Skocz do zawartości
  • Zarejestruj się za darmo i naucz się zarabiać online!

    • Dostęp do darmowych poradników pokazujących krok po kroku jak zarabiać w Internecie
    • Sposoby zarabiania niepublikowane nigdzie indziej
    • Aktywna społeczność, która pomoże Ci rozwiązać problemy i doradzi
    • Profesjonalne treści na temat SEO, social media, afiliacji, kryptowalut, sztucznej inteligencji i wiele więcej!

Influencer marketing od a do z - sprawdź, kiedy warto


Ciamciaj

1 127 wyświetleń

Współpraca marek ze znanymi osobami to już niemal codzienność. Inwestycja w influencer marketing może okazać się opłacalna, ale nie zawsze gwarantuje powodzenie kampanii. Dlaczego? Sprawdź, jakich błędów unikać przy wyborze influencerów do współpracy i co musisz wiedzieć o kwestiach prawnych z nią związanych.

Czym jest influencer marketing?

Wydawać się może, że praktycznie każdy zna odpowiedź na pytanie, co to jest influencer marketing. Warto jednak to pojęcie wyjaśnić, aby uniknąć niedomówień. Influencer marketing to działania marketingowe, które opierają się na współpracy firmy z influencerami, a więc twórcami internetowymi. Dla samego zakwalifikowania danej osoby jako influencera nie ma znaczenia liczba odbiorców, ale fakt, iż ma on na nich znaczący wpływ. Niemniej, w praktyce firmy najczęściej największą uwagę skupiają właśnie na liczbie obserwujących/fanów. 

Jeszcze kilka lat temu działalność influencerów w sieci sprowadzała się głównie do prowadzenia bloga, obecnie coraz częściej jest to po prostu prowadzenia kanałów w social mediach (zwłaszcza Instagrama). Coraz więcej influencerów prowadzi także własne kanały na YouTube. Wśród nich znaleźć można również gamerów. 

Współpraca z influencerami - kiedy się opłaca?

Czy każda marka powinna inwestować we współpracę z influencerami? Z pewnością takie działania pomogą na pierwszym etapie lejka marketingowego, czyli budowania świadomości marki. Korzystając z zasięgów influencerów, możesz trafić do szerszego grona odbiorców i pokazać im swoją markę w pozytywnym świetle. 

Nie oznacza to jednak, że znane brandy nie korzystają z tego rodzaju działań marketingowych. Wręcz przeciwnie. Im bardziej znana marka, tym po bardziej znane nazwiska sięga. I bardzo często robi to właśnie po to, aby zakomunikować swoją rynkową przewagę. Starsze marki coraz chętniej otwierają się także na młodsze grupy odbiorców, do których trafić mogą poprzez ich idoli. 

Jak wybrać influencera do współpracy?

Wiesz już, że chcesz postawić na influencer marketing. Od czego zacząć? Od wyboru twórcy. Nie możesz tego jednak robić na oślep. Na co zwrócić uwagę? Istotne będą takie kwestie jak:

  • grupa docelowa influencera - przekaz kieruje głównie do mężczyzn, a może do matek lub nastolatków? Miej na względzie, że grupa docelowa Twojej marki nie zawsze jest oczywista. Dla przykładu, kosmetyki męskie zdecydowanie częściej kupują kobiety niż mężczyźni, a to dlatego, że Panie wybierają je swoim partnerom. 
  • wielkość profilu - czyli po prostu liczba obserwujących. Nie zawsze więcej, znaczy lepiej. Niekiedy lepiej wybrać mniejsze konta. Będzie i taniej, i uzyskasz lepsze zaangażowanie.
  • zaangażowanie obserwujących - jak je właściwie mierzyć? Możesz sprawdzić liczbę polubień postów, reakcji i przede wszystkim komentarzy.
  • wyniki dotychczasowych współprac - kiedy proponujesz współpracę influencerom możesz, a nawet powinieneś poprosić ich o statystyki profilu, ale i dotychczasowych współprac. Dzięki temu dowiesz się, czy ta współpraca ma szansę okazać się opłacalna. 

Dlaczego większe konto nie zawsze jest lepsze? Influncerzy, którzy mają kilkaset tysięcy i więcej obserwujących, często w praktyce nie mają zaangażowanych fanów. Bywają obserwowani dla rozrywki, jednak nie wywierają znaczącego wpływu na swoich obserwujących. Taki wpływ widoczny jest najczęściej w mniejszych, internetowych społecznościach na kontach, gdzie liczba obserwujących wynosi od 20 do 100 tys. fanów. 

Sprawdź także, czy profil w mediach społecznościowych danej osoby nie jest tzw. “słupem reklamowym”. Takie osoby nie budzą zaufania, ponieważ decydują się przyjąć każdą współpracę, czym tracą na wiarygodności.

Niekiedy zdarzają się konta z fałszywymi obserwującymi. Możesz to jednak sprawdzić przy użyciu specjalnych narzędzi.

Ile kosztuje współpraca z influencerem?

To jedno z podstawowych pytań, które zadają marki zanim zaczną inwestować w influencer marketing. Niestety, odpowiedź na nie wcale nie jest prosta. Koszt takiej współpracy zależy od wielu aspektów, m.in. tego, czy:

  • jest to współpraca jednorazowa, czy długoterminowa,
  • zadanie wymaga od influencera czegoś więcej niż dodania postu/relacji
  • influencer otrzymuje także reklamowany produkt na własność,
  • influencer ma duże konto - więcej obserwujących, to wyższe stawki.

Na jakie koszty się przygotować? Współpraca z influencerami, których konta gromadzą ok. 20-40 tys. fanów, to mniej więcej 1500-2500 złotych. Jeśli decydujesz się na znaną osobę, której profil obserwuje nawet 700 tys. i więcej osób, to musisz liczyć się z tym, że taka współpraca będzie kosztować nawet ok. 15-20 tys. złotych. 

Wynagrodzenie czy barter?

Istnieje także możliwość rozliczania się w barterze. Takie rozwiązanie dopuszczają jednak mniej zasięgowi twórcy. Jeśli więc chcesz poprowadzić kampanię z tzw. mikro influencerami, to w zamian za usługę, możesz zaoferować im po prostu produkt, który mają reklamować. 

Współpraca z influencerami - kwestie prawne

Już jakiś czas temu zrobiło się głośno o kontrolach przeprowadzanych przez UOKIK, który postanowił wziąć pod lupę działania influencerów w sieci. Okazało się, że wielu twórców nie oznacza swoich współpracy z markami, co może zostać uznane za kryptoreklamę. 

Jeśli zatem współpracujesz z influencerami, to zadbaj o to, aby każdy opłacony post, został odpowiednio oznaczony (wystarczy nawet #współpraca). Co więcej, jeśli w umowie nie zawarłeś zapisu o możliwości wykorzystania wizerunku influencera, to nie możesz chwalić się taką współpracą na swojej stronie. Upewnij się także, że wszystkie zapisy umowe są zrozumiałe dla obu stron. Zawrzyj w nich szczegółowe wytyczne. 

Jeśli obawiasz się, że kampania może nie przynieść spodziewanych wyników, to istnieje możliwość dodania do niej promocji płatnej, ale na to również musisz uzyskać zgodę influencera.

Prowadzenie współpracy z influencerami zajmuje wiele czasu. Szukanie odpowiednich osób, negocjacje, tworzenie scenariusza kampanii, nadzór nad wysyłkami i publikacjami - jest wiele zadań do wykonania. Jeśli nie masz na nie czasu, możesz je zlecić agencji influcener marketingu. Doświadczeni specjaliści z pewnością pomogą Ci przeprowadzić skuteczną kampanię w sieci. 

  • Super 1

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .