Skocz do zawartości

Prawa autorskie


Rekomendowane odpowiedzi

Hej ostatnio kupiłam sobie kanał na yt i chcialam zacząć filmiki wrzucać ale mam obawy co do praw autorskich.

Mam uaktywniona aplikacje ai sora i tutaj moje pytanie brzmi czy wrzucając taki filmik na shorts wygenerowang przez ai yt może mi go zablokowac jako prawa autorskie?

Odnośnik do komentarza

Zarejestruj się za darmo i zacznij zarabiać online!

  • Darmowe poradniki pokazujące krok po kroku jak zarabiać w Internecie
  • Sposoby zarabiania niepublikowane nigdzie indziej
  • Aktywna społeczność, która pomoże Ci rozwiązać problemy i doradzi
  • Profesjonalne treści na temat e-commerceSEO, social media, afiliacji, kryptowalut, sztucznej inteligencji, freelancingu i wiele więcej!
  • Bezpośredni dostęp do Get Paid 2.0 w ramach jednego konta na make-cash.pl!

YouTube sprawdza przede wszystkim czy używasz cudzych treści (muzyka, filmy, zdjęcia) bez licencji. Jeżeli Twoje filmiki będą w 100% stworzone przez AI i nie będą zawierać cudzych materiałów chronionych prawem autorskim, raczej nie ma szans na blokadę z powodu praw autorskich ;)

Pilnuj po prostu żeby nie było w filmach prawdziwych fragmentów filmów, muzyki, znaków handlowych - co do których ktoś mógłby zgłosić roszczenia.

No i jest jeszcze kwestia wizerunku istniejących osób - najbezpieczniej nie generować niczego co przedstawia prawdziwe osoby. YouTube może zgłosić takie treści jako naruszenia praw osób trzecich, a te osoby mogą to po prostu zgłosić na policję - jako zniesławienie.

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...
W dniu 7.11.2025 o 18:59, mysc napisał(a):

zdjęcia

A skąd brać zdjęcia celebrytów/sportowców do materiałów? Są jakieś specjalne strony gdzie są zdjęcia bez licencji i gotowe do uzycia bez zadnych konsekwencji?

[url=https://mylead.global/ref/434616][img]https://mylead.global/sygnature/434616/37.png[/img][/url]

Odnośnik do komentarza

"Zdjęcia celebrytów, sportowców i innych osób publicznych podlegają prawom autorskim oraz często prawom do wizerunku, dlatego nie każde "darmowe" zdjęcie można legalnie wykorzystać w materiałach, zwłaszcza komercyjnych czy promocyjnych."

Szukaj tu Getty Images, Reuters Pictures, AP Images, Alamy (editorial) czy Shutterstock (sekcja editorial)

Ale pamiętaj, iż Editorial oznacza wykorzystanie ich do artykułów informacyjnych, newsów, analiz. Nie wolno używać zdjęć editorial do materiałów reklamowych czy marketingowych bez dodatkowej licencji, bo naruszałoby to wizerunek.

 

Jeżeli chodzi o stricte sportowe to polecam UEFA Media Portal, Oficjalne strony klubów piłkarskich (często w zakładkach Media lub Press), FIFA Media, Kluby Ekstraklasy mają własne "media rooms"

Tutaj jednak znowu jest zasada : Newsy jak najbardziej tak, cel komercyjny nie

Rozważ też Creative Commons z Wikimedia Commons, ale tylko zdjęcia z imprez publicznych i tylko do wykorzystania newsowego

PS. Nawet jeżeli strony posiadają licencję CCO i są z portali typu Pixabay, Unsplash czy Pexels to jeżeli ktoś wrzucił tam foto na podstawie CCO to nie ma prawa do wizerunku danej osoby czy twarzy

Są jeszcze Materiały objęte tzw. “fair use" - w Polsce to tzw. prawo cytatu w prasie

Tutaj zastosowanie ma Podstawa prawna: art. 81 ust. 2 ustawy o prawie autorskim -
można publikować wizerunek osoby publicznej, jeżeli zdjęcie wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych.

Ale..nie można używać tego w reklamach, grafikach promocyjnych, banerach, miniaturach zachęcających do zakupu itp.

 

Odnośnik do komentarza

Tutaj chyba zastosowanie ma licencja "editorial use only" (o której wspomniałem powyżej)

Za przykład bierzemy duże portale, jak Onet, WP, Sport.pl, Interia, TVP Sport, również korzystają ze zdjęć na licencjach editorial i to codziennie.

Dla licencji "editorial use only" nie ma znaczenia: czy masz reklamy, czy portal generuje przychody, czy projekt jest komercyjny.

Najważniejszą kwestią jest, iż ma on charakter informacyjny

W żadnym wypadku nie wolno ich używać też w reklamach, banerach, ulotkach, grafikach promujących markę, postach sponsorowanych, miniaturek promocyjnych typu "kup bilet, obstaw mecz", kreacjach marketingowych

Zatem trzymamy się zasady, iż używasz ich do treści informacyjnych, a nie marketingu.

PS trochę siedzę w tym temacie ze względu na specyfikę pracy ;) i nie tylko w PL ale i UE

i znowu wracamy do (art. 81 ust. 2) gdzie trzeba poruszyć dwie kwestie :

 

Możesz publikować na portalu newsowym takie zdjęcia nawet w przypadku gdy na danym portalu zarabiasz

Ale tylko przy uwzględnieniu

- jeśli zdjęcie wykonano w miejscu publicznym

- jeśli ma związek z pełnieniem funkcji publicznych (wystąpienie polityka czy mecz piłkarza)

 

 

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

spacer.png

Mentoring Get Paid 2.0

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .