Skocz do zawartości

Zalety prowadzenia publicznego dziennika pracy


Muraszczyk

1 085 wyświetleń

Prowadzenie dziennika, to świetny pomysł nie tylko dla nastoletnich dziewczynek, czy osób z zapędem literackim. Okazuje się bowiem, że to znana od czasów wynalezienia pisma metoda na poukładanie swoich myśli i zorganizowania swojego życia. Codziennie pisanie może pozytywnie wpłynąć na kreatywność, redukcje stresu (uwolnienie się od myśli poprzez zapis) czy zwiększenie produktywności. Najlepszym dowodem że dzienniki mają sens są ludzie którzy w ten sposób organizowali swoje myśli, zapisywali pomysły, prowadzili swoje prace, a min. Leonardo da Vinci, Ludwig van Beethoven, Charles Darwin, Marie Curie czy Winston Churchill.


Dziennik można podzielić na kilka grup, a przede wszystkim na: Ogólne i Tematyczne oraz Prywatne i Publiczne

  • Ogólne mogą pomóc w codziennym życiu. Chodzi tutaj o najzwyklejszy notes i swoisty dialog z samym sobą najczęściej na papierze. 
  • Tematyczne, to chociażby dzienniki pracy (o których niżej) ale również dziennik diety, ćwiczeń czy nauki.
  • Prywatne, to te które piszemy na własny użytek najczęściej w fizycznym notesie.
  • Publiczne, to chociażby dziennik zadań w przypadku pracy grupowej, czy dziennik na forum internetowym, którym chciałbym zając się dzisiaj.

 

Osoby z forum mogą znać mnie z mojego dziennika, jednak zanim zacząłem go prowadzić, to już od wielu lat korzystałem z tej formy zarządzania sobą - do dziś w szafie mam zapisane kilka pełnych zeszytów z datami. Przez blisko rok utrzymywałem nawyk żeby codziennie rano zapisać datę i pisać sam do siebie przez kilka minut. Był to taki dialog z samym sobą - co dzisiaj powinienem, co mnie czeka, jakie mam obowiązki, czego chcę i tak dalej. Pamiętam że bardzo mi to pomagało w trudniejszych chwilach mojego życia. Moment zapisu był swoistym wyzwoleniem od danego problemu poprzez wyrzucenie go z siebie, a to zmieniało perspektywę.

Przechodząc do tytułowego publicznego dziennika pracy. W moim przypadku łączył on życiowe przemyślenia z pracą, a było to możliwe dlatego, że mogłem "chować się" za pseudonimem. Swój dziennik założyłem w 2016 roku i początkowo byłem nastawiony jedynie na zarabianie, choć po powrocie w 2019 roku było to raczej miejsce do szukania siebie i poukładania sobie pewnych spraw.

Uważam że jest to świetna forma organizowania siebie i swojej pracy, szczególnie dla osób początkujących lub średnio zaawansowanych.
 

Jakie są więc zalety prowadzenia publicznego dziennika pracy w danej społeczności:

  • Znajomości. Dziennik to moim zdaniem najlepsze miejsce żeby się pokazać i złapać jakieś kontakty, z których mogą wynikać kolejne to możliwości. Ja w świat marketingu internetowego wszedłem kompletnie sam - po prostu rejestrując się na forum i to właśnie w dzienniku zacząłem budować pierwsze relacje w społeczności. Jeszcze w 2015 utworzyłem swój pierwszy dziennik (przed "Dziennikiem Muraszczyka"), dałem znać że uczę się SEO i bardzo szybko złapałem kontakt z Moriartym, który ówcześnie wprowadzał mnie w SEO i chętnie odpisywał na nawet najgłupsze pytania- dzięki!
     
  • Weryfikacja działań. Osoby początkujące popełniają wiele błędów i nie ma w tym nic złego, no - chyba że się o tym nie dowiedzą. Wystawienie swoich planów na świecznik pozwala innym na krytykę z której warto czerpać, bo bardzo często jest merytoryczna. Lepiej zostać skrytykowanym niż bić głowią w ścianę i zastanawiać się czemu efekty nie przychodzą. Warto korzystać z rad osób, które są bardziej zaawansowane, w tym przypadku, w pracy w domu.
     
  • Nauka systematyczności. Dziennik co do zasady zakłada ze będą to podsumowania dziennie lub okresowe (np. tygodnik), co często łączy się z danymi celami "do kolejnej aktualizacji." Jest więc sztywna data, dany cel i czas, który, cóż - "leci." Musimy więc być systematyczni albo do kolejnej aktualizacji wrócimy z niczym.
     
  • Zewnętrzna motywacja. Nie zawsze samodzielnie jesteśmy w stanie utrzymać wysoki poziom motywacji i choć na tym powinniśmy się skupiać, to miło czasem dostać komentarz "kiedy nowy wpis, jestem ciekawy jak ci idzie," etc. Dodatkowo, jeśli powiedzieliśmy "A" (wyznaczyliśmy cele, podaliśmy datę), to warto byłoby powiedzieć "B," (podać progress zgodnie z daną datą) inaczej zachowamy się niekonsekwentnie. Jest to szczególnie ważne dla osób, które realnie pracują w domu jako chociażby "side hustle" (poboczna/dorywcza praca), bo w przypadku takich działań brakuje motywacji płynącej z otoczenia, a można ją znaleźć właśnie w dzienniku - stać się częścią społeczności.
     
  • Lepsza organizacja/Nauka organizacji. Naturalną korzyścią prowadzenia dziennika jest nauka budowanie planów i celów. Jest to szczególnie użyteczne dla osób, które mają z tym problem, ponieważ bardzo szybko uzyskają publiczną weryfikacje, co może skłonić do refleksji. Prowadzenie dziennika, czy tygodnika, może nauczyć wyznaczania realnych celów, co jest bardzo ważną umiejętnością podczas całego życia. Powodem dla którego wiele dzienników znika po wpisie powitalnym jest wyznaczanie nierealnych lub zbyt odległych celów, natomiast regularne prowadzenie może z tego wyleczyć, a umiejętność planowania zostanie na całe życie.
     
  • Wizualizacja swoich celów, ciągłość działania. Zapisanie celów publicznie pozwala wrócić do nich w każdym momencie i zaktualizować postęp, oraz zapewnia ich ciągłość. To pozwala zachować stały, wcześniej wyznaczony tor działania bez większych modyfikacji. Dziennik jest publiczny, więc możemy co najwyżej poinformować o zmianach ale nie możemy celów zmienić, bo przecież czytelnicy nie są ślepi.
     
  • Poukładanie sobie innych spraw z życia. Większość najchętniej czytanych dzienników nie sprawdza się tylko do pracy, a dodatkowo opowiada przeróżne historie. Często osoby załączają plan ćwiczeń, cele na siłowi ale też (jak robiłem to ja) opisują dość dogłębnie inne życiowe sytuacje. Skoro i tak jesteśmy schowani za pseudonimem, avatarem, to nie mamy tak naprawdę nic do stracenia - możemy się wygadać i być może uzyskamy jakąś ciekawą poradę lub pomożemy innym. W swoim wieloletnim działaniu dostałem wiele wiadomości prywatnych typu "Dziękuje, twój wpis rozwiązał mój problem," jak i "byłem w podobnej sytuacji, a żeby z niej wyjść zrobiłem to, to i to."

 

Dla osób początkujących czy średniozaawansowanych dziennik ma tak naprawdę same plusy, szczególne na forum, gdzie jesteśmy dodatkowo pod pseudonimem. W przypadku osób zaawansowanych, które osiągają wysokie wyniki, publiczny dziennik może się okazać problematyczny - świecenie bardzo wysokimi wynikami na forum publicznym jest po prostu nierozsądne.

Podsumowując - moją rada dla każdej ambitnej osoby, która dołącza do społeczności "marketingu internetowego" jest:

Załóż dziennik pracy i prowadź go aktywnie mimo wyników, biorąc pod uwagę rady osób, które mają za sobą jakieś sukcesy w dziedzinie, w której chcesz się rozwijać.

_______________________________________________________________________________________________

Sprawdź Mój Kompleksowy Mentoring Pozycjonowania i Copywritingu (WH-SEO/COPYWRITING)

muraszczyksyg1.png

  • Super 7

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .