O czym pisać i jak zarabiać na własnym blogu?
Myślisz o zarabianiu przez Internet na własnym blogu? Praca w domu, przy komputerze, niezależność, brak konieczności starania się o urlopy, podwyżki – to wszystko może kojarzyć się z czymś nieosiągalnym dla przeciętnego człowieka, a jednak dzięki zarabianiu na blogu jest w zasięgu ręki. W treści znajdziesz odpowiedzi na pytania: Jak dobrać odpowiednią tematykę bloga? Jak można zacząć zarabiać w Internecie poprzez prowadzenie własnego bloga? Ile faktycznie można w ten sposób zarobić? Jakie są wymagania do rozpoczęcia pracy w domu w tym modelu? Jak zacząć zarabiać online bez umiejętności technicznych zakładania bloga?
Prowadzenie bloga jako praca w domu
Jeśli myślisz o rozpoczęciu pracy przy komputerze – na pewno rozważasz także założenie, wypromowanie i zarabianie na własnym blogu. Chyba każdy chciałby zarabiać pieniądze dzięki rozwijaniu swoich pasji i zainteresowań. Tego typu praca w domu jest przyjemnością, a nie męczącym obowiązkiem którym niestety często bywa praca na etacie. Nie mając szefa nad głową – sam planujesz swoją pracę, ustalasz grafik, decydujesz o robieniu sobie wolnego kiedy tylko chcesz. Blogowanie daje niezależność i swobodę, oczywiście pod warunkiem że przynosi satysfakcjonujące przychody, których to możliwości osiągania wyjaśniamy w tym tekście.
Dlaczego warto zarabiać na własnym blogu?
-
Prowadzenie bloga to nie tylko pisanie artykułów i kontakt z czytelnikami, to prowadzenie swojej własnej internetowej firmy, e-biznes dostępny dla prawie każdej osoby z dostępem do Internetu. Rozpoczynając tego typu zarabianie przez Internet, nauczysz się planować strategię rozwojową, nawiązywać współpracę z innymi influencerami, a także poznasz marketing internetowy. Zdobyte w ten sposób praktyczne doświadczenie może się przełożyć na dalszy rozwój Twojego e-biznesu, a nawet jeśli tak się nie stanie – ubogaci Twoje CV o dodatkową niecodzienną pozycję.
-
Markowe przedmioty są postrzegane jako trwalsze rzeczy lepszej jakości – nawet gdy nie jest to do końca zgodne z prawdą. Do zwiększenia wartości w oczach konsumentów wystarcza dodanie do produktu loga znanej marki. Podobnie wygląda wpływ marki osobistej na sprzedaż i afiliację prowadzoną w Internecie. Własny blog to własna marka osobista, dzięki której staniesz się rozpoznawalny w wybranej przez siebie tematyce. Ta rozpoznawalność przyczyni się do zarabiania w Internecie coraz wyższych kwot – bowiem Twoje produkty będą postrzegane jako jakościowo lepsze od tych nie sygnowanych Twoim imieniem i nazwiskiem. Blogerzy, dzięki własnej marce osobistej często wydają własne książki z dużym powodzeniem – co byłoby niemożliwe bez prowadzenia bloga. Dobry jakościowo produkt (w tym wypadku książka) jest nic nie warty jeśli nikt go nie chce kupić. Społeczność skupiona wokół Twojej marki osobistej, to właśnie Twoi pierwsi klienci, dzięki którym debiut w roli autora książek może stać się całkiem udany.
Drugim atutem budowania rozpoznawalności jest poznawanie nowych ludzi z danej branży – innych influencerów (co może przełożyć się na ciekawe współprace biznesowe), ale także czytelników o podobnych do Ciebie zainteresowaniach i pasjach.
-
Pisanie artykułów to praca w domu wymagająca ciągłego zdobywania nowych informacji, nauki i rozwoju w danej dziedzinie. To sprawia, że blogerzy stale uczą się nowych rzeczy, rozwijają się, są na bieżąco. Jeśli Twój blog, dotyczy Twojego hobby – czy może być coś lepszego od śledzenia nowych informacji i zarabiania na tym co się lubi?
-
Publikując wpisy blogowe stale pracujesz nad swoją stylistyką i ortografią. Praca w domu polegająca na ciągłym pisaniu zdecydowanie poprawi Twoje umiejętności pisania i redagowania tekstów. Nawet gdyby Ci coś z blogiem nie wyszło, umiejętności zostaną – a dzięki nim być może znajdziesz kiedyś zatrudnienie jako copywriter lub zajmiesz się freelanceringiem.
O czym warto pisać bloga, by na nim zarabiać?
Jak założyć wartościowego i chętnie odwiedzanego bloga? Technicznie bardzo prosto, schody zaczynają się na etapie wyboru tematyki, która przyciągnie stałych czytelników. Tematyka powinna być przede wszystkim zgodna z Twoimi zainteresowaniami.
O czym prowadzić bloga?
Zakładając, że bloga zamierzasz prowadzić samodzielnie – odradzam tematykę „o wszystkim”. Wpisy które publikujesz powinny być wartościowe i interesujące dla czytelników. Jesteś w stanie napisać takie teksty na każdy temat? Raczej nie wydaje się to prawdopodobne, chyba że zatrudnisz większy zespół copywriterów i każda osoba będzie odpowiedzialna za teksty z danego bloku tematycznego. To już jednak spory portal – a nie blog – więc polecamy skupić się na tematyce monotematycznej, poświęconej jednej konkretnej niszy.
Jak wybrać tematykę bloga?
W pierwszej kolejności zastanów czym się interesujesz, jakie tematy lubisz. To niekoniecznie muszą być tematy na które masz już wiedzę – możesz tą wiedzę dopiero zdobywać w miarę prowadzenia bloga. To ważne, aby tematyka była dla Ciebie interesująca – w przeciwnym razie łatwo o „słomiany zapał”, który w blogosferze jest widoczny bardzo często. Nowi blogerzy dowiadują się jak w prosty sposób założyć bloga za darmo, dodają kilka wpisów i porzucają projekt. To w głównej mierze wina doboru nieciekawej nawet dla nich samych tematyki. Bloga pisz na interesujące dla Ciebie tematy – tak aby to było dla Ciebie ciekawe i rozwijające zajęcie, a nie męczący obowiązek.
Jeśli kompletnie nie masz pomysłu – możesz wpisać w Google hasła: jak wybrać tematykę dla bloga, o czym pisać bloga, pomysły na bloga. Takich tekstów jest mnóstwo, jednak są bardzo uniwersalne i ogólne – najlepiej aby wybrana tematyka była zgodna i spójna z Tobą, a nie wybrana na podstawie listy „100 pomysłów na bloga”.
Oprócz własnych zainteresowań, należy też przyjrzeć się potencjałowi – sprawdzić ilość wyszukiwań fraz związanych z daną niszą, przeanalizować konkurencję pod względem częstości dodawania wpisów, zaangażowania czytelników i sposobów monetyzacji blogów. O tym czy dana nisza daje potencjał zarobkowy, warto pomyśleć zawczasu – w przeciwnym razie można skończyć z blogiem prowadzonym typowo hobbystycznie, bez możliwość na dodatkowe zarabianie w Internecie.
Jak założyć własnego bloga na wordpressie?
Z pozoru zarabianie na blogu może wyglądać na skomplikowane lub wymagające niewiadomo jakich specjalistycznych umiejętności. Po zapoznaniu się z tą branżą bliżej, na jaw wychodzi jednak że bloga może założyć dosłownie każdy, bez żadnej wiedzy na ten temat. W sieci dostępnych jest wiele różnych rozwiązań używanych do zakładania i prowadzenia własnych blogów. Możemy wyróżnić płatne oraz te całkowicie darmowe systemy CMS, czyli systemy służące do zarządzania treścią. W Polsce najpopularniejszym systemem tego typu jest Wordpress, dokładniej korzysta z niego około 70% wszystkich blogerów (dane pochodzą z 2016 roku, ale nic się pod tym kątem nie zmieniło).
Wordpress jest darmowym system dostępnym dla każdego chcącego zarabiać w Internecie na własnym blogu. Duża popularność, zbudowała wokół tego narzędzia aktywną społeczność wolontariuszy – dzięki temu narzędzie jest na bieżąco udoskonalane i aktualizowane. Praktycznie nie ma ryzyka zaprzestania rozwijania się tego projektu, więc postawienie na wordpress jest bezpiecznym posunięciem. Dodatkowo do podstawowego skryptu, można na bieżąco doinstalowywać i odinstalowywać tysiące różnych (darmowych i płatnych) wtyczek oraz szablonów. Wtyczki, zwłaszcza te płatne, mogą przebudować funkcjonalność podstawowego skryptu nie do poznania – bez Twojej ingerencji w kod. Wszystko przeprowadza się z panelu administracyjnego.
Obsługa tego systemu CMS jest intuicyjna i prosta. Z taką pracą w domu powinien poradzić sobie każdy. Gdyby jednak ktoś sobie nie radził – w sieci są dostępne tysiące darmowych poradników i video tutoriali – wydaje się, że można znaleźć rozwiązanie na każdą pojawiającą się trudność z wordpressem.
Dla kogo jest zarabianie na własnym blogu?
Jedynymi wymaganiami do rozpoczęcia takiej pracy w domu są właściwie:
-
Przyszłościowy plan na odpowiednią tematykę bloga. Tematyka powinna być interesująca dla Ciebie oraz Twoich potencjalnych czytelników. Jeśli celem jest zarabiania, zawczasu sprawdź potencjał zarobkowy swojej niszy – np. poprzez sprawdzenie średniej miesięcznej ilości wyszukiwań charakterystycznych dla Twojej tematyki fraz oraz analizę konkurencyjnych blogów.
-
Zakup hostingu (serwera) oraz domeny. Spora część podmiotów zajmujących się rejestracją domen internetowych, oferuje promocję w której koszty rejestracji na pierwszy rok są równe 0zł. Jedynym niezbędnym wydatkiem do rozpoczęcia blogowania jest zatem hosting. W Internecie znajdziesz sporo ofert darmowych hostingów, które mogą kusić, ale takie rozwiązania nie zapewniają kopi zapasowych, często bywają niestabilne, miewają awarie, mają niski darmowy transfer oraz wyświetlają na naszych stronach dodatkowe reklamy – których raczej nikt nie chce oglądać.
-
Pomysł na reklamę bloga i dotarcie do potencjalnych czytelników. Jedną z podstawowych metod reklamowania bloga jest przygotowanie listy blogów traktujących o tej samej lub podobnej tematyce co Twój – a następnie regularne dodawanie komentarzy pod nowymi wpisami. Twoje komentarze powinny być długie, tak aby wyróżniać się spośród pozostałych oraz zawierać link do Twojego bloga wpisany w odpowiednim polu. Nie zapominaj oczywiście o social mediach, które w obecnych czasach są podstawą stałego kontaktu z czytelnikami.
Zarabianie w Internecie na własnym blogu nie wymaga natomiast:
- Pełnoletności. Pierwsze przychody z Internetu można otrzymywać na konta rodziców, dziadka, babci lub dalszych opiekunów.
- Posiadania technicznych umiejętności, pod warunkiem wyboru wordpress’a jako systemu do zarządzania treścią (lub innego mniej popularnego CMS’a).
- Inwestowania pieniędzy, oprócz wydatku na hosting. Jakiekolwiek inwestycje w reklamy nie są czymś niezbędnym do skutecznego promowania własnego bloga.
-
Bycia ekspertem w swojej niszy. Zdobywanie wiedzy eksperckiej to proces, który trwa poprzez całe zarabianie na blogu – ekspertem cały czas się stajesz, nie musisz nim być przed rozpoczęciem blogowania.
Ile realnie można zarobić prowadząc bloga?
Zarobki influencerów są bardzo zróżnicowane, zależą od wybranej tematyki, długości stażu w Internecie i siły marki osobistej. Uogólnione dane przyniósł raport firmy BLOGmedia z 2017 roku. Przebadano wówczas 400 influencerów (blogerów i vlogerów). Średnia stawka za wpis reklamowy w mediach społecznościowych, według wyżej wymienionego raportu, wynosi około 700 zł brutto, a za wpis sponsorowany na blogu ponad 1850 zł brutto. Najbardziej miarodajna byłaby mediana lub dominanta, a nie wartość średnia – jednak nie udało nam się znaleźć takich danych.
Jakie są sposoby zarabiania na blogu?
Sposobów zarabiania na blogu jest naprawdę wiele. Inaczej monetyzuje się blogi life style’owe, inaczej finansowe, a jeszcze inaczej te firmowe – które właściwie stanowią tylko sposób na dostarczanie nowych klientów do „firmy matki”. Do najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych metod zarabiania na blogu należą:
- Afiliacja produktów i usług
- Sprzedaż artykułów sponsorowanych
- Wynajem miejsca reklamowego – bandery lub boxy z reklamami tekstowymi
- Handel własnymi produktami
- Świadczenie usług w oparciu o wyrobioną na blogu markę osobistą eksperta
- Otrzymywanie bezpłatnych próbek oraz przedmiotów
-
Sklep internetowy z gadżetami związanymi z daną tematyką
Afiliacja produktów i usług
Afiliacja polega na reklamowaniu na swoim blogu ofert dostępnych w sieciach afiliacyjnych w celu uzyskania prowizji od zakupów Twoich czytelników/followersów.
Dzięki nowoczesnym systemom trackingowym można szczegółowo przypisywać uzyskane efekty do konkretnych działań marketingowych, czyli będzie dokładnie wiadomo że to właśnie dzięki Tobie ktoś skorzystał z danej oferty. Przekrój dostępnych ofert, usług i produktów nadających się do reklamy na blogach jest ogromny – są ich tysiące. Sieci afiliacyjne umożliwiają m.in. reklamowanie kont bankowych, kredytów, pożyczek, suplemntów, inwestycji, książek, szkoleń, kursów, poradników, a także bardziej niszowych produktów związanych z tematykami blogów – na przykład narzędzi związanych z giełdą GPW, oszczędzaniem, pozycjonowaniem, a także kryptowalutami.
Warto tutaj podkreślić, że kampanie afiliacyjne są prywatną inicjatywą autora bloga – on sam wyszukuje oferty w sieciach afiliacyjnych i reklamuje je na swoim blogu. Nie są to kampanie dedykowane, sponsorowane przez reklamowaną markę. W takich kampaniach zarabia się tylko za efekt – więc trzeba mądrze wybierać odpowiednie dla Twojej niszy oferty, najlepiej sprawdzone przez siebie samego przed rozpoczęciem reklamowania.
Artykuły sponsorowane
Artykuły sponsorowane to drugi pod względem popularności sposób monetyzacji blogów z dowolnej tematyki. W tym wypadku reklamodawca płaci ustaloną kwotę za publikację swojego własnego artykułu reklamowego na czyimś blogu. Często są to recenzje i komentarze dotyczące określonych produktów, wywiady lub relacje z różnego rodzaju eventów. Model ten jest podobny do reklam typu “artykuł sponsorowany w gazecie drukowanej”, ale ma nad nim zasadniczą przewagę. Wykupując artykuł sponsorowany przeważnie kupuje się go jako “wpis stały”, tj. podpisana umowa zakłada nie usuwanie wpisu w miarę rozrastania się bloga. Dodatkowym atutem jest korzystanie z marki osobistej, wiarygodności oraz wizerunku kreowanego przez blogera. W tym modelu zarabiania w Internecie na własnym blogu otrzymuje się więc pieniądze za publikację konkretnych tekstów podesłanych lub zleconych do napisania przez reklamodawcę.
Wynajem miejsca reklamowego
Najbardziej popularnym i dostępnym dla każdego blogera sposobem jest wynajem miejsca reklamowego. Taki model zakłada wydzierżawienie powierzchni reklamowej zewnętrznemu reklamodawacy. Dzierżawa odbywa się w modelu “flat fee”. Jest to model, w którym reklamodawca płaci z góry określoną, stałą stawkę za wyznaczony czas wynajmu miejsca (bez limitu odsłon reklamy). Model ten stosowany jest najczęściej w kampaniach brandingowych i wizerunkowych różnego rodzaju firm związanych z “zarabianiem przez internet” – pomaga zbudować i umocnić świadomość marki, a jednocześnie promuje jej konkretne rozwiązania.
Sprzedaż własnych produktów i usług
Kolejnym często spotykanym sposobem zarabiania jest sprzedaż własnych produktów i usług. Wyrobiona dzięki blogowi opinia eksperta wzbudza zaufanie i zdecydowania ułatwia znalezienie klientów na swoje usługi – np. pisząc bloga o pozycjonowaniu, będzie Ci znacząco łatwiej znaleźć klientów od osób, które takiego bloga nie mają, nawet jeśli świadczone przez Ciebie usługi będą jakościowo gorsze od konkurencji z anonimowych ogłoszeń. Silna marka osobista zapewnia możliwość zarabiania w Internecie na świadczeniu dowolnych usług z Twojej niszy – oczywiście pod warunkiem, że jest na nie zapotrzebowanie na rynku.
Jeśli chodzi o produkty, najczęściej są to produkty wirtualne w postaci plików PDF. Wydanie własnej publikacji lub książki internetowej jest dostępne dla każdego posiadacza komputera, przede wszystkim dotyczy jednak influencerów. Obowiązujące od 2018 roku prawo zezwala na prowadzenie sprzedaży bez rejestracji działalności gospodarczej, więc bariery wejścia są tutaj ograniczone do minimum. Autorzy blogów przygotowują różnego rodzaju elektroniczne produkty, które sprzedają za pośrednictwem swoich blogów. Najczęściej spotykanym typem wirtualnych produktów na blogach finansowych są poradniki, kursy, szkolenia, różnego rodzaju raporty, podcasty, a także materiały video. Koszty przygotowania produktu, zwłaszcza w formie poradnika tekstowego w formacie PDF, są minimalne – właściwie mogą wynieść 0zł. Raz stworzony produkt może być sprzedawany w dowolnej ilości przez długie lata.
Bezpłatne próbki i przedmioty
Nie jest to oczywista metoda zarobku – jednak również powszechnie istnieje w blogosferze. Artykuł sponsorowany polega na napisaniu recenzji danego przedmiotu w zamian za pieniądze. W tym wypadku chodzi o zrecenzowanie danego produkty – w zamian za ten produkt lub inne produkty/próbki z oferty danej firmy, która chce się reklamować na Twoim blogu.
Tego typu oferty najczęściej otrzymują blogerzy modowi, czyli szafiarze i szafiarki (firmy wysyłają im ubrania), techniczni (firmy wysyłają im elektornikę do testowania). Popularne są także próbki różnego rodzaju kosmetyków – jednak ta branża praktycznie w całości przeniosła się już bardziej na vlogi w serwisie youtube.
Sklep internetowy powiązany z blogiem
Ciekawym sposobem monetyzacji bloga jest własny sklep internetowy stworzony w oparciu o wybraną tematykę. Najczęstsze są sklepy z koszulkami i innego rodzaju gadżetami – ponieważ w ten sposób można zarabiać w Internecie bez konieczności posiadania fizycznych produktów. Istnieją serwisy w których można prosto i szybko założyć własny sklep z koszulkami, kubkami, itd. z własnymi nadrukami.
Drugą możliwością, stosunkową prostą we wdrożeniu, są sklepy dropshippingowe. Dokładniej chodzi o model sprzedaży internetowej, w którym istnieją trzy podmioty: sprzedawca – pośrednik – klient. Sklep dropshippingowy jest pośrednikiem pomiędzy faktycznych sprzedawcą (najczęściej z Aliexpress), a klientem końcowym. Można by powiedzieć, że to właściwie afiliacja – ale tak nie jest. W afiliacji promuje się wyłącznie linki do konkretnych ofert, a prowadząc sklep dropshippingowy faktycznie wystawiamy na sprzedaż przedmioty, zbieramy dane kupujących, przyjmujemy wpłaty – a następnie zamawiamy te przedmioty od faktycznego sprzedawcy na adres naszego klienta.
Trzeci rodzaj sklepów prowadzonych przy blogach internetowych, to sklepy z fizycznymi towarami. Przykładem może być blog dietetyczny, którego autor sprzedaje sygnowane własną marką odżywki i suplementy diety.
Podsumowanie
Aby prowadzić blog internetowy i zarabiać na nim, należy skupić się na wyborze odpowiedniej niszy tematycznej, która będzie interesująca dla odbiorców oraz zgodna z pasjami i wiedzą autora. Regularne publikowanie wartościowych treści przyciąga czytelników, co jest kluczowe do budowania lojalnej społeczności. Istotnym elementem jest również optymalizacja bloga pod kątem SEO, co zwiększa widoczność w wyszukiwarkach. Zarabianie na blogu można osiągnąć na wiele sposobów, takich jak programy partnerskie, reklamy, sponsorowane posty, sprzedaż produktów cyfrowych lub usług, a także poprzez subskrypcje i darowizny od czytelników. Kluczem do sukcesu jest konsekwencja, autentyczność i dostosowanie strategii zarabiania do specyfiki bloga i jego odbiorców.
0 komentarzy
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się