Skocz do zawartości

Ciamciaj

60 wyświetleń

Prowadzenie własnego sklepu internetowego to aktualnie jeden z najpopularniejszych pomysłów na biznes. Nie wymaga od Ciebie ani bogatej wiedzy, ani zaawansowanego zaplecza. Wystarczy dobry pomysł i funkcjonalna platforma e-commerce. Jeśli chcesz dołączyć do coraz szerszego grona osób zarabiających na sprzedaży online, koniecznie zapoznaj się z naszym poradnikiem! Podpowiemy Ci w nim, jak krok po kroku założyć własny sklep internetowy.

 

Dlaczego warto prowadzić sprzedaż internetową?

Otwierając własny biznes, każdy początkujący przedsiębiorca zastanawia się nad tym, jaki rynek wybrać. Ocenie podlegają wówczas takie czynniki jak prognozowane zyski, poziom konkurencji czy łatwość prowadzenia działalności. E-commerce gwarantuje korzyści we wszystkich tych obszarach:

Nieustanny wzrost rynku

Pierwszą przesłanką przemawiającą za otwarciem własnego sklepu internetowego jest ciągły rozwój rynku e-commerce. Szacuje się, że w 2026 roku jego wartość przekroczy 162 miliardy złotych. Handel elektroniczny w Polsce należy do najszybciej rosnących w Europie. Według statystyk już około ¾ internautów w naszym kraju robi zakupy w sieci. To ponad 20 milionów osób, do których możesz dotrzeć ze swoją ofertą!

Małe ryzyko inwestycyjne

Wielu aspirujących przedsiębiorców stawia na sprzedaż internetową, ponieważ nie wymaga ona dużego kapitału na start. Co więcej, dzięki takim rozwiązaniom jak na przykład dropshipping, możesz niemal całkowicie wyeliminować jakiekolwiek ryzyko inwestycyjne. W tym modelu logistycznym za zakupione w hurtowniach towary płacisz bowiem dopiero wtedy, gdy uda Ci się je sprzedać. Oznacza to, że nie zamrażasz gotówki i unikasz sytuacji, w której bezpowrotnie tracisz wkład własny. Sam sklep możesz natomiast uruchomić i prowadzić za kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

Wygoda zarządzania

Rynek obfituje w inteligentne rozwiązania przeznaczone dla sprzedawców internetowych. Mają oni do dyspozycji między innymi kompleksowe platformy e-commerce, pozwalające na założenie e-sklepu i zarządzanie nim. Gwarantują Ci one na przykład dostęp do wszystkich faktur, etykiet kurierskich, zamówień, cen czy stanów magazynowych. Dane i funkcje, które w innej sytuacji znajdowałyby się w wielu różnych programach, możesz zagregować w jednym, wygodnym panelu administracyjnym. Pozwoli Ci to sprawnie obsługiwać sklep internetowy z dowolnego miejsca na świecie!

Jak założyć sklep internetowy? Poradnik krok po kroku

Wiesz już, dlaczego otwarcie własnego sklepu internetowego może okazać się znakomitym pomysłem na biznes. Pora więc zastanowić się nad tym, jak wcielić taki plan w życie. Na szczęście — dzięki wspomnianym już innowacjom technologicznym — cały proces można sprowadzić do kilku prostych etapów. Przed Tobą 10 kroków, które pozwolą Ci założyć własny sklep internetowy!

1. Znajdź odpowiedni pomysł

Każdy dobry biznes bierze się z ciekawego pomysłu i sklepy internetowe nie są tu wyjątkiem. Wręcz przeciwnie — w sieci sprzedawać możesz właściwie wszystko, czego nie zabrania prawo, więc kreatywność jest na wagę złota. Pamiętaj jednak, aby każdą swoją wizję zweryfikować za pomocą twardych danych. Przeanalizuj wybraną grupę docelową oraz potencjalną konkurencję. Dzięki temu dowiesz się, jakie szanse powodzenia ma Twój pomysł na biznes.

Dzięki takim narzędziom jak Google Trends, TradeWatch czy SimilarWeb sprawdzisz, jakim zainteresowaniem cieszą się w sieci poszczególne produkty i zagadnienia. Pomocne okażą się też wszelkiego rodzaju raporty i badania. Dzięki nim stworzysz atrakcyjną ofertę i dobierzesz odpowiednie kanały sprzedażowo-marketingowe.

2. Skompletuj asortyment

Aby skompletować właściwy asortyment, dowiedz się, jakie produkty cieszą się w sieci największą popularnością i jakich ewentualnie brakuje. Dzięki temu zdobędziesz zainteresowanie konsumentów i nie padniesz od razu ofiarą zaciętej konkurencji. Kiedy podejmiesz już odpowiednią decyzję, przyjdzie czas na pozyskanie wybranych towarów. Możesz zrobić to na kilka różnych sposobów:

  • Zakupy w hurtowniach — to najpopularniejsze rozwiązanie w e-commerce. Wybrane produkty zamawiasz w tradycyjnych hurtowniach internetowych i składujesz we własnym magazynie. Wymaga to oczywiście pewnego kapitału na start i podjęcia ryzyka związanego z zamrożeniem gotówki.
  • Zamówienia u producentów — to metoda przeznaczona dla największych sklepów na rynku, które mogą pozwolić sobie na składanie zamówień na dużą skalę. Wiąże się z najniższymi kosztami jednostkowymi, ale też z koniecznością magazynowania sporych ilości towaru.
  • Produkcja własnych towarów — to sposób, z którego chętnie korzystają artyści i twórcy rękodzieła. Wykonując produkty własnoręcznie, minimalizujesz koszty pozyskania towaru i zdobywasz przewagę nad konkurencją. Żaden inny sklep nie zaoferuje bowiem konsumentom tego samego asortymentu co Ty.

Zwróć uwagę na to, że wszystkie powyższe rozwiązania wymagają od Ciebie prowadzenia własnego magazynu. Wiąże się to oczywiście z koniecznością ponoszenia niemałych kosztów i dodatkowymi obowiązkami w zakresie zarządzania sklepem. Na szczęście do wyboru masz także inne modele logistyczne, pozwalające prowadzić sprzedaż internetową bez własnego magazynu. Mowa na przykład o wspomnianym już dropshippingu.

Aby otworzyć sklep w dropshippingu, zaopatrz się po prostu w oprogramowanie oferujące możliwość integracji strony z hurtowniami dropshippingowymi. Po wyborze odpowiednich ofert produkty zostaną automatycznie wprowadzone na Twoją witrynę. Od tej chwili będziesz zajmować się wyłącznie kontaktem z klientami oraz prowadzeniem działań marketingowych. Realizacja zamówień (a więc magazynowanie produktów, kompletowanie przesyłek i ich dostawa) pozostaną bowiem po stronie hurtowni.

3. Wybierz oprogramowanie e-commerce

Jak możesz domyślić się na podstawie powyższego punktu, wybór oprogramowania sklepowego odegra bardzo istotną rolę zarówno podczas uruchamiania sklepu, jak i jego późniejszego prowadzenia. Porównując dostępne na rynku platformy e-commerce, oceń więc ich zakres funkcjonalny i elastyczność. Im lepiej dostosowane do specyfiki Twojego biznesu, tym większa korzyść dla Ciebie.

Wybierając oprogramowanie sklepu internetowego, będziesz mieć do dyspozycji przede wszystkim narzędzia open source oraz SaaS. Lepszym rozwiązaniem okażą się zdecydowanie te drugie. Dzięki nim skupisz się wyłącznie na sprzedaży i marketingu, pozostawiając wszelkie kwestie techniczne po stronie dostawcy. Platforma abonamentowa zapewni Ci między innymi dostęp do intuicyjnego kreatora sklepu, darmowych szablonów, integracji z hurtowniami i portalami zakupowymi, bramek płatności czy usług kurierskich. Cały czas będziesz mieć także dostęp do profesjonalnego wsparcia technicznego, a wszystko to w ramach niedrogiego abonamentu.

4. Stwórz nazwę i wykup domenę

Aby dać się łatwo zapamiętać konsumentom, warto wymyślić charakterystyczną i możliwie krótką nazwę sklepu. Dobrze jest też zadbać o to, by nawiązywała ona do zakresu działalności i nie myliła się z innymi markami. Kiedy stworzysz już ciekawą nazwę dla swojej firmy, wykup domenę, pod którą klienci znajdą Twoją witrynę. Dobrą praktyką jest posiadanie adresu strony tożsamego z nazwą sklepu. Nie powinno Cię to kosztować więcej niż kilka — kilkadziesiąt złotych rocznie.

5. Zaprojektuj ciekawy wygląd strony

Atrakcyjny projekt sklepu internetowego to jeden z czynników zachęcających konsumentów do wizyt na stronie i finalizacji transakcji. Skorzystaj więc z dostępnych w Twoim oprogramowaniu gotowych szablonów i kilkoma kliknięciami rozmieść poszczególne moduły witryny w odpowiadających Ci miejscach. Zawsze możesz też zlecić wykonanie projektu graficznego specjaliście. Zadbaj przede wszystkim o przejrzystość sklepu i dostosowanie jego warstwy wizualnej do specyfiki Twojej branży oraz przyzwyczajeń wybranej grupy docelowej.

6. Zarejestruj działalność gospodarczą

Aby prowadzić sprzedaż internetową, warto założyć własną firmę. Nie jest to warunek konieczny, lecz taki krok zdecydowanie ułatwi Ci funkcjonowanie na rynku. Większość początkujących przedsiębiorców stawia na jednoosobową działalność gospodarczą. Aby ją zarejestrować, wystarczy złożyć odpowiedni wniosek online w CEIDG. Wybierzesz w nim między innymi preferowaną formę opodatkowania, prowadzenia księgowości, a także nazwę firmy i właściwe kody PKD. Pamiętaj, że taki model biznesowy wiąże się przede wszystkim z koniecznością opłacania składek ZUS.

Jeżeli nie chcesz zakładać własnej firmy, możesz zdecydować się na prowadzenie sprzedaży w ramach działalności nierejestrowanej. Unikniesz wtedy składek ZUS i licznych formalności, ale jednocześnie ograniczysz swoje możliwości w zakresie przychodu do kwoty 1745 zł miesięcznie (połowa pensji minimalnej w 2023 r.). Zauważ też, że większość podmiotów (takich jak na przykład hurtownie internetowe) niechętnie podchodzi do współpracy z osobami fizycznymi.

7. Spisz regulamin i politykę prywatności

Regulamin sklepu internetowego to bardzo istotny dokument, który chroni zarówno Ciebie jako sprzedawcę, jak i Twoich klientów jako konsumentów. Powinny się w nim znaleźć między innymi:

  • definicje sprzedawcy, kupującego, sklepu czy produktu,
  • opis zakresu działalności i sprzedawanych produktów,
  • definicja momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży,
  • dostępne formy dostawy oraz ich koszty,
  • polityka zwrotów i reklamacji.

Nigdy nie kopiuj regulaminów z innych stron internetowych! Jest to nielegalne, a dokument tego typu musi być idealnie dostosowany do Twojej indywidualnej sytuacji biznesowej. Nie zapomnij także o spisaniu polityki prywatności, która jest ściśle związana z przepisami RODO. Określa między innymi cel zbierania danych osobowych i obszar ich przetwarzania.

8. Wprowadź produkty do sklepu

Wprowadzanie produktów do sklepu to etap, który może zająć Ci od kilkudziesięciu minut do wielu miesięcy. Wszystko zależy bowiem od tego, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz. Jeżeli chcesz przeprowadzić ten proces ręcznie, musisz liczyć się z ogromną ilością pracy, polegającej na fotografowaniu i opisywaniu swoich towarów. Możesz jednak skorzystać także z opcji automatycznego pobierania danych produktowych na stronę. Funkcja ta jest dostępna w przypadku współpracy ze wszystkimi hurtowniami dropshippingowymi oraz innymi dostawcami dysponującymi plikami produktowymi w formacie XML lub CSV.

Jeśli zdecydujesz się na automatyczne wprowadzanie produktów do sklepu, wszystkie niezbędne dane (tytuły ofert, opisy produktów oraz ich zdjęcia, ceny i stany magazynowe) zostaną błyskawicznie pobrane na Twoją stronę. Postaraj się jednak z czasem popracować nad nimi w taki sposób, by wyróżniały Cię na tle konkurencji. Zauważ, że inne sklepy będą bardzo często korzystać z tych samych plików produktowych co Ty. To z kolei zaszkodzi zarówno rozpoznawalności Twojej marki, jak i procesowi pozycjonowania witryny w wyszukiwarce.

9. Wybierz metody płatności i dostawy

Integracja sklepu z bramką płatności i usługami kurierskimi to kolejny etap, w którym znacząco może pomóc Ci Twoje oprogramowanie e-commerce. Platformy abonamentowe pozwalają najczęściej na błyskawiczne dodanie wybranych rozwiązań do witryny. Zdecydowanie trudniej zrobić to w narzędziu open source, które niejednokrotnie będzie wymagało uiszczenia dodatkowej opłaty lub stworzenia integracji na zamówienie.

Wybierając metody płatności dla swoich przyszłych klientów, postaw przede wszystkim na szybkie przelewy internetowe, transakcje mobilne (np. BLIK) oraz karty płatnicze. Warto zainteresować się także zakupami na raty, przelewami tradycyjnymi i płatnościami za pobraniem. W kwestii form dostawy zapewnij kupującym głównie usługi kurierów (np. DPD, DHL, UPS) oraz przesyłki do paczkomatów (np. InPost). W tym celu skorzystać możesz z oferty brokera kurierskiego, takiego jak ePaczka czy Furgonetka, który gromadzi usługi różnych firm i udostępnia je w atrakcyjnych cenach.

Pamiętaj, że choć wymienione wyżej metody płatności i dostaw należą z pewnością do najpopularniejszych, ich dobór powinien zależeć przede wszystkim od potrzeb Twojej grupy docelowej!

10. Zadbaj o promocję sklepu

Kiedy już uruchomisz swój sklep internetowy, musisz zadbać o ciągły napływ klientów na stronę. Pomogą Ci w tym przede wszystkim odpowiednio dobrane działania promocyjne z zakresu SEO, PPC, content marketingu i mediów społecznościowych. Przyciągniętych użytkowników należy za wszelką cenę utrzymać, więc zadbaj o przejrzysty projekt witryny, intuicyjną nawigację, atrakcyjne zdjęcia produktów oraz ciekawe opisy. Dzięki temu podniesiesz współczynnik konwersji i zapewnisz sobie stabilnie rosnące przychody.

Podsumowanie

Choć zakładanie sklepu internetowego może wydawać się skomplikowane, jest to tak naprawdę dość prosty proces. A więc jak założyć sklep internetowy krok po kroku? W jego otwarciu pomoże Ci przede wszystkim funkcjonalne oprogramowanie e-commerce o kompleksowym charakterze. Sięgnij więc po taką platformę jak na przykład Sky-Shop, a szybko przekonasz się, że z uruchomieniem i prowadzeniem e-sklepu poradzi sobie dosłownie każdy!

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .