Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Spis treści:

Linkbuilding - taktyki budowania linków

Jest mnóstwo sposobów zdobywania linków. Dobór odpowiedniej taktyki zależy od zasobów, które masz pod ręką oraz od branży, w której działasz. Branże, które są bardziej konkurencyjne często wymagają dość agresywnego linkbuildingu, więc zdobywanie linków może być wtedy trudniejsze. Inne branże, np. te stosunkowo nowe i szybko zyskujące na popularności dają mnóstwo okazji na nawiązanie współpracy z blogerami i stworzenie społeczności. Z tą myślą została napisana ta część poradnika przedstawiająca taktyki, których możesz użyć dla prawie wszystkich rodzajów stron.

linkbuilding taktyki

Linkbuilding oparty o treści

Stwórz treść -> Obierz taktykę -> Rób outreach -> Follow up
(nie chcesz się dowedzieć na etapie outreach’u, że Twoje treści nikogo nie interesują)

O niektórych z powyższych rzeczy dowiedziałeś się już z części poprzedniej, dlatego raczej nie będziemy ich powtarzać. Głównym zamysłem jest po prostu stworzenie czegoś, co może zostać użyte do zdobycia linków. Może to być np.:

  • Infografika
  • Wizualizacja danych
  • Poradnik
  • Film
  • Galeria zdjęć

Tworzysz te treści z zamiarem wykorzystania ich do pozyskania linków od ludzi, którzy uznają je za interesujące, zabawne itd. Następnie kontaktujesz się z nimi, by faktycznie stworzyli te linki. Z czasem chcesz dojść do momentu, gdy już nie musisz się z nikim kontaktować w tej sprawie. Zamiast tego powinieneś po prostu dzielić się contentem z kilkoma kluczowymi influencerami, którzy pomogą Ci nieco szerzej go rozreklamować. Może to zająć dużo czasu i kosztować sporo pieniędzy, ale jest to jak najbardziej możliwe. 
 

Przykłady opartej o treści kampanii linkbuildingowej

W tej części spojrzymy na kilka przykładów dobrze zaplanowanych kampanii razem z ich analizą, by wskazać co miało wpływ na ich sukces. Jedną z rzeczy wartych odnotowania jest fakt, że główny cel dla tych przykładów nie musiał wcale zakładać budowania linków, ale i tak udało się to osiągnąć, więc jest to coś, z czego możemy się wiele nauczyć.

 

http://www.swissotel.com/promo/etiquette-map/

Strona posiada aktualnie nieco ponad 500 linków do domeny oraz Page Authority na poziomie 63. Co złożyło się na ten wynik?

  • Strona działa płynnie i jest prosta w użyciu; możesz po prostu wybrać swój kraj, a język strony zmieni się automatycznie
  • Wygląd strony jest jasny i klarowny, co oznacza łatwe zrozumienie celu istnienia witryny
  • Jest odpowiednia dla osób, które chciałyby odwiedzić stronę do bookowania hoteli
  • Treści są pomocne, ponieważ nieznajomość lokalnej kultury i etykiety jest częstym problemem
     
http://www.concerthotels.com/100-years-of-rock

Sprawdzając historię linków tej strony możemy znaleźć moment, gdy miała ona jedynie 198 linków kierujących do domeny, a Page Authority sięgało 53. Co miało na to wpływ:

  • Interaktywność zdecydowanie poprawia jakość treści, przykuwa uwagę odwiedzającego i zatrzymuje go na stronie na dłużej
  • Możliwość odtwarzania danego kawałka w postaci sampli
  • Nawiązuje do zainteresowań dużej grupy ludzi (fani muzyki rockowej)
  • Może zainteresować osoby, które chciałyby zabookować hotel na potrzeby imprez muzycznych

 

https://mahifx.com/john-paulson/

A tutaj mamy ciekawy pomysł wykonany przez jednego z pozycjonerów z UK. Jest to interaktywna strona, dzięki której możesz porównać swoje roczne zarobki do zarobków Johna Paulsona - jednego z najlepszych traderów na Forex.
Porównywarka była niegdyś hostowana na stronie głównej i było to celowe działanie, by zdobyć linki zaraz po uruchomieniu witryny. Co sprawiło, że autor osiągnął sukces?

  • Strona jest interaktywna, ale bardzo prosta w użyciu, ponieważ wystarczy wpisać jedynie swoje zarobki
  • Jest bardzo wciągająca - cały czas zjeżdżasz w dół strony, by poznać nowe informacje
  • Skala zarobków Johna Paulsona jest dla przeciętnego Kowalskiego niemożliwa do objęcia umysłem, dlatego tym bardziej nas to interesuje
  • Strona zalicza dużą ilość udostępnień, ponieważ nawiązuje do praktycznie każdego - nie tylko do traderów forexowych

 

http://www.attendly.com/stories-of-failure-and-redemption-18-startup-founders-share-their-lowest-moments-before-coming-out-on-top/

Ta strona jest nieco inna od poprzednich przykładów, ponieważ zawiera artykuł, a nie treści wizualne. Jest to seria historii opowiedzianych przez startupowców, którzy dzielą się swoimi największymi porażkami poprzedzającymi sukces.
Strona ma aktualnie jedynie 84 backlinki i Page Authority na poziomie 36. Spójrzmy więc na to co tam się zadziało:

  • Jest inny - wywiady zazwyczaj dotyczą sukcesów, a ten dotyczy czegoś zupełnie odwrotnego, więc zachęca do czytania
  • Udzielający wywiadu to bardzo znane osoby w branży, więc mają duży fanbase
  • Treści tego typu mogą zainteresować szeroką gamę ludzi, którzy są aktywni online, co zwiększa szansę na pozyskanie linków i udostępnień
     

Guest blogging

Guest blogging jest procesem polegającym na kontakcie z właścicielami innych stron, aby sprawdzić czy udostępnią oni treści, które dla nich napiszesz. I choć jest to często efektywny sposób pozyskiwania linków za pomocą wysokiej jakości contentu, Google często kara osoby, które nadużywają tej taktyki poprzez publikowanie słabej jakości treści i zbyt dużej ilości anchor textów.

Wraz ze wzrostem popularności tej taktyki wzrosła też liczba sposobów na jego optymalizację co miało negatywny wpływ na jakość artykułów. Google to zauważyło. Matt Cutts, przewodniczący drużyny antyspamowej Google napisał posta, w którym stwierdził, że guest blogging nie będzie miał już znaczenia. Jeśli potrafisz stworzyć wysokiej jakości content, wiele dobrych jakościowo stron chętnie zaakceptuje Twoje guestposty. Nie powinna to być jednak taktyka używana jedynie do zdobywania linków, ponieważ Google jest aktualnie bardzo, bardzo dobre w wykrywaniu i dewaluowaniu ich. 

 

Ego bait

Ego bait to rodzaj treści bazujący na… no właśnie - ego osób ujętych w tych treściach. Tworzy się je w nadziei na to, że poprzez uwzględnienie ich w artykule, takie osoby poczują się wyróżnione i będą bardziej chętne, by udostępnić content dalej za pomocą linka. Zapewne widziałeś wiele takich treści. Oto kilka przykładów:

 

http://www.thelovelyplants.com/10-gardening-blogs-to-follow/

Lista blogów ogrodniczych wraz z krótkimi ich opisami.

 

http://go.brandshank.com/top-10-electronic-music-blogs-2011/

Lista top 10 blogów dotyczących muzyki elektronicznej wraz z różnymi parametrami, np. Tweety, zasięg FB i MozRank.

 

http://www.webdesigndev.com/roundups/30-most-influential-people-in-web-design

Lista top 30 najlepszych influencerów w dziedzinie web designu okraszona zdjęciami ich, ich stron oraz kanałów social media.

 

Wszystkie z nich na pewno pochwycą uwagę osób lub stron tam wymienionych. Może to być dobry sposób pozyskiwania wysokiej jakości linków oraz ruchu, prawdopodobnie nie uzyskasz dużych ilości URLi zwrotnych, ponieważ treści te są przeważnie okrojone do dość wąskiego grona odbiorców.

Sam proces wygląda mniej więcej tak:

Pomysł na target oraz research -> Napisanie artykułu -> Outreach -> Follow up

Krok 1: Pomysł na target oraz research
Na początku musisz mieć pomysł na swój content i musi być on związany z tematyką Twojej strony. Na przykład, jeśli prowadzisz stronę, na której sprzedajesz narzędzia ogrodnicze, możesz wybrać jeden z tych pomysłów:

  • TOP 10 blogów ogrodniczych w 2020 roku
  • 15 inspirujących ogrodów
  • Najlepsi bloggerzy ogrodniczy, których warto obserwować na Instagramie

To bardzo proste pomysły, ale najlepiej jest unikać przekombinowywania. 
Gdy już zdecydowałeś się na jeden z pomysłów, musisz zrobić badanie rynku dotyczące osób lub stron, które chcesz tam umieścić. Jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać:

  • Szukaj blogów, które są aktywne i mają świeże posty
  • Szukaj blogów z dobrymi parametrami w social media
  • Upewnij się, że możesz znaleźć dane kontaktowe do bloggera

Pamiętaj również, że jeśli robisz listę typu “TOP 10”, to upewnij się, że ta lista jest warta opublikowania. Jeśli jedyną Twoją motywacją będzie znalezienie osób chętnych do zalinkowania do Twojej strony, będzie to dość oczywiste zarówno dla osób, które chcesz namówić do linkowania, jak i dla czytelników.
 

Krok 2: Napisanie artykułu
Ta część również jest dość prosta, ale musisz starać się być szczegółowym podczas pisania na temat strony lub osoby, którą opisujesz. Pamiętaj, że starasz się pozyskać ich uwagę oraz zachęcić ich do linkowania do Twojej witryny. Umieść więc w tekście poniższe rzeczy, jeśli to możliwe:

  • Zdjęcie bloggera lub screen jego strony
  • Link do ich strony oraz do profilu w social media
  • Napisz czemu są na liście, co sprawia, że ich blog jest tak ciekawy

 

Krok 3: Outreach
Gdy już opublikujesz posta, następnym krokiem jest wysłanie e-maila do bloggerów lub stron, które umieściłeś w artykule, by ich o tym poinformować. Oto przykład maila, który możesz napisać:
Cześć Jan,
Chciałem tylko dać Ci znać, że zostałeś umieszczony na naszej liście TOP 10 blogerów ogrodniczych 2020 roku - TUTAJ WSTAW LINK
Zostałeś tam wpisany, ponieważ jakość Twoich postów oraz Twoje zaangażowanie w pomoc użytkownikom są na najwyższym poziomie i zasługujesz na rozgłos.
W wolnej chwili zerknij na nasz artykuł i daj znać czy wszystkie dane się zgadzają. Byłbym bardzo wdzięczny za Twoją opinię. Jeśli chciałbyś umieścić link do artykułu na Facebooku lub Instagramie, byłoby świetnie.

Pozdrawiam,
Krzysztof

Pamiętaj, by nie komplikować. Możesz zawsze zamieścić więcej szczegółów, jeśli chcesz, ale osoby, z którymi się kontaktujesz pewnie i tak mają wystarczająco dużo swojej roboty i chciałyby przeczytać Twojego maila w miarę szybko. 

 

Krok 4: Follow up
Wielokrotnie z tej serii poradników dowiesz się jak ważny jest ten krok. Upewnij się, że wysyłasz follow up’y do osób umieszczonych w Twoich treściach. Użycie narzędzia takiego jak np. Boomerang dla przypomnienia jest jak najbardziej zalecane.

 

Wykorzystanie uszkodzonych linków (broken link building)

Internet pełen jest uszkodzonych linków. Często można je znaleźć na wartościowych stronach. Tworzenie linków w oparciu o linki uszkodzone jest dość popularną techniką, która działa na zasadzie pomocy webmasterom naprawienia uszkodzonych linków za pomocą przekierowania na alternatywne treści. 

Choć szczegóły mogą się różnić, proces wygląda mniej więcej tak:

Wyszukanie uszkodzonych linków oraz targetu -> Tworzenie treści -> Outreach

Oto przykład - prowadzisz firmę testującą produkty mleczne i chcesz zbudować linki do podstrony z badaniami naukowymi. Uczelnia w Twoim geo posiada starszą stronę z takimi badaniami, ale większość linków jest uszkodzona. Kontaktujesz się więc z webmasterem w celu wskazania uszkodzonych linków i sugerujesz nowe, zaktualizowane źródło informacji jako alternatywę. Webmaster linkuje do Twojej podstrony -> profit.

Ten proces można powtarzać cały czas. Czasem wykorzystasz swoich treści jako sugerowanej do podmiany w przypadku uszkodzonych linków, a czasem stworzysz nową treść specjalnie w tym celu.

 

Odzyskiwanie linków (link reclamation)

Nieco inną techniką jest odzyskiwanie linków, które niegdyś kierowały do Twojej strony lub wcześniej nie przekazywały jej żadnych wartości.

Jest wiele metod odzyskiwania linków:

404

Są to linki kierujące do stron na Twojej witrynie, które już nie istnieją. Open Site Explorer od MOZ jest dobrym narzędziem do ich wyszukiwania (wejdź w Top Pages i posortuj wg 404). Możesz przekierować te linki lub je naprawić. Możesz również poprosić webmastera o ich zmianę.

Konto MOZ znajdziesz za ułamek ceny w SeoTools!

 

Nielinkujące wzmianki

Dość popularnym i łatwym do znalezienia problemem jest wspominanie przez innych o Twojej stronie lub marce bez linkowania do niej. Często zwykły e-mail do autora wystarczy, by to naprawić. Narzędzia takie jak mention.net, Google Alerts oraz Fresh Web Explorer od MOZ są świetne do wyszukiwania takich wzmianek.

 

Nielinkujące obrazy

Często będziesz znajdował strony korzystające z Twoich zdjęć bez linkowania do oryginalnej strony. Zamiast pisać zażalenie do DMCA w celu wyrzucenia obrazu z ich strony, napisz do webmastera, by wrzucił po prostu link jako atrybut zdjęcia.

Wykorzystaj narzędzia takie jak TinyEye lub Google Image Search do ich znalezienia. Więcej o tym przeczytasz w części 7.

 

Posłowie dotyczące taktyk budowania linków

Ten rozdział opisał jedynie kilka spośród setek różnych sposobów budowania linków, z których możesz skorzystać (lub nawet wymyślić własne). Konkretna taktyka, której użyjesz będzie zależeć od Twoich zasobów, kreatywności, niszy, odbiorców oraz Twojego czasu.

  • Super 8
  • Dzięki! 1

Chcesz zacząć zarabiać w Internecie, ale nie wiesz jak? Szukasz inspiracji i nowych metod? Sprawdź:
>>> 13 sposobów jak zarabiać przez internet! - Zarabianie w Internecie <<<

Odnośnik do komentarza

Dołącz do nas za darmo i naucz się zarabiać!

  • Dostęp do darmowych poradników pokazujących krok po kroku jak zarabiać w Internecie
  • Sposoby zarabiania niepublikowane nigdzie indziej
  • Aktywna społeczność, która pomoże Ci rozwiązać problemy i doradzi
  • Profesjonalne treści na temat SEO, social media, afiliacji, kryptowalut i wiele więcej!

 

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .