Skocz do zawartości
  • Zarejestruj się za darmo i naucz się zarabiać online!

    • Dostęp do darmowych poradników pokazujących krok po kroku jak zarabiać w Internecie
    • Sposoby zarabiania niepublikowane nigdzie indziej
    • Aktywna społeczność, która pomoże Ci rozwiązać problemy i doradzi
    • Profesjonalne treści na temat SEO, social media, afiliacji, kryptowalut, sztucznej inteligencji i wiele więcej!

Ciamciaj

1 501 wyświetleń

Blog to jedno z najlepszych narzędzi content marketingu, czyli marketingu z wykorzystaniem treści, który polega na dostarczaniu użytkownikom wartościowej wiedzy z danej niszy za darmo, co ma sprawić, że zainteresują się oni oferowanym przez nas produktem lub usługą.

Takie działanie ma jednak sens tylko wtedy, gdy ktoś faktycznie czyta nasze treści. Czytelników możemy pozyskać z mediów społecznościowych, poleceń, reklam na forach internetowych, czy na portalach, jednak jednym prawdziwie stałym ruchem jest ruch organiczny z wyszukiwarki, który możemy zdobyć jedynie poprzez działania SEO. Jeżeli jeszcze nie posiadasz bloga, a chciałbyś go prowadzić sprawdź nasz poradnik jak zacząć prowadzenie bloga oraz jak założyć bloga.


Spis treści


SEO - historia i kierunek zmian

Termin "pozycjonowanie i optymalizacja stron" pojawił się pierwszy raz na uniwersytecie Stanforda w USA już w 1997 roku i choć sam termin nie wymaga aktualizacji, to jego znaczenie zmieniało się niemalże każdego roku wraz z powstawaniem nowych algorytmów.

Najważniejszym wydarzeniem w historii wyszukiwarek internetowych było powstanie wyszukiwarki Google, a następnie jej pełna dominacja. Obecnie Google odpowiada na ponad 92% wszystkich zapytań, jakie wpisujemy w wyszukiwarki internetowe, dlatego pisząc o historii SEO, piszemy tak naprawdę o zmianach i ewolucji algorytmów Google.

Wzrost znaczenia jakości treści w wynikach wyszukiwania

Pozycjonowanie stron w pierwszych kilkunastu latach działania wyszukiwarki Google, od powstania w 1998 roku do lat 2012 - 2015, było dość proste. Algorytm wyszukiwarki nie rozumiał sensu treści na stronie i jedyne co potrafił to rozpoznawać jej unikalność, a podobny problem miał z linkami - nie rozpoznawał ich jakości, więc łatwo było go oszukać.

Pierwszym krokiem do walki z treściami niskiej jakości (thin content) był algorytm Panda wprowadzony w 2011 roku i rozwijany do dzisiaj. Jego działanie odczuliśmy na Polskim rynku dopiero w 2014/2015 roku i było to prawdziwe trzęsienie. Od tego momentu czytelna, unikalna i jakościowa treść stała się wymogiem skutecznego pozycjonowania, a waga jakościowych treści rośnie rok do roku.

W 2019 roku Google zszokował świat SEO wprowadzając kolejny algorytm nazwany BERT, dzięki któremu boty Google rozumieją już nie tylko czytelność i unikalność, a cały sens tekstu. BERT to algorytm, który ma docelowo rozumieć język naturalny i rozpoznawać wartościowe treści dla danego zapytania by jak najlepiej służyć użytkownikowi, który szuka danych informacji.

Pozyskiwanie linków było i nadal jest kluczowe

Pierwszym potwierdzonym czynnikiem rankingowym, który uważany jest za najważniejszy do dzisiaj, były linki przychodzące do danej domeny.

Jeszcze do połowy drugiego dziesięciolecia 21 wieku jednym ze skuteczniejszych działań SEO było tworzenie tzw. blastów, co polegało na masowym tworzeniu nawet dziesiątek tysięcy linków dowolnej jakości w krótkim czasie za pomocą programów SEO. Takie działanie było w stanie oszukać algorytm, że dana domena jest zaufana i wartościowa, bo bardzo często linkowana, czyli rzekomo polecana przez innych użytkowników.

Obecnie takie działanie jest niedopuszczalne, ponieważ algorytmy wyszukiwarki coraz lepiej wyłapują linki niskiej jakości, a wszystko zaczęło się od wprowadzenia algorytmu o nazwie Pingwin, który zaczął karać strony posiadające linki przychodzące niskiej jakości.

Google od lat aktywnie dąży do spełnienia swojego marzenia by wyeliminować Black-Hat SEO, które oznacza przede wszystkim tworzenie sztucznych linków, żeby móc sortować strony jedynie z uwagi na ich rzeczywistą wartość. Mimo wszystko pozyskiwanie linków nadal jest kluczowe i choć Google znacząco utrudnia zadanie, zwracając większą uwagę na jakość, to nic nie wskazuje, żeby rola linkowania miała w najbliższym czasie maleć, a webmasterzy muszą się jedynie dostosować do nowych oczekiwań, co do jakości linków.

Jak to się ma do pozycjonowania bloga?

Wskazany kierunek SEO, w którym liczy się jakość treści i linki wysokiej jakości jest bardzo przychylny pozycjonowaniu bloga. Każdy blogger ma przecież na celu tworzenie dobrych tekstów dla swoich czytelników, a Google właśnie te działania nagradza - teksty pisane nie dla robota, a dla użytkownika i coraz lepiej potrafi je rozpoznawać. Jeśli chodzi o linki, to wśród bloggerów popularne są tzw. "guest posty," a więc swoiste cross promocje wśród bloggerów, które dają bardzo mocne linki, pozyskane niskim kosztem. Oznacza to, że bloggerzy mają w swoich rękach wszystko, czego potrzeba, żeby piąć się w wyszukiwarce Google.

Jak pozycjonować bloga

Pozycjonowanie bloga poprzedza szereg decyzji, które wydają się błahe, a bardzo mocno wpływają na cały proces SEO. Na co warto zwrócić uwagę i jakich błędów nie popełniać?

Wybór domeny i hostingu

Domena to nazwa strony z daną końcówką, więc na przykładzie Google to "Google.com" lub "Google.pl," jako dwie, różne, domeny. Nazwa powinna oddawać tematykę bloga, być łatwa w zapamiętaniu, jednak nie ma szczególnej wagi w procesie SEO. Ważna jest jednak końcówka, ponieważ Google daje priorytet domenom lokalnym na rynku lokalnym, więc tworząc polskiego bloga, należy koniecznie wybrać końcówkę ".pl."

Hosting to serwer, na którym osadzona jest domena. Wpływa on na szybkość i stabilność działania strony, oraz narzuca ograniczenia co do dostępnego transferu czy pojemności. Tym samym zły serwer narzuca wiele ograniczeń na stronę, które nie podlegają optymalizacji SEO. Wybór odpowiedniego hostingu jest kluczowy, dlatego zachęcamy wybór jednego z polecanych i sprawdzonych hostingów.

Wybór CMS

CMS to system zarządzania treścią, czyli miejsce w którym możemy tworzyć nowe wpisy, grafiki czy produkty do sklepu. Wybór systemu zarządzania treścią pada najczęściej na Wordpress, który jest tak naprawdę bezkonkurencyjny na rynku, dając wszystko co potrzebne do blogowania, czy działań SEO. Podstawowa optymalizacja bloga na Wordpress nie wymaga żadnych umiejętności programowania, ponieważ wystarczy zainstalować i odpowiednio dostosować wtyczki, takie jak, np.:

  • All In One SEO Plugin
  • Yoast SEO
  • WP Rocket
  • WP Fastest Cache

Wykorzystanie dostępnych narzędzi od Google

Do pozycjonowania blogów warto wykorzystać darmowe narzędzia od Google, które zapewniają wiele danych odnośnie działania strony. Najważniejsze z nich to Google Search Console, czyli narzędzie monitorujące jak strona radzi sobie w wyszukiwarce oraz Google Analytics, które pozwala śledzić zaangażowanie użytkowników w treści na blogu - współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stornie, co uważane jest za czynnik rankingowy.

Pozycjonowanie bloga - On-Page SEO

On-page SEO to działania wykonywane bezpośrednio na naszym blogu, optymalizacja treści, dobór odpowiednich słów kluczowych, oraz optymalizacja bloga pod czynniki techniczne, takie jak szybkość działania czy czas wczytywania bloga.

Powyższe zadania są kluczowe w procesie pozycjonowania bloga, ponieważ jeśli blog nie jest odpowiednio zoptymalizowany, to pozyskiwanie backlinków nie ma większego sensu.

Przydatne testy do optymalizacji bloga pod czynniki techniczne

Optymalizację SEO należy rozpocząć od audytu, który wskaże nam wszystko, co musimy poprawić, żeby roboty Google pokochały naszą stronę.

Na samym początku warto wykonać podstawowy test Mobile-Friendly Test od Google, żeby utwierdzić się, czy utworzona przez nas strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym. Natomiast najlepszym miejscem do wykonania technicznego audytu bloga jest test Google Page Insights, który największy nacisk stawia na szybkość działania na urządzeniach przenośnych.

google-test-insight.png

Inne godne uwagi testy do analizy technicznej bloga to Pingdom Tools oraz Gmetrix, które pokażą nam dodatkowo czas wczytywania strony z różnych lokalizacji czy rozmiar wczytywanej strony.

Docelowo powinniśmy dążyć, żeby czas pełnego załadowania bloga nie przekraczał 1 sekundy, rozmiar 1 MB, a ilość żądań serwera 40. Możemy to osiągnąć dzięki optymalizacji grafik, dbając o odpowiedni rozmiar i leniwe ładowanie (ang. Lazy Load), czyli odłożenie ładowania grafik poza ekranem czy kompresję, wczytywanego przy ładowaniu strony, kodu.

Jak wypozycjonować bloga dzięki optymalizacji treści?

Roboty Google lubią gdy strona spełnia podstawowe czynniki techniczne, jednak jeszcze bardziej, gdy na stronie znajdują się wysokiej jakości treści.

Proces optymalizacji treści należy zacząć od analizy słów kluczowych, czyli wyznaczeniu pod jakimi słowami chcemy się wyświetlać w wyszukiwarce Google oraz oceny ich konkurencyjności. Frazy kluczowe powinny być dostosowane do naszych możliwości, więc jeśli nasza domena nie jest przesadnie mocna, to warto wykorzystać frazy long tail, czyli mniej konkurencyjne rozszerzenia głównych fraz.

Przed pisaniem wpisu warto sprawdzić podobne artykuły, a konkretnie top 5 - 10 wyników pod dane zapytanie i wyciągnąć średnie zagęszczenie głównego słowa kluczowego, średnią długość tekstu, ilość nagłówków czy obrazków. Takie dane pozwolą wpisać się w optymalne dla botów Google wartości.

Dodatkowo można zapisać podpowiedzi Google do danego słowa kluczowego, które znajdziemy na dole pierwszej strony wyszukiwania dla danego hasła. Algorytm Google coraz lepiej rozumie kontekst danego tekstu, więc warto zapisać zbiór powiązanych słów i wykorzystać je w treści.

podobne-wyszukiwania.png

Na rynku istnieją programy, które są w stanie wykonać całą tą pracę za nas jak, np. SurferSEO (najlepsze, płatne rozwiązanie), Website Auditor (gorsze, darmowe rozwiązanie), oraz wtyczki, jak np. Keyword Surfer, które pozwolą szybciej wyciągnąć wartości co do długości tekstu, czy zagęszczenia słów kluczowych z wyszukiwarki.

Mając za sobą audyt fraz kluczowych, możemy przejść do pisania wartościowych treści, które możliwie najlepiej odpowiedzą na zapytanie, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Poniżej przedstawiam screen z jednego z serwisów gdzie wykonaliśmy taki audyt i zaczęliśmy tworzyć treści zoptymalizowane Surferem:

wyniki-surfer-seo.png

Finalnie, optymalizacja treści na blogu to również dopasowanie odpowiedniego meta tittle oraz meta description, czyli tytułu i opisu dla wyszukiwarki. Ważne jest, żeby główne słowo kluczowe znalazło się w opisie, ponieważ poza tym, że jest to dobre dla SEO, to zostaje pogrubione, co zwiększa szansę, że dany użytkownik wejdzie właśnie na naszą stronę.

Czynniki SEO - linkowanie wewnętrzne, struktura

Pozycjonowanie bloga to nie tylko odpowiednio dobrane słowa kluczowe czy czynniki techniczne jak szybkość działania i czas wczytywania strony, a również czynniki stricte SEO, jak odpowiednia struktura strony, linkowanie wewnętrzne na blogu, czy dostosowane opisy obrazków dla wyszukiwarek (alt tagi).

Dzięki linkowaniu wewnętrznemu, robot Google lepiej rozumie o czym są treści na naszym blogu i lepiej się po nim porusza, a równie ważna jest odpowiednia struktura, zwana strukturą SILO. Zakłada ona, że żadna podstrona, szczególnie taka, na której nam zależy, nie powinna być oddalona od strony głównej dalej niż 4 kliknięcia.

Jak zbudować autorytet bloga?

Za autorytet domeny odpowiada głównie zjawisko "Link Juice," czyli przekazywania mocy między podstronami. Najłatwiej zrozumieć to na przykładzie DA (Domain Authority) oraz PA (Page Authority). DA to autorytet całej domeny, a PA to autorytet konkretnej strony.

Zwykle największy autorytet ma strona główna, która linkuje do kategorii, tagów i wpisów przedstawionych na stronie głównej. Dlatego jest to nazywanie przekazywaniem mocy, czy potocznie rozlewaniem się soczku (mocy wynikającej z linkowania) po całej domenie, w tym wypadku blogu.

Wykorzystanie linkowania wewnętrznego oraz odpowiedniej struktury pozwala budować silną domeną korzystając z autorytetu, który już posiadamy, a to może z czasem sprawić, że nowo napisane wpisy od razu będą zyskiwały wysoki autorytet i rankowały wysoko w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie bloga - Off-Page SEO

Wypozycjonowanie bloga bez działań Off-Page, szczególnie przy konkurencyjnych frazach, jest niemalże niemożliwe, ponieważ bez mocnej i stażowej domeny, treści, nawet te najlepiej zoptymalizowane, nie mają takiej siły, jak powinny.

Wiele narzędzi umożliwiających pozycjonowanie bloga, analizę konkurencji, zdobywanie linków, rozwój social media i treści na blogu dostęnych jest w forumowej usłudze SeoTools. Za ułamek ceny możesz otrzymać dostęp do setek narzędzi, które drastycznie ułatwią Ci zdobycie wysokich pozycji.

Dołącz do SeoTools i korzystaj z najlepszych narzędzi SEO!

Pozycjonowanie bloga - White-hat

White-hat SEO to mrzonka Google, która póki co ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, ponieważ wymagałaby pełnej uczciwości wszystkich webmasterów, co jest nieosiągalne. Oczywiście Google pracuje nad algorytmami, które mają na celu wyłapywanie nienaturalnych treści i choć jest w tym coraz lepsze, to pozycjonowanie nadal w głównej mierze opiera się na pozyskiwaniu linków.

Strategia białego kapelusza sprowadza się do stworzenia dobrze zoptymalizowanej strony zgodnie z wytycznymi Google i tworzenia jakościowych treści, które mają być dalej udostępniane w mediach społecznościowych, czy przez blogi tematyczne, co zapewni naturalne linki. Do działań White-hat SEO można zaliczyć również wpisy gościnne, czy komentowanie wpisów na innych blogach.

Pozycjonowanie bloga - Black-hat

Czarny kapelusz to bardzo obszerne pojęcie w pozycjonowaniu, choć kojarzone głównie z tworzeniem nienaturalnych linków do bloga czy innej strony. Poza linkowaniem do działań Black-hat SEO możemy zaliczyć manipulowanie czasem, jaki użytkownik spędza na stronie czy zaniżaniem współczynnika odrzuceń poprzez np. liczne przekierowania.

Działania Black-hat SEO, w ujęciu ogólnym, mają na celu manipulować algorytmem, np. linki prowadzące do naszej bloga dają fałszywy mandat w postaci wysokiego autorytetu, a fałszywy, bo utworzyliśmy je sami, lub nawet zleciliśmy fachowcom.

Pozycjonowanie bloga metodami Black-Hat, to coś od czego nie uciekniemy, bo właśnie na tym polega oferta każdej firmy pozycjonerskiej, choć opisana jest w łagodny, stonowany sposób, to sprowadza się do tworzenia linków do naszej domeny.

Konieczność pozyskiwania linków sprawia, że darmowe pozycjonowanie bloga jest znacznie utrudnione, ponieważ nawet jeśli strona jest bardzo dobrze zoptymalizowana, to musi mieć podstawowy autorytet, zanim zacznie rosnąć organicznie poprzez linkowanie wewnętrzne, odpowiednią strukturę i inne czynniki, o które zadbaliśmy.

Dlatego, przynajmniej na początku drogi, warto podjąć współpracę z firmą zajmującą się pozycjonowaniem lub kupić linki SEO z zaufanego źródła, ponieważ linki są potrzebne, a robienie ich samodzielnie bez odpowiedniej wiedzy może przynieść blogu więcej szkód, niż korzyści.

Inne przydatne poradniki dla blogerów

Na naszym forum zgromadziliśmy naprawdę sporo treści dla osób chcących pozycjonować własną stronę, założyć ją czy szukają pomysłów na bloga. Poniżej zamieszczamy zbiór przydatnych poradników:

  • Super 1

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Polityka prywatności .