Skocz do zawartości
  • Zarejestruj się za darmo i naucz się zarabiać online!

    • Dostęp do darmowych poradników pokazujących krok po kroku jak zarabiać w Internecie
    • Sposoby zarabiania niepublikowane nigdzie indziej
    • Aktywna społeczność, która pomoże Ci rozwiązać problemy i doradzi
    • Profesjonalne treści na temat SEO, social media, afiliacji, kryptowalut, sztucznej inteligencji i wiele więcej!

Nisza rynkowa, czyli jak znaleźć i zagospodarować własne podwórko


Harry

135 wyświetleń

Nisza rynkowa to wydzielony segment rynku charakteryzujący się określonymi potrzebami swoich odbiorców. Działanie w branży afiliacyjnej, naszej branży, to w dużym stopniu ciągłe wyszukiwanie i monetyzowanie dochodowych nisz. W praktyce polega to na wyborze odpowiednich potrzeb ludzkich, dopasowaniu do nich określonych ofert afiliacyjnych i finalnie rozpoczęciu działań reklamowych. W tekście wyjaśniam na jakie typy można podzielić nisze, omawiam aspekty na jakie powinno się zwracać szczególną uwagę przy dokonywaniu wyborów i dzielę się z Wami własnymi przemyśleniami na ten temat. Ostrzegam, że w treści  wprowadzam nazwy własne, nie zdziwcie się że nie ma ich w książkach. Zapraszam do lektury!

Podział nisz rynkowych

Nisza terytorialna – To potrzeby ludzi zamieszkałych na określonym obszarze. W kwestii reklamowania programów partnerskich, ograniczenie terytorialne ma zwykle marginalne znaczenie – ale przy promocji własnych produktów lub usług, już jak najbardziej warto celować w ograniczone terytorium. Przykładem mogą być reklamowane w internecie usługi odśnieżania przed domem, koszenie trawników, itp. Co region, to inne potrzeby. Może masz jakiś pomysł monetyzowania swojego regionu?

Nisza produktowa – Zaspokaja potrzeby posiadania przedmiotów, tych fizycznych oraz tych wirtualnych. Tego typu nisze dotyczą zwykle bardzo wąskich grup osób – jeśli chodzi o dobra fizyczne, może np. chodzić o materiały kolekcjonerskie jak repliki mieczy, z tych wirtualnych mogą to być jakieś “niszowe” programy, boty lub rzadkie przedmioty w grach online.

Nisza potrzebowa – (tutaj drobna uwaga: to moja nazwa własna – żeby ktoś tak czasem nie “zabłysnął” na jakiejś uczelni przed prowadzącym :>) Zaspokaja uniwersalne – ponadczasowe – potrzeby ludzkie. W kwestii zarabiania w internecie, to właśnie te nisze są najbardziej stabilne, to na nich polecam się skupiać i to je opisuję w dalszej części tekstu.

Ponadczasowość niszy

Wyboru niszy absolutnie nie zaczyna się od przeglądania dostępnych w sieciach afiliacyjnych ofert. Planując długoterminowo, nie ma sensu projektować czegokolwiek pod określoną ofertę – bo ta może stracić ważność i zostać wycofana. Wówczas nasza praca pójdzie na marne – a tego chcemy uniknąć. Opieranie się na przeglądzie ofert to przeważnie działania w “niszach potrzebowych” – a więc zmiennych. W kontekście budowania pasywnych źródeł dochodów – a o takich marzy większość osób zarabiających w internecie – należy skupiać się na ponadczasowych niszach potrzebowych.

Najważniejsza w wyborze niszy, moim zdaniem, jest uniwersalność potrzeby. Mam tu na myśli ponadczasowość, tak by treści reklamowe pozostawały aktualne pomimo upływu lat. Możemy zmieniać sposoby monetyzacji (wymieniać oferty afiliacyjne lub wprowadzać własne produkty) naszego zaplecza reklamowego – ale nie ma potrzeby aktualizowania i redagowania całości. W ten sposób zamiast stale szukać nowych nisz (złotych strzałów) – budujemy coraz większe stałe zaplecze i tylko je powiększamy.

W tym miejscu wprowadzam kolejną nazwę własną – “potrzebę matkę”. Nazywam tak uniwersalną i pierwotną przyczynę podejmowania jakichkolwiek działań przez potencjalnych klientów. Potrzeby dzielą się na pierwotne i wtórne, warto celować w te pierwotne – są silniejsze. Załóżmy, że ktoś chce zacząć o siebie dbać – przejść na dietę i zacząć ćwiczyć. Naszą niszą, jak się wydaje na pierwszy rzut oka, mogłaby być “dieta” i “plan treningowy” – OK, nie zaprzeczam. Nie jest to jednak pierwotna, a wtórna potrzeba, czyli taka która wynika z “potrzeby matki”. Co w takim wypadku mogłoby być pierwotną potrzebą? Czyli z czego wynika chęć zaczęcia dbania o siebie? Przyczyn może być bardzo dużo – ale to właśnie one są uniwersalnymi potrzebami. Celując w “potrzebę matkę”, mamy większe pole do popisu – aczkolwiek nie neguję sensu stron dot. potrzeb wtórnych. Na takich jednak polecam uwzględniać – jako korzyści skorzystania z oferty – potrzeby pierwotne. One są najsilniejsze i one pchają ludzi do działania – a więc także do zakupów.

Jak zmonetyzować niszę?

Sposobów monetyzacji jest bardzo dużo – marketing szeptany, social media, płatne reklamy, własne “mini-strony” i wiele, wiele więcej możliwości.

Kwestię doboru odpowiedniego programu partnerskie wyjaśniłem już dość obszernie w tekście “Najważniejsza zasada odpowiedniego doboru programu partnerskiego“. W skrócie – najpierw należy zastanowić się gdzie możesz się reklamować, a następnie na tej podstawie dobrać niszę i sposób monetyzacji.

Załóżmy jednak, że masz już swoją mini-stronę poświęconą danej niszy i szukasz sposobu na monetyzację. Po pierwsze trzeba jasno zaznaczyć, że na reklamowaniu odpowiednio dopasowanych produktów w modelu CPR/CPS zarabia się dużo więcej, niż na kampaniach CPC. Wiele osób rozpoczyna monetyzowanie stron od stosunkowo łatwych do wdrożenia reklam google adsense – podczas gdy te reklamy bardzo często odsyłają zbierany przez nas ruch do konkurencyjnych i innych stron, które dla naszego usera mogą okazać się ciekawsze (w końcu są dobierane specjalnie pod niego). Adsense to moim zdaniem ostateczność, na pierwszym miejscu polecam stawiać afiliację i własne produkty. Dość uniwersalnymi i dającymi szerokie możliwości produktami są książki – raczej na pewno znajdziesz książkę pasującą do tematyki swojego bloga/strony, a także suplementy diety. Jeśli chodzi o własne produkty, mam tu na myśli przede wszystkim różnego rodzaju poradniki.

Jak wybrać swoją niszę?

Czyli przechodzimy do konkretów. Jeśli chcesz zacząć zarabiać na własnej stronie internetowej i szukasz pomysłu na jej tematykę, kolejno zastanów się:

  1. Na jakie tematy jesteś w stanie napisać z sensem co najmniej kilka artykułów? Które z tych tematów to potrzeby wtórne, a które pierwotne? Pod jaką silną potrzebę można “podciagnąć” te tematy?

    Dodam, że nie chodzi tu o artykuły pod seo. Czytelnik musi uznać, że wiesz o czym piszesz. Jeśli artykuły będą merytorycznie słabe, nikt nie skorzysta z Twojej oferty. Tutaj liczy się wiarygodność, klienta trzeba przekonać co do wartości.
     
  2. Chcesz tworzyć anonimową mini-stronę (łatwiejsze), czy budować markę? Polecam celować w większą ilość “mini-stron”, ale jeśli jesteś w czymś dobry i czujesz się na siłach – możesz spróbować działać z własnym blogiem i tworzyć markę osobistą.
     
  3. Kogo (wiek, płeć, zainteresowania, itd.) zainteresuje ten temat? Jaka jest konkurencja w wybranej tematyce?
     
  4. Gdzie znajdziesz takie osoby (potencjalnych czytelników), jak możesz do nich dotrzeć z reklamą?
     
  5. Co byliby skłonni kupić? Czego potrzebują? Jak zarabia konkurencja w tej niszy?
     
  6. W której sieci afiliacyjnej znajdziesz takie oferty? Czy dasz radę sam przygotować produkt – np. poradnik?

Na początek polecam jedną przemyślaną uniwersalną potrzebę i poświęcenie się jej w pełni. Po prostu stałe dopracowywanie strony, aż zacznie przynosić dochody. Trzeba pamiętać, że żadna strona nie powstała w formie w której zarabia satysfakcjonujące pieniądze – do tego etapu dochodzi się stopniowo. “Nie od razu zbudowano Rzym” i nie od razu zbudowano mini-stronę – trzeba zacząć od wprowadzenie w życie wersji pierwszej, a później stale ją ulepszać. Więcej o tym podejściu napisałem w tekście:”Postawa ma znaczenie, czyli jak traktować e-zarabianie“.

Podsumowanie

W kontekście zarabiania na własnej stronie, wybór jej tematyki jest fundamentem na którym buduje się sukces lub porażkę. Odpowiedni dobór niszy w której chcemy działać decyduje o tym czy strona będzie bogata w treść, dochodowa, ponadczasowa – czy też uboga merytorycznie i wymagająca ciągłych aktualizacji. Wyboru niszy nie rozpoczyna się od przeglądania dostępnych w sieciach afiliacyjnych ofert, na tym się ten wybór kończy.

Moim zdaniem najważniejsza jest uniwersalność i ponadczasowość potrzeby – to właśnie na takich niszach polecam się przede wszystkim skupiać. To takie nisze tworzą pasywny dochód.

Sprawdź też:

 

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .