Skocz do zawartości

Big data – co to? Definicja i przykłady


Ciamciaj

1 459 wyświetleń

Setki terabajtów danych przetwarzane są dzień w dzień. Analizowanie ich jest złożonym procesem, który jest głównym przedmiotem stosunkowo nowej dziedziny – big data. Tego typu badania mają przełożenie na wiele aspektów funkcjonowania biznesu, także w e-commerce.

Co to jest big data? Definicja

Pierwsza definicja big data powstała prawdopodobnie w 2001 roku. Została ukuta przez amerykańską firmę badawczo-rozwojową. Zgodnie z nią, aby można było zaliczyć dane działania do big data, muszą one dotyczyć analizy bardzo dużej ilości danych (często zupełnie różnego rodzaju). Drugim warunkiem jest wysoka prędkość w przetwarzaniu tych informacji, trzecim zaś wysoki stopień zróżnicowania jakościowego.

Big data jest współcześnie motorem napędowym wielu biznesów, przede wszystkim tych największych, które pod względem organizacyjno-finansowym są w stanie pozwolić sobie na dokonywanie tak zaawansowanych badań. Niemniej jednak analiza big data znajduje zastosowanie także w marketingu internetowym. Bardziej skomplikowane i wielopłaszczyznowe badanie SEO w pewnym sensie również mogą podlegać pod big data w zależności od wykorzystywanej metodologii badań. Rezultatem stosowania big data w e-commerce może być lepsza optymalizacja stron i sklepów internetowych. W efekcie tego właściciele biznesów prowadzonych online mogą odnotowywać wyższy współczynniki ruchu na stronie, konwersji oraz sprzedaży.

Big data i nowoczesna analityka biznesowa

Bezpośrednio związaną dziedziną z big data jest analityka biznesowa. W jej obrębie analizy big data stanowią jedno z wykorzystywanych, ale jednocześnie najważniejszych narzędzi. W procesach analityki biznesowej realizowane są poszczególne procesy dedukcyjne i indukcyjne, które bazują na danych zastanych, uzyskanych za pomocą big data. Te zaś informacje poprzez zestawienie porównawcze z innymi danymi i indykatorami mogą tworzyć dane wywołane, stanowiące nową i cenną wiedzę dla firm. Wszystkie powyżej wymienione badania i szereg innych związane są z zaawansowaną matematyką, ekonomią, statystyką i informatyką.

Big data a pozycjonowanie stron i sklepów internetowych

Badania big data na rynku pozycjonowania stron i sklepów internetowych dopiero raczkują. Coraz częściej można się jednak z nimi spotkać. Profesjonalna implementacja analityki wykorzystującej big data w zakresie SEO może przynieść niesamowite rezultaty. Poprzez analizę danych demograficznych i behawioralnych użytkowników witryn internetowych, sposobów, w których poruszają się oni po danych stronach, można formułować wnioski dotyczące optymalizacji kodu i grafiki. Wszelkie kampanie reklamowe, promocyjne, w tym także te związane z usługami Google, będą coraz częściej powstawały w oparciu o analizy niemalże niezliczonych terabajtów danych. Wszystko to pomoże skutecznie w dostosowaniu i tworzeniu jak najlepszych stron internetowych, które sprzedają produkty lepiej od konkurencyjnych.

Big data – przykłady zastosowania

Istnieje wiele fenomenalnych przykładów zastosowania big data w biznesie. Techniki te powszechnie stosowane są przede wszystkim przez duże firmy, koncerny i korporacje. Masowo wykorzystywane są przez banki. Big data dostarcza świetnych rozwiązań na różnych polach. Wymienić warto chociażby słynny wniosek poparty analizą danych sformułowany swego czasu przez jedną z największych firm kurierskich. Postulował on wprowadzenie ograniczenia dla kierowców samochodów transportowych, polegające na… zakazaniu, kiedy to możliwe, skręcania w prawą stronę. Jakkolwiek kuriozalny nie jest to wniosek, przyśpieszył czas dostaw i zaoszczędził firmie olbrzymie pieniądze.

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .