Czy każdy może zarabiać na pisaniu tekstów?
Spotykam się z opinią, że zarabianie na pisaniu jest dla nielicznych, ponieważ wymaga talentu do pisania czy lekkiego pióra. Cóż, trudno się nie zgodzić, że bycie pisarzem z prawdziwego zdarzenia wymaga pewnego zbioru predyspozycji, jednak pisanie specjalistycznych artykułów czy obszernych felietonów to nie jedynie możliwości zarabiana na słowie pisanym. Jak więc można zarabiać na pisaniu tekstów, co, gdzie i jak pisać, oraz jakie cechy warto posiadać?
Jak zarabiać na pisaniu tekstów?
Zanim przejdziemy do przydatnych cech, które powinna posiadać osoba chcąca zarabiać na słowie pisanym, warto prześledzić w jaki sposób możemy zarabiać na tekstach. Możliwości jest wiele, bo to bardzo obszerna dziedzina, jednak cztery najpopularniejsze kierunki to:
Sieci dla copywriterów
To pierwsze i podstawowe miejsce, w którym najlepiej zacząć swoją przygodę z pisaniem tekstów. Samodzielnie pozyskiwanie zleceń nie jest łatwe, a bez mocnego portfolio staje się jeszcze trudniejsze. W takich sieciach pisze się głównie teksty pod SEO – preclowe, katalogowe, tematyczne oraz opisy produktów, czyli teksty o żadnej (preclowe, katalogowe) lub niskiej (zapleczowe, opisy) wartości merytorycznej pisane przede wszystkim dla robota wyszukiwarki Google. Teksty tego typu trafiają na strony zapleczowe, co oznacza, że nikt ich raczej nie przeczyta, ponieważ jedynym zadaniem strony zapleczowej jest wzmocnienie strony docelowej. Oznacza to, że do pisania takich tekstów nie musimy mieć lekkiego pióra, czyli talentu do pisania, a jedynie zrozumieć na czym polega pisanie takich tekstów i odpowiednio szybko wyszukiwać informacje. Jest to kreatywna zabawa polegająca na przepisaniu własnymi słowami najważniejszych informacji związanych z danym tematem, a nie budowanie tekstu od zera. Tekstów tego typu możemy szukać np. w TextBookers czy Goodcontent. Jedynym wymogiem do rejestracji jest napisanie i uzyskanie akceptacji prostego tekstu próbnego, co niejako zweryfikuje nasze predyspozycje.
Samodzielnie pozyskiwanie zleceń, freelance
Pisanie w sieciach zapewnia niemal nieograniczony dostęp do zleceń, szczególnie najprostszych, jednak stawki bywają dość niskie. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich sieci, bo dostając się np. do Whitepress, będziemy mieli mieli możliwość pisania zleceń “premium,” czyli artykułów dla dużych marek. Jednak co do zasady sieci takie jak TextBookers czy Goodcontent zapewnią nam raczej morze niewymagających, niskopłatnych, zleceń, co na dłuższą metę może nas wypalić, a samodzielne pozyskiwanie zleceń pozwala lepiej filtrować o czym i za jaką stawkę chcemy pisać. To oczywiście wymaga odpowiedniej pozycji, a więc doświadczenia i portfolio, więc jest kolejnym krokiem w karierze copywritera.
Prowadzenie mediów społecznościowych
Pisanie to nie tylko teksty SEO, wpisy blogowe, czy mięsiste artykuły, a także pisanie krótkich wpisów na Facebook’a, czy nawet tweetów na Twittera dla mniejszych lub większych firm chcących zadbać o swoją widoczność w Internecie. Taka praca wymaga przede wszystkim kreatywności i rozumienia bieżących trendów, a więc podobnie jak w przypadku prostych tekstów SEO, jest to raczej kreatywna zabawa słowem.
Publikowanie artykułów
Dopiero w przypadku artykułów możemy pisać o konieczności posiadania drygu do pisania, ponieważ takie teksty nie polegają już tylko na przepisywaniu ogólnodostępnych informacji, a dodawania czegoś od siebie, odnoszenia się do źródeł czy budowania historii (storytelling). Jest to jednak ostatnia gałąź zarabiania na pisaniu, która wiąże się raczej z życiową karierą i budowaniem marki, a nie dorabianiem pieniędzy przy laptopie.
Innymi słowy, proste teksty SEO w sieciach dla copywriterów czy pozyskiwane samodzielnie oraz prowadzenie mediów społecznościowych to zabawa słowem, a dopiero publikowanie artykułów na własnej stronie czy innym portalu narzuca konieczność posiadania zbioru predyspozycji, przebicia się przez konkurencje i zbudowania grona czytelników. Innymi słowy, copywriter to nie pisarz z prawdziwego zdarzenia, a osoba pisząca proste teksty wykorzystywane w marketingu, głównie w SEO i mediach społecznościowych.
Jakie cechy powinien mieć dobry copywriter
Według mnie dwie kluczowe cechy to ciekawość i kreatywność.
W pracy copywritera przyjdzie nam pisać teksty na wszelakie tematy. Zdarzało mi się pisać o tym jak schudnąć po ciąży, czy wyliczyć kubaturę budynku. Nigdy nie rodziłem, a słowo “kubatura” poznałem pierwszy raz przyjmując zlecenie, jednak na oba tematy byłem w stanie napisać po kilka tysięcy znaków. Jak to zrobiłem? Pobudziłem swoją ciekawość do poznania tych tematów i napisałem teksty jednocześnie dowiadując się o co w nich chodzi. Warto pamiętać, że teksty preclowe nie muszą mieć niemal żadnej wartości merytorycznej, a tematyczne zaledwie jakąś (muszą być spójne), więc podczas pisania nie musimy być idealnie poprawni, nie piszemy z perspektywy eksperta, a teksty i tak trafią na strony zapleczowe – przeczyta je zaledwie robot wyszukiwarki Google czy innych wyszukiwarek. Liczy się więc ciekawość tematu, sprawne wyszukiwanie źródeł na dowolny temat oraz umiejętne przepisane ogólnodostępnych informacji w unikalny i czytelny sposób. Nie trzeba posiadać lekkiego pióra, bo nie piszemy rozprawki o niczym, a idziemy jak po sznurku punktując najważniejsze informacje na dany temat. Kreatywność potrzebna jest natomiast do rozpoczęcia tekstu, napisania wstępu, a dalej zostaje pisanie na wzór znalezionych tekstów na dany temat.
Zarabianie na pisaniu wiąże się zwykle z niezależną pracą w domu, co nie każdemu może odpowiadać. Praca w kawiarniach czy przestrzeniach co-work jest jakimś rozwiązaniem, choć i w tym nie każdy się odnajdzie. Kolejnym elementem jest więc chęć i umiejętność pracy w domu przy laptopie. Sama chęć to już dużo, bo nad organizacją można pracować, a do pracy w domu wykorzystać zbiór przydatnych narzędzi.
Ile możemy zarobić na pisaniu tekstów?
Content marketing, czyli marketing z wykorzystaniem treści, jest obecnie na ustach każdego, kto zajmuje się marketingiem sieciowym, więc zapotrzebowanie na teksty jest ogromne. Jednak ile tak naprawdę możemy zarobić na pisaniu tekstów?
Ile możemy zarobić w sieciach dla copywriterów?
W sieciach dla copywriterów, biorąc pod uwagę ranking jednej z największej sieci – TextBookers, jesteśmy w stanie zarobić od kilkuset do nawet 5-6 tysięcy złotych miesięcznie. Jeśli uzyskamy dobre oceny, to średnia stawka z jaką przyjdzie nam pisać będzie wynosić nieco ponad 3 zł za 1000 znaków ze spacjami, czyli za 100000 znaków zarobimy 300 zł. Czy możliwe jest pisanie 100000 znaków dosłownie każdego dnia miesiąca? Raczej nie, a nawet jeśli to wyczerpujące i nieopłacalne czasowo. Copywriting w takich sieciach polecam traktować raczej jako dodatek, gdy brakuje nam zleceń, czy chcemy dorobić kilkaset złotych na drobne wydatki. Pracę tego typu warto ograniczyć do 2, maksymalnie 3 godzin dziennie, bo praca z taką stawką na dłuższą metę się po prostu nie opłaca. Oczywiście jest to dobre miejsce na zarobek, jeśli akurat potrzebujemy pieniędzy, bo zleceń nie brakuje, więc można zacisnąć zęby i pracować mimo niekorzystnej stawki.
Oczywiście nie można zapominać o sieciach “content premium” jak Whitepress, gdzie za teksty wysokiej jakości możemy zarobić “nawet” kilkanaście złotych za 1000 zzs. Problemem jest jednak fakt, że klient musi zaakceptować naszą stawkę i wybrać nas spośród dziesiątek innych copywriterów, którzy zgłosili się do zlecenia. Musimy więc posiadać bogate portfolio, choć nawet gdy je mamy, to utrzymanie ciągłości takich zleceń jest bardzo trudne.
Ile możemy zarobić na pisaniu freelance?
Samodzielne pozyskiwanie zleceń nie jest łatwe, ale możemy liczyć na znacznie wyższą stawkę. Znam copywriterów, którzy piszą prostsze teksty, czy nawet artykuły za 10 zł / 1000 zzs, co jest bardzo niską stawką, oraz takich których stawka wynosi nawet 20-30 zł / 1000 zss za artykuły wysokiej jakości czy 30-50 zł / 1000 zss za teksty specjalistyczne. Stawka może być więc nawet kilka razy wyższa niż w sieciach dla copywriterów, a zarobek całkiem przyjemny, ponieważ przeciętny artykuł liczy 10000 znaków, co przy wskazanych stawkach pozwoli zarobić 100-200 złotych za jeden tekst. Wolny strzelec, poza pisaniem tekstów z prawdziwego zdarzenia, może również zarządzać mediami społecznościowymi jakiejś marki rozliczając się za posty, czy miesięczną obsługę. Stawka zależy oczywiście od doświadczenia i jakości tekstów, a głównym problemem w pisaniu na własną rękę jest utrzymanie ciągłości zleceń.
Pisanie freelance nie gwarantuje nam minimum, ale też nie stawia bliżej określonych limitów. Praca freelancera nie gwarantuje minimum, a zarobki mogą sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie przy większych zleceniach. Finalny wynik determinuje oczywiście ilość i jakość zleceń, jaką będziemy w stanie pozyskać i wykonać danego miesiąca.
Ile możemy zarobić publikując artykuły?
Wiele zależy od tego co i gdzie publikujemy, jednak co do zasady istnieją trzy drogi:
Publikowanie tekstów na własnej stronie. W tym przypadku nie mamy gwarancji żadnego zarobku, jednak sufit tak naprawdę nie istnieje, ponieważ budując dużą grupę odbiorców możemy pisać artykuły sponsorowane, zarabiać na współpracach, reklamach czy programach partnerskich na czym można zarabiać nawet dziesiątki tysięcy złotych miesięcznie.
Publikowanie tekstów na otwartej platformie. Na Polskim rynku nie jest to zbyt popularne, jednak globalnie istnieją platformy takie jak Medium czy Vocal Media, które płacą pisarzom za ich artykuły, tak jak YouTube płaci swoim twórcom za przesyłanie filmików. Taki sposób zarobku również nie gwarantuje minimum, a najlepsi pisarze potrafią zarabiać dziesiątki tysięcy dolarów miesięcznie.
Przesyłanie tekstów do portali. Wiele stron, szczególne na rynku globalnym, podaje maile w których można załączać swoje teksty do publikacji na danym portalu. Takie działanie nosi nazwę “pitch e-mail.” Znam kilka osób, które w ten sposób regularnie dorabiają kilkaset dolarów miesięcznie. Większość maili jest ignorowana, niemal wszystkie teksty odrzucane, jednak gdy choć jeden z nich przejdzie, to możemy liczyć na zarobek od $50 do $200 za tekst opublikowany w większym portalu. Niestety nie dysponuje wiedzą jak takie działanie spisuje się na naszym rynku.
Podsumowując
Umiejętność pisania zyskuje na wadze, ponieważ na rynku jest ogromne zapotrzebowanie na treści wszelkiego rodzaju – mniej i bardziej jakościowe. Teksty potrzebne są w procesie pozycjonowania, każdy sklep internetowy potrzebuje opisów produktów, czy zakładki “o nas,” a treści wysokiej jakości są w cenie, ponieważ w Internecie jest przesyt treści i odbiorcy szukają jakości. Moim zdaniem pisanie, szczególnie to na wysokim poziomie, będzie stale zyskiwało na znaczeniu, a pisarze będą mogli liczyć na lepszy zarobek. Żyjemy w czasach, gdzie powoli zaczynamy automatyzować coraz więcej czynności i dlatego ludzka kreatywność, czyli coś, czego nie są w stanie zrobić maszyny, zaczyna być doceniana. Dlatego warto sprawdzić się w pisaniu, bo nie jest to wcale takie trudne, a może zapewnić zarobek, nawet w postaci pracy dodatkowej, na całe życie.
Zarabiać na pisaniu możemy w wieloraki sposób i nie wszystko sprowadza się do talentu czy lekkiego pióra. Warto mieć pewne predyspozycje jeśli pisanie ma być naszą życiową karierą, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dorobić kilkaset złotych miesięcznie na pisaniu prostych tekstów reklamowych jako copywriter w mniejszej sieci.
0 komentarzy
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się