Skocz do zawartości

Ciamciaj

119 wyświetleń

Utworzenie profesjonalnego bloga, nawet bez znajomości podstaw programowania, jest obecnie bardzo proste. Na przykładzie najpopularniejszego CMS'a (systemu zarządzania treścią), Wordpressa, zainstalowanie systemu, wgranie szablonu i wtyczek to zaledwie kilka kliknięć.

Proste jest również monetyzowanie ruchu, ponieważ rynek daje nam wiele gotowych narzędzi od prostych reklam, przez linki partnerskie, dedykowane współprace, aż do sprzedaży linków sponsorowanych, a przecież możemy zbudować również własny produkt.

W całym procesie, niezależne czy dla osoby prywatnej czy firm, relatywnie trudne jest jedynie pozyskiwanie ruchu i budowanie grona odbiorców. Na tym etapie zwykle pojawiają się schody, dlatego postanowiliśmy przygotować i przedstawić 7 metod jak skutecznie promować swojego bloga.

Twórz wartościowe treści dla swoich odbiorców

Absolutną podstawą podejmowania działań marketingowych jest posiadanie poprawnych i jakościowych treści, bo inne są tak naprawdę antyreklamą. Uwaga użytkownika w Internecie jest dziś rozchwytywana do granic, więc jeśli chcemy zbudować grono odbiorców, to musimy zapewniać czytelnikom wartość, żeby stać się dla nich źródłem informacji do którego będą wracać.

W końcu co nam po pozyskaniu użytkownika, który wywróci oczami po przeczytaniu 2-3 zdań, wyjdzie z bloga, przypnie nam negatywną łatkę i już nigdy nie wróci? Nic, to pusta statystyka, a celem promocji bloga jest pozyskiwanie użytkownika, który będzie do nas wracał i z czasem stanie się konsumentem usług czy produktów, które oferujemy lub reklamujemy.

We wpisach blogowych nie jesteśmy ograniczeni liczbą znaków, więc powinniśmy wykorzystywać tą przestrzeń do dawania przedsmaku świadczonych przez nas usług. Firma zajmująca się SEO, może np. tworzyć obszerne Case Study przedstawiające audyt strony czy proces linkowania, pokazując tym samym swój kunszt w tej dziedzinie i linkując wewnętrznie do usług czy innych postów. Takie działanie nosi nazwę content marketingu.

Ruch organiczny z wyszukiwarki

Ruch z wyszukiwarek, mimo ogólnego rozwoju mediów społecznościowych, pozostaje głównym źródłem ruchu stron internetowych (źródło). Sam ruch organiczny, czyli ten darmowy, odpowiada zwykle za ponad 50% wejść, jakie uzyskuje dana strona, a social media zaledwie za 5%. Dlatego właśnie odpowiednie dostosowanie strony pod SEO powinno być naszym priorytetem, a każdy blogger powinien znać podstawy pisania tekstów dla użytkownika i wyszukiwarki jednocześnie.

Pozycjonowanie bloga powinniśmy zacząć od zoptymalizowania działania strony, czyli zadbania o czynniki techniczne, takie jak szybkość, czy poprawność działania. W przypadku Wordpressa mamy do dyspozycji wiele wtyczek, które w tym pomogą, a jeśli strona była robiona na zamówienie, to warto poprosić twórcę o odpowiednie przygotowanie twojego bloga pod kątem wyszukiwarek.

Kolejnym krokiem są dobre, czytelne, unikalne i jakościowe treści, co nie powinno być problemem dla żadnego bloggera. Należy jednak zadbać o odpowiednio nasycone frazy kluczowe w tekście oraz jego długość, czyli pisanie tekstów nie tylko dla użytkownika, a również robota wyszukiwarki. Mogą w tym pomóc takie programy jak Website Auditor czy SurferSEO.

Finalnie powinniśmy zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne między wpisami, co pomaga w indeksowaniu strony i wpływa na pozycjonowanie oraz pozyskanie linków zewnętrznych z wpisów gościnnych, artykułów sponsorowanych, for tematycznych czy poprzez link building (Black-Hat SEO).

Poradnik gdzie kupować linki SEO

Do głębszej analizy strony, a szczególnie pozyskania i oceny linków, potrzeba zaawansowanych programów jak Ahrefs czy MajesticSEO. Programy tego typu są bardzo drogie, bo ich ceny zaczynają się od 100$/miesiąc za najniższy pakiet, dlatego zachęcamy do sprawdzanie paczki narzędzi SEO Tools na naszym forum (reklama ST), gdzie za ułamek wspomnianej kwoty zyskujemy dostęp do tych i dziesiątek innych, narzędzi.

Media społecznościowe - profile

Na platformach społecznościowych nie pozyskamy pasywnego, organicznego ruchu, a musimy stale publikować wartościowe treści, żeby podtrzymywać zasięg. Jest to jednak jedno z najlepszych miejsc do budowania relacji z czytelnikami, a więc pozyskiwania wiernych czytelników poprzez wchodzenie w interakcje np. w sekcji komentarzy.

Dużym błędem, który nadal popełnia wielu bloggerów, jest spamowanie swojej strony na Facebook, czy innej platformie, postami ze swojej strony bez dodawania innych treści. Portale walczą o atencje użytkownika, dlatego coraz więcej z nich ogranicza organiczne zasięgi wpisów, które zawierają link do zewnętrznej strony, żeby ograniczać odpływ użytkowników z danego portalu.

Dlatego najlepiej dodać link do swojego bloga w opisie profilu, przypiąć interesujący post z bloga na górze profilu, a następnie dodawać jakościowe treści dzięki którym nasz profil zyska większą ekspozycje. Takie działanie to, z angielskiego, Personal Branding, czyli budowanie marki osobistej w danej niszy poprzez tworzenie wartościowych treści, co z czasem pozwala pozyskać stałych czytelników.

Chodzi więc o tworzenie jakościowych treści, dzielenie się swoim doświadczeniem czy spostrzeżeniami na temat bieżących wydarzeń i jedynie okazjonalne wspominanie o nowych wpisach na blogu lub przytaczanie starych, jeśli jest ku temu okazja.

Takie działanie w mediach społecznościowych stosują największe marki świata, które rozumieją, że udostępniając jedynie swoje produkty, czy usługi, nigdy nie zbudują zasięgów, a dla niezależnego bloggera jest to jeszcze ważniejsze, bo jest jednostką, nie korporacją, więc powinien być bliżej ludzi.

Grupy Facebook i Discord

Poza budowaniem własnych profili warto dodatkowo wykorzystać już istniejące grupy, które, szczególnie na Facebooku i Discordzie, są obecnie bardzo popularne. Co robić na takich grupach?

Na przykład, jeśli piszemy bloga turystycznego, to możemy dołączyć do grup o tej tematyce i poinformować, że napisaliśmy poradnikowy artykuł o wyjeździe do danego kraju, lub podlinkować dany artykuł w ramach odpowiedzi na zadane pytanie. Takie działanie jest skuteczne, ponieważ pomocny artykuł poradnikowy, szczególnie jeśli dotyczy niszowego tematu, jest chętnie podawany dalej, czy przytaczany jako odpowiedź przez innych użytkowników już bez naszej interakcji. Przykłady grup (są ich setki w Polsce a na świecie tysiące w tej tematyce) oraz reklama jednego z użytkowników:

grupy-facebook.png

promowanie-bloga-na-facebooku.png

Warto więc zbudować listę tematycznych grup i co kilka dni przeglądać, czy których z naszych wpisów może się okazać pomocną odpowiedzią na zadanie pytanie, a nawet pochwalić się nowym wpisem, o ile administracja grupy na to pozwala.

Jak wypromować bloga - tematyczne fora

Fora internetowe zostały w dużej mierze wyparte przez grupy na Facebook czy Discord, jednak to nadal miejsca gdzie możemy znaleźć nowych czytelników i wypromować swojego bloga. Ważne jest, żeby znalezione forum nie było przypadkowe, a zgodne z tematyką twojego bloga.

Co robić na takim forum? Na początku warto zadbać o swój profil, czyli dodać krótki opis swojej osoby, oraz sygnaturę z linkiem i zachętą do odwiedzenia twojego bloga. Po tym zostaje jedynie aktywność, czyli interakcje z użytkownikami i odpowiedzi na ich pytania. Każda odpowiedź zapewnia ekspozycje naszej sygnatury wśród użytkowników, którzy są zainteresowani daną niszą, co daje szanse na pozyskanie nowych czytelników.

Poza samą aktywnością warto również tworzyć tematy, które przydadzą się użytkownikom danego forum, a więc poradników czy Case Study. W takim temacie możemy pokazać wiedzę w swojej branży, a to zachęci do odwiedzenia naszego bloga po więcej takich treści. Wartościowy wpis może być reklamą na lata, ponieważ użytkownicy forum często odświeżają taki temat zadając kolejne pytania, oraz indeksuje się w Google i potrafi osiągać wysokie pozycje, o ile autorytet forum jest wysoki.

Jak promować bloga - recykling treści

Tworzenie jakościowych treści na blogu wymaga dużej ilości researchu, który można następnie wykorzystać w promowaniu bloga. Takie działanie nosi nazwę recyklingu treści i polega na tworzeniu nowych treści z informacji, które już mamy i są sprawdzone.

Na przykładzie tego wpisu i nagłówka o ruchu organicznym, jesteśmy w stanie wyciągnąć dane o % udziale ruchu do stron internetowych, procesie optymalizacji bloga pod SEO, a na podstawie całego artykułu przygotować skróconą wersję "7 metod jak promować bloga"

Z jednego obszernego wpisu jesteśmy w stanie pozyskać sporo treści, które będą dodatkowo budować naszą markę w branży i promować bloga. Te same informacje, w skróconej lub rozszerzonej formie, możemy przedstawić w formie video, audio, wysłać newsletter, czy skracać do esencji i publikować na mediach społecznościowych.

Takie działanie pozwala na tworzenie treści niskim nakładem pracy, a często jest zaniedbywane - piszemy obszerny post, promujemy go i zapominamy, licząc, że zacznie się pozycjonować w wyszukiwarce Google. W ten sposób marnujemy już wykonany research i potencjalne treści do portali społecznościowych, które mogą zbudować nasz zasięg.

Promowanie bloga - wpisy gościnne

Dobrą metodą na promocję bloga jest również gościnny wpis u innych blogerów działających w tej samej tematyce, ponieważ otwiera nas na nowych użytkowników w danej niszy, a czasem nawet zapewnia link dofollow do naszej strony, co pomaga w SEO. Jak pozyskać kontakt i napisać wpis gościnny?

Na samym początku musimy zbudować listę słów powiązanych z naszą tematyką, a następnie przeszukać Google w poszukiwaniu tematycznych blogów. Na blogach znajdziemy zwykle podstronę "kontakt," a jeśli nie, to możemy poprosić o dane do kontaktu w komentarzu, czy na połączonych mediach społecznościowych. Po uzyskaniu kontaktu i uzgodnieniu szczegółów co do rodzaju tekstu, czy linku (nofollow/dofollow), jaki znajdzie się w tekście, możemy przejść do pisania.

Warto pamiętać, że współprace tego typu determinuje głównie rodzaj osadzonego w tekście linku. Jeśli jest to link nofollow, to możemy napisać przydatny tekst dla użytkowników, który nie będzie szczególnie dobrze zoptymalizowany pod SEO. Natomiast jeśli mamy możliwość dodania wpisu z linkiem dofollow, a domena jest mocna, to warto możliwie dobrze zadbać o optymalizacje pod wyszukiwarki.

Wpisy gościnne w łatwy sposób możemy zakupić na takich portalach jak:

Będzie to opcja droższa niż bezpośrednie zwrócenie się do danej strony, ale zdecydowanie szybsza. 

Guest posty to również dobra szansa cross promocji, czyli szerszej współpracy, na swoich profilach w mediach społecznościowych, co pozwala zwiększyć zasięgi obu storn.

Gdzie promować bloga - lista mailingowa

Uwaga użytkownika w Internecie jest bardzo rozproszona, dlatego promowanie bloga to nie tylko pozyskiwanie nowych, ale także angażowanie i podtrzymywanie uwagi czytelników.

Najlepszym narzędziem do bezpośredniego kontaktu z czytelnikiem naszego bloga jest adres e-mail, ponieważ uwaga w mediach społecznościowych jest bardzo rozproszona, a profile nie są naszą własnością i bywają blokowane bez większego powodu. Natomiast lista mailingowa to realnie nasza baza, która możemy wykorzystywać jak tylko chcemy. O czym pisać w takim newsletterze?

Dobrym sposobem na prowadzenie angażującego newslettera jest opisywanie procesu tworzenia danego wpisu na blogu, oraz tego co działo się u nas od ostatniego wpisu. W taki sposób, opowiadając o procesie powstawania (storytelling), swoją książkę "Finansowy Ninja" reklamował Michał Szafrański, czyli jeden z największych blogerów. Opisywanie działań zza kulis jest świetnym narzędziem, żeby skutecznie promować bloga, budując jednocześnie relacje z czytelnikami.

Budowanie takiej listy wymaga jednak zasięgów, więc nie jest to najlepsze narzędzie dla początkujących blogerów, choć i oni powinni próbować zbierać maile już od pierwszych dni działania. W jaki sposób możemy skłonić czytelników, żeby podali nam swojego maila?

Warto zbudować tzw. "Lead Magnet," czyli darmową treść w zamian za podanie adresu e-mail. Najpopularniejszym magnesem leadów jest darmowy e-book związany z daną niszą, który oferuje nieco więcej niż można dostać na blogu. Taki produkt możemy promować na blogu jako banner, popout podczas pisania wpisów, na dole każdego wpisu czy w mediach społecznościowych.

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .