Skocz do zawartości
  • Zarejestruj się za darmo i naucz się zarabiać online!

    • Dostęp do darmowych poradników pokazujących krok po kroku jak zarabiać w Internecie
    • Sposoby zarabiania niepublikowane nigdzie indziej
    • Aktywna społeczność, która pomoże Ci rozwiązać problemy i doradzi
    • Profesjonalne treści na temat SEO, social media, afiliacji, kryptowalut, sztucznej inteligencji i wiele więcej!

10 porad jak poprawić swoją produktywność podczas pracy w domu


Wujek Ziemny

9 232 wyświetleń

produktywność

Zarabianie w internecie daje Ci komfort i wolność zarządzania swoim czasem, wg. własnych upodobań. Ta wolność to olbrzymi obowiązek, szczególnie gdy jesteś początkujący. Niektórzy są bardziej produktywni w domu, niż inni pracujący w biurach, jednakże wielu walczy z samym sobą, gdy są pozostawieni bez nadzoru.

Może Ty też tego doświadczyłeś - zaczynasz pisać artykuł na bloga, ale za pół godziny nagle znajdujesz się w kuchni, jedząc płatki na mleku. Wydaje Ci się, że więcej pierzesz niż pracujesz lub gubisz się w newsach na swoim profilu na Facebooku. Jeśli brzmi to znajomo, poeksperymentuj z jedną z poniższych porad i sprawdź, czy poprawi ona Twoją produktywność. Te nawyki pomagają mi utrzymać dobre tempo pracy, więc mam nadzieję, że pomogą i Tobie.

 

Napisz listę każdej czynności, którą możesz wykonać w pracy

Bez znaczenia jak ważna lub mało ważna jest to czynność, zapisz ją. Sprawdzanie maili, wysyłanie faktur, pisanie postów na bloga, aktualizacja strony internetowej - wypisz wszystko i trzymaj listę pod ręką. Kiedy nie jesteś pewien co robić lub nie masz ochoty pracować nad danym zadaniem, ale wiesz, że musisz jednak czymś się zająć, zajrzyj na swoją listę i wybierz czynność, która brzmi ciekawie. Nie chcesz jednak polegać na tym każdego dnia, ponieważ tak czy tak musisz wykonywać te nudniejsze czynności. Jednak od czasu do czasu dobrym pomysłem jest chwilowe odpuszczenie zadania, które nie jest aż tak nagłe.

 

Stwórz grafik, wydrukuj go i trzymaj w widocznym miejscu

Stwórz notatki na podstawie swojej pierwszej listy, wypisz najważniejsze czynności, które muszą być powtarzane codziennie. Stwórz harmonogram, wykorzystując odpowiednią ilość godzin każdego dnia, np. 9 - 12 są zawsze zajęte, ponieważ piszesz posta. 14 - 17 są dla zadań graficznych itd. 

By łatwiej było Ci trzymać się harmonogramu, wydrukuj go i trzymaj w miejscu, w którym będziesz go widział każdego dnia. Proponuję trzymać się wersji drukowanej, a nie pisanej, ponieważ wygląda ładniej, profesjonalniej i jest bardziej trwała. Swoją listę trzymam na kartce A4, nad swoim biurkiem, na korkowej tablicy. Przypomina mi ona jak poważnie podchodzę do swojej pracy oraz, że nie chcę zawieść siebie oraz innych swoim lenistwem.

 

Wydziel czas na rozrywkę

Mowa tu o Facebooku, pisaniu wiadomości, obowiązkach domowych, karmieniu wiewiórek - wszystkich rozpraszających Cię czynnościach. Kiedy tworzysz swoją listę z punktu 2, zawsze zostaw sobie 15 minut przerwy między czynnościami. Pisanie wiadomości do ludzi podczas Twojego dnia pracy zdarzy się na 100%, ale rób to tylko w konkretnych momentach. Jeśli wiesz, że masz wyznaczony czas na te czynności, będzie Cię mniej korciło, by robić to podczas pracy.

 

Bądź ze sobą szczery

Znasz siebie i swoje nawyki. Czemu miałbyś zmuszać się do pracy w godzinach 9-17, jeśli zazawyczaj najlepiej pracuje Ci się w nocy? Zaplanuj swój harmonogram oraz swoje "rozpraszacze" zgodnie z tym jak Ci będzie najwygodniej. Kiedy najlepiej Ci się pracuje? Co Cię rozprasza? Nie zmuszaj się do czegoś, co nie idzie w parze z Twoją naturą.

 

Śledź czynności, które już ukończyłeś 

Stwórz plik Excela, w którym będziesz zapisywał swoją produktywność. Zamiast listy TODO, na której będziesz skreślał czynności, log zapewnia Ci puste linie, które musisz zapełnić wykonanymi czynnościami. Nie chcesz widzieć tam pustego miejsca, prawda? Zapisywanie swoich osiągnięć oraz analizowanie ich każdego wieczora jest prostym nawykiem, który pozwoli Ci trzymać się swoich celów. Wpisuj tam wszystko, od odpowiadania na maile, aż do wykonywania bardziej skomplikowanych czynności, jak np. utworzenie strony internetowej.

 

Utwórz listę czynności, które MUSISZ wykonywać

Spośród wszystkich rzeczy na Twoje liście, które z nich musisz wykonywać codziennie, by przyniosły efekt w przyszłości? Mówię tutaj np. o planowaniu tematów 5 postów, komentowanie na blogach, wysyłanie wiadomości do potencjalnych współpracowników, prowadzenie fanpage'a itd. Ustalenie kilku rzeczy, które musisz robić codziennie daje Ci pewien schemat, więc gdy czujesz brak motywacji, możesz wskoczyć prosto w ten schemat i wpisać czynności wykonane w nim do swojego loga. Wykonanie ich może nawet okazać się motywujące i pozwoli Ci wykonać trudniejsze zadania!

 

Rób sobie przerwy na ćwiczenia

Wielu z nas prawdopodobnie cierpi na tzw. wycieńczenie godziny 15-tej. Pracowałeś już większość dnia i wyczekujesz końca. Ponieważ pracujesz w domu, możesz pomyśleć, że to świetny moment na drzemkę. Zamiast tego, skoro masz ten komfort, zrób sobie przerwę na obiad i pójdź na długi spacer lub zrób trening. Pozwoli Ci to naładować baterie w swoim ciele na wieczór, by dalej pracować zamiast iść spać. I czemu miałbyś nie robić sobie przerwy, by oddzielić swoją poranną pracę od popołudniowej? 

 

Zaplanuj swój następny dzień

Zanim odejdziesz od komputera, poświęć kilka minut na przygotowania jutrzejszego dnia. Czy nie zrobiłeś czegoś, co musisz przenieść na jutro? Zaplanuj to z wyprzedzeniem, byś nie musiał później decydować co będziesz robił najpierw, gdy usiądziesz do pracy jutrzejszego dnia. Znajomość swojego harmonogramu z wyprzedzeniem pozwala Ci zaplanować sobie swój czas wolny.

 

Zawsze bądź gotów na zmiany

Gdy pracujesz w domu, możesz mieć wrażenie, że panujesz nad wszystkim. W większości przypadków jest to prawda, ale co się stanie, gdy przestaie działać internet? Albo gdy Twój partner/partnerka są chorzy i wymagają opieki? Albo dostaniesz niespodziewany telefon od klienta, który zajmie Ci większość poranka? Mało produktywna osoba podda się w takim przypadku i zmarnuje resztę dnia narzekając na wydarzenia, które do tego doprowadziły. Jeśli Twój dzień nie idzie zgodnie z planem, który sobie rozpisałeś, nie oznacza to, że cały dzień jest stracony. Dostosuj się do otoczenia. Pomyśl nad sposobami ominięcia problemu. Internet nie działa? Zajrzyj na listę i sprawdź, które czynności możesz wykonać bez dostępu do sieci. Partner/partnerka Cię wkurzaą? Zamknij drzwi lub pracuj na zewnątrz. Uświadom ich, że pracujesz i masz swoje obowiązki.

 

Zawsze miej pod ręką notatnik

Wiesz jak jest - jesteś w trakcie pisania artykuły i nagle przypominasz sobie, że musisz zapłacić rachunek za telefon. Zamykasz Worda, płacisz rachunek i nagle znajdujesz się na Facebooku, przeglądając fanpage z kotami. Losowe myśli pojawiają się co jakiś czas, ale nie muszą odrywać nas od pracy. Trzymaj pod ręką mały notatnik, w którym możesz je zapisywać. Sprwadzaj notatki w przerwach między zadaniami oraz pod koniec dnia i dopiero wtedy zajmuj się swoimi zapisanymi myślami.

 

Na Make-Cash.pl staramy się ułatwić Ci zarabianie w domu, więc nie utrudniaj sobie tego poprzez obijanie się. Nie jest łatwo trzymać dyscyplinę każdego dnia, więc często będziesz musiał lepiej przyjrzeć się swoim nawykom, by poprawić swoją produktywność. Choć zmiana przyzwyczajeń może na początku wydawać się bardzo trudna, nie poddawaj się, a jeszcze się zdziwisz jak łatwo utrzymać produktywność na wysokim poziomie podczas pracy w domu.

  • Super 29
  • Dzięki! 1

10 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Kilka świetnych i efektywnych porad. Moja życiowa filozofia jest mocno związana z takim podejściem jakie opisał nam tutaj Ziemny. Gorąco polecam, gdyż człowiek zorganizowany ma lepiej w pracy jak i w życiu. Ziemny, kawał dobrej roboty nie pierwszy raz :ok:

  • Super 3
Odnośnik do komentarza

@Moriarty Masz na myśli system oparty o książkę Davida Allena? Mógłbyś powiedzieć coś więcej o tym? W jakich aspektach ułatwia pracę? Zabierałem się kiedyś do przeczytania tej książki, jednak po negatywnych recenzjach opuściła mnie wena :unsure:

Odnośnik do komentarza

@Drakoon34 Oczywiście. Ułatwia sprawę dzięki temu, że na początku wyrzucamy wszystkie sprawy z głowy do naszego "systemu zadań", który mamy podzielony na Projekty, uszeregowanie po ilości wymaganego czasu, sposobności (np. zrób coś gdy jesteś w mieście), możemy też projektom ustawić deadline, przesunąć je do poczekalni gdy czekamy na czyjąś część. Według mnie to świetny system bo nie martwię się, że mam "coś z tyłu głowy", wszystko mam w systemie przyporzadkowanym do projektów, dzięki czemu wiem czego jeszcze mi brakuje itd.

Oczywiście system Allena najlepiej dostosować do własnych potrzeb bo np. mi nie potrzebne są słynne 42 "szufladki", poniewaz mam wszystko w mniejszej ilości, ponadto głównie korzystam z programu webowego Nirvana. Nowe wydanie GTD także porusza dosyć mocno tematykę programów do pomocy więc nie powinieneś się zawieść na niej. Osobiście jestem zdania, że z każdej książki wyciągniemy coś dla siebie, a najlepiej jeżeli zmodyfikujemy metody do własnych celów i dla własnej wygody. Nie jest to typowy notatnik, a naprawdę sprawny i szybki system zarządzania zadaniami.

  • Super 1
Odnośnik do komentarza

@Moriarty Dzięki za wzmiankę o GTD. Korzystam z Wunderlist . Czy ten system po przeczytaniu tej książki ująłbyś w tych słowach poniżej czy dodałbyś coś od siebie? 

System that David Allen suggests is quite simple:

Write down everything you need to do. Absolutely everything. No idea is bad.
Decide whether or not a task is actionable. If it isn’t, throw it in the trash. If it is but you can’t do it right away, put it in a low-priority folder. If you just want the idea for reference, put it in a reference folder.
If the task is actionable and takes less than two minutes to act on, do it immediately (like texting someone about dinner plans).
If the task will take longer than that, plan out the steps needed to act on that idea.
From there, organize where it falls on your priority list, schedule it, or delegate it.

Odnośnik do komentarza
W dniu 6.02.2017 o 15:02, mariusz.szczerbal napisał:

Ja naprawdę polecam technikę Pomodoro. Jest czas na efektywną pracę i odpoczynek. :)

No tak, tylko pomodoro pozwala zarządzać już zaplanowanym czasem. Czyli najlepiej połączyć te dwie techniki :)

Ja do zapisywania wszystkiego używam Evernote.  Staram się zapisać tam poszczególne zadania, to co mam na jutro czy na inne dni. Trzymać się zasady że zaczynam od podstawowych zadań i dopiero po nich brać za inne.  Im bardziej wszystko rozpisane, zaplanowane tym lepiej na głowie. Jak to ktoś powiedział dzięki takim technikom czyścimy ram w głowie. Więcej ramu = większa efektywność :D

Odnośnik do komentarza

zdecydowanie sie zgadzam co do notatnika i zapisywania swoich zadań :) osobiście czuję się spokojniejsza, bo mam to gdzieś zapisane i nawet jak zapomnę o czymś to wystarczy rzut oka na zapiski :)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .