Copywriting - Ile zarobisz przez pisanie tekstów na zlecenie
Co jest najważniejszym nośnikiem przekazu w reklamie? Czy jest to obrazek, muzyka? Moim zdaniem jest to tekst. Nieważne czy jest to krótki slogan, czy kilka zdań opisujących produkt albo usługę. Tekst to sposób na dotarcie do każdego potencjalnego klienta. Za jego pomocą opiszesz do czego służy Twój produkt i zachęcisz do jego zakupu. W dzisiejszych czasach mało kto kupuje oczami - powstaje coraz więcej serwisów, w których każdy może napisać swoją opinię o produkcie i wyrazić swoje odczucia z jego użytkowania.
Spis treści
Sam copywriting nie jest niczym nowy - powstał wraz z ukazaniem się pierwszych sloganów reklamowych, dlatego często jako jego definicję podaje się Tworzenie haseł reklamowych na zlecenie. Definicja ta jednak rozszerzyła się wraz z rozwojem Internetu. Aktualnie copywriter pisze również artykuły, teksty SEO i wszelkiej maści prasówki.
Czy do takiej pracy potrzebny jest kurs copywritingu potwierdzający nasze umiejętności? Nie, wystarczy potrafić napisać kilka poprawnych gramatycznie i ortograficznie zdań (w przypadku ortografii to również nie jest regułą z uwagi na automatyczne podkreślanie błędów przez popularne edytory tekstów.
Ile możesz zarobić jako copywriter
Wycena artykułu może wahać się w zależności od jego przeznaczenia. Jeśli tekst jest stricte zapleczowy i jego przeznaczenie to pozycjonowanie google (teksty SEO), nie musi on być wtedy specjalnie ciekawy, ponieważ jego rolą jest wybicie stron w oczach wyszukiwarki, a nie zainteresowanie czytelnika. Przeważnie jedynym czytelnikiem takiego tekstu jest robot wyszukiwarki. Zarabianie na pisaniu może dać Ci całkiem nieźle zarobić!
W przypadku artykułu na bloga lub fanpage, tekst musi być interesujący, wręcz porywający i zachęcający do powrotu na stronę.
Pamiętaj, że tematyka tekstów może być najróżniejsza. Jednego dnia będziesz pisać o wakacjach w egipcie i zachwalać ich niską cenę, a kiedy indziej napiszesz tekst o nowym szamponie przeciwłupieżowym dla mężczyzn wychwalając jego niesamowite i innowacyjne właściwości.
Przykładowe ceny:
- tekst zapleczowy, 1000 znaków - 5zł
- artykuł na stronę, 1000 znaków - 10zł
- korekta tekstu po "tanim" copywriterze, 1000 znaków - 20zł
Gdzie zarabiać jako copywriter
Goodcontent
Innowacyjny portal do zlecania i tworzenia tekstów, który umożliwia bezpośredni kontakt pomiędzy copywriterem a zleceniodawcą. Obie strony mogą dogadać się w sprawie ceny oraz dokładnej tematyki tekstów.
Zleceń na tym portalu jest naprawdę sporo we wszystkich kategoriach, dzięki czemu każdy doświadczony jak i młody copywriter znajdzie coś dla siebie.
Giełda Tekstów
Giełda Tekstów to serwis działający na zasadzie tworzenia bazy artykułów, spośród których klient ma możliwość wybrania tego, co jest mu aktualnie potrzebne. Taka konstrukcja portalu sprzyja tworzeniu prostych i powtarzalnych tekstów z różnych branż.
Od 2021 rejestracja w portalu jest zamknięta, a użytkownicy, którzy chcą otworzyć konto muszą wysłać próbki tekstu na mail administracji. Każdego miesiąca otwierane są konta dla 10 najlepszych copywriterów.
Textbrookers
Jeden z najbardziej popularnych portali do zlecania i pisania tekstów za pieniądze.
Interfejs serwisu jest bardzo przejrzysty, a dodatkowo ciekawą funkcją jest możliwość awansu na wyższego stopniem copywritera.
Początkowo posiadamy jedynie możliwość tworzenia tekstów preclowych, jednak po jakimś czasie możemy awansować, co otworzy przed nami nową ścieżkę na rozwój i da możliwość brania tekstów za wyższe stawki.
Praca na UseMe i podobnych portalach
Istnieje sporo portali jak UseMe, Oferia, Oferteo, Freelancer, itp. które skupiają nie tylko copywriterów, ale również osoby z innych branż jak grafika czy programowanie.
Są to portale typowo ogłoszeniowe, w których twórcy i zleceniodawcy mogą stworzyć konto i dodawać swoje oferty. Jako freelancer copywriter w wielu z nich możesz stworzyć swój profil, w którym masz możliwość szerszego przedstawienia siebie i swoich prac dla potencjalnych klientów.
W portalach tych możesz przeglądać dokładnie opisane oferty przez ludzi i firmy z różnych dziedzin, od mody, przez medycynę, aż do motoryzacji i energii odnawialnych. Na pewno więc znajdziesz tam coś dla siebie.
Jakie cechy powinna posiadać osoba, którą interesuje copywriting
Przede wszystkim lekkie pióro! Jeśli nie posiadasz tzw. łatwości pisania, początkowe zlecenia mogą być katorgą, ale nie powinieneś się zniechęcać. Tę umiejętność możesz wyćwiczyć wraz z kolejnymi zleceniami.
Ważnymi cechami są również kreatywność i oryginalność. Jeśli nie będziesz potrafił stworzyć ciekawego i porywającego tekstu, zginiesz pośród tysięcy innych copywriterów. Nikogo nie interesuje "lanie wody" - najważniejszy jest zwięzły i interesujący przekaz informacji.
Dodatkowym atutem jest znajomość zagadnień takich jak pozycjonowanie stron internetowych. Praca copywritera nie musi ograniczać się tylko do pisania artykułów samych w sobie. Skuteczne pozycjonowanie opiera się m.in. o dobór odpowiednich słów kluczowych i odpowiednie rozmieszczenie ich w tekście. Dlatego teksty SEO są tak pożądane przez właścicieli stron.
Polecane książki na temat copywritingu
Jeżeli interesujesz się pracą jako copywriter warto zasięgnąć wiedzy jak pisać naprawdę dobre teksty. Możemy polecić poniższe książki które naprawdę dobrze to opisują i uczą. Lepsze teksty = wyższe zarobki i więcej klientów!
Copywriter - praca zdalna
Jako copywriter nie musisz ograniczać się jedynie do pisania tekstów dla kogoś. Możesz np. prowadzić swojego bloga i podpiąć pod niego program partnerski.
Interesuje Cię copywriting? Sprawdź inne wpisy na naszej stronie
3 komentarze
Rekomendowane komentarze
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się