyniła się do zmniejszenia zasięgu bezpłatnego. Aby uprzyjemnić użytkownikom korzystanie z Facebooka, staramy się, aby w ich aktualnościach były wyświetlane najbardziej interesujące zdarzenia. Oznacza to, że wraz ze wzrostem ilości treści udostępnianych na Facebooku posty Twojej strony będą rywalizować z innymi zdarzeniami, aby pojawić się w aktualnościach." - Cytat z “pomocy FB”
Idealną sytuacją z punktu widzenia reklamowania czegokolwiek na facebooku, byłoby gdyby wszyscy nasi fani widzieli wszystkie dodawane przez nas posty. Należy jednak zwrócić uwagę, że taka sytuacja jest niemożliwa, zasięg nigdy nie osiągnie 100%. Na facebooku mam do czynienia ze zjawiskiem swojego rodzaju RYWALIZACJI o uwagę użytkowników. Publikowane treści rywalizują o zasięg.
Zasięg na facebooku stosunkowo prosto zrozumieć z punktu widzenia zwykłego użytkownika, który przegląda swoją tablicę z aktualnościami. Portal selekcjonuje treści tak, by wyświetlać nam w pierwszej kolejności te, które nas interesują. Jeżeli nie będziemy wchodzić w interakcję z danym fanpage’em/kontem/grupą (czytać postów, lajkować, komentować, wchodzić w linki, udostępniać), a dodatkowo w między czasie polubimy dużo więcej fanpage’y – oczywistością jest fakt, że portal nam przestanie wyświetlać posty, które nas nie interesują – na rzecz tych, które przykuwają naszą uwagę. Tak działa algorytm dobierający treści po gusta użytkowników.
Każdy użytkownik FB lubi wiele strony i każda z tych stron oczekuje, że dotrze do tej osoby ze swoim postem – a to jest niemożliwe. Gdyby spełnić te oczekiwania każdy użytkownik facebook’a byłby wręcz bombardowany postami z fanpage’y. Zasięg jest więc odpowiedzią na jakość naszych postów i zainteresowanie nimi, efektem dopasowania treści do odbiorców.. To inteligenty algorytm, który ma za zadanie zadowolić w pierwszej kolejności gusta użytkownika – a nie marketera. Mogą się zmieniać algorytmy selekcjonujące wyświetlane treści – ale tak czy siak, zasięgu nie stracą strony z którymi fani wchodzą w interakcje. Zasięg będzie wysoki, jeśli nasi odbiorcy będą zainteresowani publikowanymi treściami. Pomijając ew. filtry (nakładane głównie za sztuczne “podkręcanie” tego zainteresowania), to ciekawe treści są jedynym kryterium ustalania zasięgu postów na facebooku – kręgosłupem algorytmu ustalającego zasięg postów.
Czy facebook ucina zasięgi postów?
Jak już wyżej wyjaśniłem, algorytm ustalający zasięg na facebooku nie da rady wyświetlać wszystkim użytkownikom wszystkiego – to by dopiero było. Każdy otrzymuje treści, którymi się interesuje. Portal selekcjonuje informacje tak, by wyświetlać nam w pierwszej kolejności te co do których wykazywaliśmy wcześniej zainteresowanie. Jeżeli dany fan naszej strony nie będzie wchodził w interakcję z publikowanymi przez nas postami, a dodatkowo w między czasie polubi dużo więcej fanpage’y – oczywistością jest fakt, że portal mu tych naszych postów nie wyświetli, bo wyjdzie z założenia że go nie interesują.
W tym kontekście spadający zasięg nie jest więc ucinany – a jego spadek to naturalna kolej rzeczy. Wiele osób próbuje dorobić do tego ideologię jakoby facebook ucinał zasięg postów organicznych by zwiększać sprzedaż reklam w facebook ads. Nie zgadzam się z taką opinią, uważam że zasięg w ogóle nie jest sztucznie ucinany – mogą się zmieniać algorytmy selekcjonujące wyświetlane treści – ale tak czy siak, zasięgu nie tracą strony z którymi fani wchodzą w interakcje. Chodzi więc przede wszystkim o odpowiednie dopasowanie treści do odbiorców pod względem zainteresowań – a nie różnego rodzaju “sztuczki”.
Prawdą jest jednak, że istnieją filtry faktycznie ucinające zasięgi w określonych przypadkach. Nie będzie to jednak powolny spadek – a nagły. Facebook wyróżnia 5 typów postów, które mogą spowodować tymczasowe ograniczenie zasięgu (tzw. filtr ucinający zasięg). Ograniczeniu mogą podlegać wszystkie posty lub tylko te zawierające linki (nie będzie miało znaczenia jakie). Tego typu filtr może spowodować ucięcie zasięgów nawet do zera. Na szczęście jest to obcięcie tymczasowe.
Typy postów mogące doprowadzić do ucięcia zasięgu to:
-
Vote baiting – głosowanie: obrazek podzielony na kilka sekcji z różnymi reakcjami (“like dla X, serduszko dla Y“)
-
React baiting – posty w stylu “polub ten post, jeśli naprawdę ci się spodobał, daj serduszko, jeśli chcesz znaleźć swoją miłość”
-
Share baiting – „udostępnij to 25 znajomym, aby mieć szansę na zdobycie X”
-
Tag baiting – „oznacz znajomego, który też chciałby.. / który jest…”.
- Comment baiting – zachęcanie do zostawiania bezwartościowego komentarza, np. „wpisz OK, jeśli się zgadzasz”.
Nałożenie filtra niekoniecznie obejmuje od razu cały fanpage. Filtr może być nałożony wyłącznie na konto używane do publikacji postów, konkretną domenę, pojedyńczy link z danej domeny. Często natychmiastowo pomaga sama zmiana konta FB lub domeny – to należy wykonać w pierwszej kolejności po zauważalnym nagłym ucięciu zasięgu naszych postów.
Jak zwiększyć zasięg postów na facebooku?
Spadek zasięgu można podzielić na gwałtowny i powolny, na dotyczący całego fanpage’a oraz wyłącznie konkretnych postów. Poniżej przedstawiam znane mi przyczyny takiego stanu rzeczy oraz możliwe formy działania w celu naprawy sytuacji, czyli ponownego zwiększenia zasięgu publikowanych postów.
Syt.1 – Powolny spadek zasięgu na facebooku
Powolny spadek zasięgu jest rzeczą naturalną i wynika ze słabnącego zainteresowania dodawanymi przez nas treściami.
Jeżeli prowadzisz fanpage i masz opisywany problem – tzn. docierasz z postami do coraz mniejszej liczby fanów, zrób przerwę. Niestety nie da się oszacować jak długą. Facebook specjalnie zmienia swoje algorytmy w czasie rzeczywistym, tym samym uniemożliwia znalezienie schematów.
Gdy rozpoczniesz aktywność po przerwie, facebook znów powinien wyświetlić posty Twoim starym fanom w ramach testu – czy strona ich zainteresuje. Warto przemyśleć i poprawić jakość postów, tak by trafić w gusta odbiorców. Jeżeli Ci fani wejdą z Tobą w interakcję – na nowo rozbudzisz swój fanpage pod względem zasięgowym. Po takiej przerwie w publikowaniu zasięg postów strasznie wzrasta – ale bez interakcji i zainteresowania ze strony fanów, znów po czasie umrze śmiercią naturalną.
Syt.2 – Gwałtowny spadek zasięgu na facebooku
Gwałtowny spadek zasięgu postów na całym fanpage’u oznacza najprawdopodobniej wpadnięcie w filtr. Nie jest jednak tak oczywiste, czy w filtr wpadł fanpage, czy wyłącznie konto używane do publikowania lub domena do której linkujemy. Może być też tak, że zasięg jest ograniczony tylko dla określonego typu postów – np. takich zawierających dowolne linki.
W pierwszej kolejności należy wykluczyć trzy ostatnie opcje i:
- podmienić konto FB używane do publikowania postów na inne
- zmienić używaną domenę internetową publikowanych linków
- dodać kilka postów bez żadnych linków linków
Jeśli pomimo zmian, zasięg w dalszym ciągu jest niski dla wszystkich typów postów – możemy przyjąć, że w filtr wpadł cały fanpage. Najprawdopodobniej stało się to przez używanie wymienionych już wcześniej typów postów:
- Vote baiting
- React baiting
- Share baiting
- Tag baiting
- Comment baiting
Jedynym sposobem wyjścia z tej sytuacji jest zaprzestanie stosowania powyższych postów i odczekanie “na oko” od 7 do 30 dni. Tego typu filtry są czasowe i mijają same. Warunkiem jest jednak zaprzesstanie używania teho
Syt.3 – Gwałtowny spadek zasięgu na facebooku, ale tylko dla konkretnych postów
Istnieje kilka możliwości ograniczenia zasięgu dla konkretnych postów, dokładniej są to:
- stosowanie zafiltrowanych domen lub linków (rozwiązaniem jest zmiana domeny/linku)
- używanie zafiltrowanych zdjęć (FB rozpoznaje zdjęcia, niektóre zdjęcia mają ograniczony zasięg)
- używanie zdjęć z dużą ilością napisów (FB znacząco ogranicza zasięg dla postów ze zdjęciami na których napisy stanowią więcej niż 30%)
- filtr dot. postów zawierających dowolne linki (rozwiązaniem jest dodawanie linków w komentarzach, zamiast w treści postów)
Podsumowanie
Marketing i reklamowanie się na facebooku jest bardzo popularne wśród ludzi pracujących w domu i zarabiających w internecie. Warto zdawać sobie sprawę z powyższych mechanizmów ustalania i ew. ucinania zasięgu. Należy kłaść nacisk przede wszystkim na interesujące treści, zamiast szukać “rozwiązań na skróty”. Reklama na facebooku nie ma rozwiązań na skróty – zasięg zależy od zainteresowania naszymi publikacjami. Przedstawiłem trzy syt. dot. spadku zasięgów na facebooku oraz ich rozwiązania – mam nadzieję, że wpis okaże się przydatny.
Jeśli chodzi o marketing i reklamę na facebooku, polecam również wpis dot. płatnych rozwiązań, czyli FB ADS: Skuteczna reklama na Facebook’u, czyli jak zdefiniować grupę docelową w “Facebook Ads.”
0 komentarzy
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się